• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Fejka
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 931
F

Fejka

då va d premiär för att ta på pållen svetttäcke för första gången:smirk: hon var bara svettig där sadeln låg och på bogen,så ja la på fleeceetäcket å så,sen när ja skulle känna om hon blev torrare efter en timma så va hon blöt över hela sig:crazy: ska d bli så eller??????????????????????:( :confused:

Sv: Svett

Antagligen hade fukten gått ut i pälsen från hårbotten och så var inte ditt fleecetäcke tillräckligt bra för att svetten skulle hamna på utsidan istället. Prova ett ylletäcke.

viss svett hamnade på utsidan,fast hon står ute dygnet om,så kan d vart att d va kallare i luften än hon själv var??

hon svettades inte pga hon blev för varm i täcket då?

nä,hon va ljummen,kunde inte ställa henne utan täcke när d va kallt och hon va svettig

även om det var kallt ute och hon var varm kan hon ju ändå ha blivit varm av täcket om hon inte är van att få det på sig eller har mycket päls. Fleecetäcken värmer mer än man tror...

Fleece absorberar inte fukt. isåfall får du ha ett cooler täcke eller ett typ Hansbo combi täcke, de absorberar svetten.

Du kanske bara behöver ha på täcket i en kvart. Många hästar kan svettas upp om täcket är för varmt. Jag tycker fleecetäcken är bra på svettiga hästar, många ylletäcken tycker jag kan ge fula bogskav.

jag kollade med jämna mellanrumm om hon blev torr,först blev hon yttepyttetorrare å sen lade sig svetten på pälsen,kan d vart kondens?????

Om det var första gången du la på täcket kunde hon ju ha börjatr svettats. Flecce är bra på genom svettiga hästar, kanske skulle köpa ett typ svettäcke på hööks dom där rutiga, typ som såna, dom är jäkligt bra ibörjan eftersom dom andas odentligt. vem vet?!

Ja om det är ett bra svettäcke. Annars föredrar jag ett regntäcke som andas. Släpper inte in fukt men släpper ut.

hade på täcket i två timar nu när hon gick ute och hon va nästan helt torr :D så ja tror d måste bli värre innan d blir bättre^^

Nämen om hon blev svettig mest vid sadelläget,men hon är ju småsvettig över hela kroppen längst in vid huden,så täcket drog ut fukten å den la sig på pälsen innan täcket drog ut d,kan d stämma måntro?? :smirk: :)

Liknande trådar

Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 192
Senast: Mint
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
616
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 943
Senast: 13579vas
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
701
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31