"Svettas som en gris"?

Sv: "Svettas som en gris"?

Bra fråga för grisar kan ju inte svettas, det är ju därför dom måste ha tillgång till gyttja på sommaren så att dom kan kyla ner sig för annars får dom krakarna värmeslag.
 
Sv: "Svettas som en gris"?

Har det att göra med tillagningen? Om man t ex helsteker grisen, så ser det ut som om den svettas.
 
Sv: "Svettas som en gris"?

Aldrig hört svettas som en gris..
Däremot "svettas och bli röd som en gris i ansiktet".
Förkortning/förvanskning? :confused:
 
Sv: "Svettas som en gris"?

Enligt wikipedia:

"Sweating like a Pig" to denote sweating profusely. This sounds illogical, as pigs have ineffective sweat glands, but the term is allegedly derived from the iron smelting process. After pouring into runners in sand, it is allowed to cool and is seen as resembling a sow and piglets, hence "pig iron". As the pigs cool, the surrounding air reaches its dew point, and beads of moisture form on the surface of the pigs. "Sweating like a pig" indicates that the pig has cooled enough to be moved in safety.

Pig iron är tackjärn på svenska, vilket gör det ännu mer ologiskt på svenska.
 
Sv: "Svettas som en gris"?

Haha, och jag som trodde att man sa så för att grisar luktar och när man svettas luktar det också illa!
 

Liknande trådar

Tjatter Jag blir tokig på att googla på hårtvätt då alla säger olika. Jag ska slinga mitt hår till veckan och det ständiga är ju diskussionen om...
Svar
4
· Visningar
292
Senast: Lilla
·
Kläder & Bli fin Jag fryser ständigt och ett vanligt senario är att jag jobbar mig varm/svettig (i kläderna) och går in för att äta. Fryser då nästan...
Svar
3
· Visningar
287
Skola & Jobb Jag har jobbat med färdtjänst och det trivdes jag bra med. Roligt att göra något nyttigt och kunna hjälpa människor. Tyvärr var chefen...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 428
Senast: Nepenthe
·
Relationer Jag blir glad över tanken men tycker ärligt talat att det ofta ( inte alltid!) är onödigt. Dottern ger mig blommor då och då och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
2 329

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Jaktgolden eller jaktlabrador?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp