Är tack och lov inte i kontakt så ofta med sjukvården men efter att pappa var inne nu innan jul gick allt snabbt och smidigt med underbar personal.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Dagens Sverige:
En ny gängvåldtäkt i Malmö i natt. Hur många är de uppe i nu? Men Sverige har aldrig varit tryggare?
I bara min lilla förort har det den senaste veckan skett ett flertal (>5) bostadsinbrott, ett grovt rån mot en ICA-butik där man körde in en hjullastare in i butiken (som precis hade stängt men där personalen var kvar och räknade kassan) samt en skjutning där en person träffades i benet. Detta mitt i ett bostadsområde. Polisen bedömer det som en vedergällning.
Vi har också upplevt hur kul det är och funkar i sjukvården där vi fick sitta och vänta i över 7 h på en första läkarbedömning efter att vi kommit in med ambulans och med befarad ryggtrauma. Ett barn som är så smärtpåverkat att hon i princip tuppar av men det enda som erbjuds är alvedon. Nämnde jag att vi också blev "bortglömda" för vi hade fallit ur systemet. Enligt personalen hände detta "ganska ofta".
En vän till mig ramlade av sin häst i söndags och fick en fraktur i en kota i ländryggen (trots väst). Den bedömdes som akut då det är två benfragment från frakturen som ligger läskigt nära ryggmärgen. Operation skulle utföras samma dag. Men p.g.a brist på plats, personal och logik (?) så sköts operation först upp till måndagen, sedan torsdag, sedan idag och nu vet man inte när det kan bli av. Detta alltså med en fraktur som fortfarande har status akut. Min vän får inte röra på sig då det är risk för att benfragmenten vandrar. Hon har alltså inte fått röra sig på över 5 dygn och fler kommer det bli.
Frågan är hur länge en patient med bedömd icke-akut någonting kan få vänta när en akut operation skjuts upp gång på gång?
Allt detta (förutom det i Malmö) bara i min omedelbara närhet och den senaste veckan.
Politikerna verkar dock mest oroade över att det sprids en negativ Sverigebild utomlands (läs artikel med Peter Hultqvist).
Kanske dags att göra något åt allt det som sprids i den s.k Sverigebilden så skulle man ju slippa oroa sig för vad folk i utlandet tycker.
det är väl ungefär som om det skulle brinna i mjölkrummet i ladugården...det luktar inte ens rök på logen....men vänta baraSvårt att göra något åt saker när fakta inte biter, utan enstaka upplevelser konsekvent pekas ut som enorma samhällsproblem.
Varför fokusera på fel problem?
Svårt att göra något åt saker när fakta inte biter, utan enstaka upplevelser konsekvent pekas ut som enorma samhällsproblem.
Varför fokusera på fel problem?
Och enligt dig är rätt problem vadå?
Du ser en massa problem...men vilka lösningar har du?Oj, det finns många, där problemen kan viktas genom analys. Till den är enskildas observationer en input, men ska givetvis inte användas som direkt beslutsunderlag, som du verkade fiska efter.
Jag ser stora problem med en sjukvård som inte förmår att erbjuda all den moderna och dyra vård vi förväntar oss. Eller med framväxande utanförskap hos unga, där möjligheten till jobb knappt existerar. Eller våldet mot kvinnor, som är ett sedan länge väldigt stort problem och som idag sorteras av vissa som ”importerat” när det är allt annat än just det. Jag ser problem i en orolig värld där konservativa krafter verkar mot människors frihet. Jag ser stora problem med att försörja behovet av arbetskraft i ett växande och alltmer välmående Sverige. Osv.
Men det största problemet med en för ytlig analys är att lösningarna inte angriper problem , utan endast populistiskt framställda symptom på problemen.
Som att en ökad främlingsfientlighet skulle lösa ett enda problem till exempel.
Och det är därför partiet inte är regeringsdugligt. Man kan helt enkelt inte lita på det. Det sätter sina egna intressen före landets...Det är bättre att sitta på läktaren och klaga på domaren...för det är ju vad dansk folkeparti gjort![]()
Problemet med den senaste vågen av gäster är att den kvinnosyn de har med sig rimmar illa med den vi har officiellt i Sveri
Och alternativet skulle vara SD?Jaså? Och moderaterna kan man lita på menar du? Tydligen skiljer sig Ms inställning i olika frågor sig diametralt åt beroende på vilken partiledare man för tillfället har. Reinfeldts "öppna era hjärtan" var ingen kioskvältare i valet, AKB var en parentes, och nu Kristersson ( som var en invandringsförespråkare av stort format förr) som nu har återgått till "lag, ordning och reda" linjen. Hur länge den nu står sig när både C och L ska vara med och bestämma. Alliansen är en död häst, det hjälper inte med att piska ens.
Oj, det finns många, där problemen kan viktas genom analys. Till den är enskildas observationer en input, men ska givetvis inte användas som direkt beslutsunderlag, som du verkade fiska efter.
Jag ser stora problem med en sjukvård som inte förmår att erbjuda all den moderna och dyra vård vi förväntar oss. Eller med framväxande utanförskap hos unga, där möjligheten till jobb knappt existerar. Eller våldet mot kvinnor, som är ett sedan länge väldigt stort problem och som idag sorteras av vissa som ”importerat” när det är allt annat än just det. Jag ser problem i en orolig värld där konservativa krafter verkar mot människors frihet. Jag ser stora problem med att försörja behovet av arbetskraft i ett växande och alltmer välmående Sverige. Osv.
Men det största problemet med en för ytlig analys är att lösningarna inte angriper problem , utan endast populistiskt framställda symptom på problemen.
Som att en ökad främlingsfientlighet skulle lösa ett enda problem till exempel. Som att de problem vi har beror på för stor befolkning. Som att de problem vi har skulle bli bättre av mer etnisk homogenitet.
Malmö är tryggt, senaste året har det bara varit i genomsnitt två skjutningar i veckan och det är ju nästan ingenting.Folk i Malmö kan helt inte inte ha läst vad buke säger om läget. Hade de bara läst den här tråden så hade de känt sig så mycket tryggare. Då hade de förstått att detta bara är eeeeenstaka händelser! De ser nog bara världen i lite svart och vitt, inga nyanser! Hade det varit så farligt att bo och vistas i Malmö hade sjöberg...förlåt...regeringen spärrat av stan ju!
Eller hur! Man vänjer sig väl?Malmö är tryggt, senaste året har det bara varit i genomsnitt två skjutningar i veckan och det är ju nästan ingenting.
Folk i Malmö kan helt inte inte ha läst vad buke säger om läget. Hade de bara läst den här tråden så hade de känt sig så mycket tryggare. Då hade de förstått att detta bara är eeeeenstaka händelser! De ser nog bara världen i lite svart och vitt, inga nyanser! Hade det varit så farligt att bo och vistas i Malmö hade sjöberg...förlåt...regeringen spärrat av stan ju!
Sen är det jättefiffigt tycker jag att anordna demonstrationer mot kvinnovåldet i sverige! Det hjälper nog jättemycket att d-e-m-o-n-s-t-r-e-r-a mot kvinnovåldet. De män som saknar respekt för kvinnor får sig nog en tankeställare. Eller...kanske inte.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...efter-valdtakterna-i-malmo--kanns-inte-tryggt
Du tycker alltså att jag fokuserar fel som lyfter att sjukvården har stora problem och att gängvåldtäkterna ökar medans polisen inte förmår göra något åt det (och annat). Sedan lyfter du i princip samma saker som du ser som problem?
.
Det är sånt som händer för jämnan i Malmö med omnejd nuförtiden, inget särskilt.– Hela högersidan av bilen är sprängd, säger ett vittne till Kvällsposten.
https://www.expressen.se/kvallsposten/polisbil-sprangd-i-centrala-malmo/
Han säger det, därför att han är beordrad att säga det. Både han och hans chefer får hela me2 drevet efter sig om han råder tjejerna att iaktta speciella försiktighetsåtgärder tills kräkena är tagna. Därför att ett sådant råd skulle begränsa friheten och rätten att röra sig på stan.Men nu så har polisen uttalat sig.
"– Men uppmaningen till medborgarna är: Rör er som vanligt. Det är också en brottsförebyggande åtgärd, säger han till tidningen."
Så det är bara att gå hem som vanligt tjejer, ni blir säkert inte våldtagna och skulle ni råka bli det så ska ni veta att förövaren inte återfinns för erat ärende läggs på högen. Och där finns sen redan 100tals våldtäktsfall som inte gjorts nåt åt.
Men ni får vara glada att "en brottsförebyggande åtgärd," ni förebygger nåt brott nånannanstans.
![]()
Inte här iallafall för här tankar numera alla på macken. Grannen som har entreprenadfirma fyller bara i precis så mycket i maskinerna så dom klarar dagen och fyller fatet på pickisen när han åker på morgonen så han har inte ens nån diesel hemma. Krångligt system, javisst, men vaf. ska man göra? Polisen lägger ju ner alla anmälningar direkt när det gäller maskinstölder, dieselstölder och vandaliseringar pga. att det "saknas spaningsuppslag" som dom kallar det när det som saknas är flera poliser, hårdare tag och att låta poliserna på fältet få tänka lite utanför boxen. Brottsprovokation är aldrig fel för att få fast buset men usch och fy, det får vi INTE göra för då kan nån stackars tjuv bli kränkt.Och landsbygdens dieseltankar är sedan ngr år under ständig uppvaktning av besökande utländska bilar.. så visst ändrar det sig.