Svett täcke

JessicaM

Trådstartare
Förutom det uppenbara att det suger åt sig fukt vad mer är ett svett täcke bra för? Behålla värme?

Sv: Svett täcke

Man använder det för att hålla en blöt häst varm, och att samtidigt få bort fukten från kroppen snabbare. Ett täcke som inte transporterar fukt (t.ex. ett termotäcke) gör ju att hästen torkar långsammare.

På sommaren när det är varmt i luften torkar ju hästen snabbare helt utan, och riskerar inte heller att bli kall.

Ull tycker jag är överlägset på hästar, fleece funkar bra som fukttransportör, men är stretchigt och statiskt att hålla på med. Det finns även tunnare täcken i funktionsmaterial som funkar bra, men som inte håller hästen varm på samma sätt.

Då skulle jag satsa på ett ulltäcke. Överlägset bäst material till det du har tänkt dig.
Håller hästen varm även om den är blöt, transporterar bort fukt bra och värmer oftast "lagom". Blir sällan för varmt och värmer mkt bra när det är kallt.

Det bästa är alltid att ha ett enda täcke, det är bekvämast för hästen och täckenas funktion (andbarhet osv) bibehålls bäst så.

Vill du ändå någon gång lägga på dubbelt, t.ex. om hästen redan är blöt, välj ett välsittande ulltäcke.

Jo, ull är varmt, men det andas på ett sätt som gör att det inte blir alltför varmt heller. Ullstrumpor är väldigt skönt på sommaren! :D

Fleece funkar ungefär på samma sätt, så är det värmen du är orolig för så blir det inte jättemycket svalare av att välja det istället. Fleece har fler nackdelar än ull också, jag hade inte valt det annat än som svettäcke korta stunder inne på stillastående häst.

Tänk på att vi oftast övertäckar hästarna, så är du orolig för att täcka för varmt, välj ett tunnare täcke från början så blir det säkert jättebra för hästen.

Han är förkyld därför jag tänker i dessa banor :) (Ej hostig bara lite snorig o hängig, har fått vaccin i Okt-10)

Liknande trådar

Utrustning Jag har tidigare om åren tagit in hästarna dagtid pga alla hemska bromsar som jagat dem men även så de fått vila lite från solen och...
Svar
15
· Visningar
772
Senast: lytesout95
·
Utrustning Om det skulle bli fortsatt ridning för mig, så funderar jag på en ridkjol. Men tittar lite mer på den här typen (fast med benremmar... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 318
Senast: fio
·
Utrustning Jag vill byta ut mina vanliga stövelsträckare i plast till någon variant som är mer luftiga eller andas. Jag blir ofta svettig på...
Svar
7
· Visningar
426
Senast: MiniLi
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka