Bukefalos 28 år!

Svettfläckar på vit skjorta

MissFideli

Trådstartare
Hmm, ja, så blir det ju gärna. Sommaren är ju i antågande (optimistiskt va :D ) och jag skulle vilja ha mina vita jobbskjortor vita igen. Men hur?
Har testat med nått sån där fläckborttagningsmedel (TaBort tror jag just den heter) men det blev ingen skillnad.

Dom är broderade med företagets logga alt har påsydd lapp med loggan, så det får inte vara nått som bleker hela skjortan.
 
Sv: Svettfläckar på vit skjorta

Diskmedlet Yes brukar funka på det mesta. Ha på en del och låt det gå in innan du lägger in i maskinen och tvättar som vanligt! =)
Kan också testa med Vanish, riktigt mirakelmedel!

Annars funkar ju Remol bäst men då bleks ju hela skjortan.
 
Sv: Svettfläckar på vit skjorta

Remol har jag testat nån gång, funkade inte alls? Men jag minns inte fläckens art då.
Vanish har jag ju hemma, men i sprayform. Är pulver bättre eller duger spray?
 
Sv: Svettfläckar på vit skjorta

Ättika eller galltvål. Gno och tvätta i maskin efteråt. :laugh:

Galltvål, var hittar man det? Ser förpackningen framför mig men ingen affärslogga :D

Det kanske man inte får fråga förresten :o Eller kanske, om ni inte skriver in en länk...?
 
Sv: Svettfläckar på vit skjorta

Jag använde Vanish Oxy Action på en massa ridkläder som jag ville få rena för ett tag sedan. De blev verkligen bra. Mycket över förväntan till och med. Dessa kläder är tvättade massor utan att fläckarna (av olika sort) gått bort i tvätten, men med Oxy Action försvann dem.

Sen ska man inte vara rädd för att höja temperaturen i maskinen. Jag tvättar glatt grejer i 60 grader även om det står 40 på dem ifall det är någonting som behöver bli rent.
 
Sv: Svettfläckar på vit skjorta

Tvättar allt vitt på 60 grader, så det är inga problem. Ska kolla efter Oxy Action då och testa. TaBort funkar jättebra på fläckarna på soffklädseln t.ex, men verkar inte klara just denna typ av fläckar. Så Vanish kanske får ta över.
 
Sv: Svettfläckar på vit skjorta

Jag har testat Vanish (både spray och pulver) på en del grejjer, bla svettfläckar - det hände ingenting...:mad:

Den där galltvålen lät interssant - var hittar man en sån?
 
Sv: Svettfläckar på vit skjorta

Citronsyra och yes blandat och skrubba med en nagelborste funkar för det mesta .
 
Sv: Svettfläckar på vit skjorta

Just svettfläckar har jag aldrig lyckats få bort från någonting. Jag hoppas att det dyker upp ett tips som funkar. (Jag har till och med försökt färga några plagg som jag var särskillt förtjust i, det fungerade inte alls eftersom färgen tog mycket sämre där fläckarna var. Inte heller klorin, eller klorin+färg gav något upplyftande resultat.)
 
Sv: Svettfläckar på vit skjorta

bromsrengöring precis bara på fläcken o gnugga till den försvinner, sen kör plagget som vanligt i maskin:idea:
 
Sv: Svettfläckar på vit skjorta

Kanske avslöjar jag en skrämmande brist på allmänbildning nu, men: Bromsrengöring? Jag gissar att det inte finns i tvättmedelshyllan på ICA?
 
Sv: Svettfläckar på vit skjorta

nae precis, var oxå väldigt skeptisk till o prova men man använder de bla till att ta bort fett och smuts från textilier i bilar, förutom att rengöra bromsarna då, men det är många som använder de till kläder med och de ska tydligen fixa alla fläckar:)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Akvarietråden IV
  • Jaktgolden eller jaktlabrador?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp