Sviken min häst... lång hostoria

Åh, hittade denna tråden av en slump när jag sökte efter gamla bilder sedan Nero var ung. Om det finns någon i tråden som undrar hur det gick med honom så är här lite bilder från de senaste veckorna. Trots en jäkla massa otur och alla kroppsliga problem som denna hästen faktiskt har (aldrig träffat en känsligare häst!!:rofl:) så är han just nu superfin, både i ridningen och från marken. Hans KS märks inte av alls och det bästa han vet är att hoppa, då kommer han allt ihåg hur man springer snabbt:laugh: Växt flera centimeter har han gjort också :confused: Är så oerhört glad över honom!

PS. Inget illa menat mot någon här i tråden eller Carolin utan tänkte det kunde vara kul att se hur han mår nu i.o.m hans problematik med kroppen
matilda 7 .jpg
.

37661451_2410722625636474_3762644054286794752_n.jpg
31235068_2251003171608421_268843151475605504_n.jpg

37710825_2410722608969809_8648196394600890368_n.jpg
 
Allmän reflektion ...
Att en häst på röntgen visar sig ha tätliggande tornutskott /kissing spines är inte ekvivalent med att den har problem . Ser väldigt många svar i denna tråd som ser KS som ett rött skynke och utifrån det drar slutsatser .

Om TS köpt en "söt" 4 åring från banan trots att denne inte alls skulle ha en unghäst , och det nu blivit fel så betyder det inte för mig alls att fynden på röntgen är orsaken alls . Tydligen delar veterinären den åsikten ?

Tycker filmerna precis lika gärna kan vara en stressad häst som om den ffa är 4 år och löpt inte är utbildad alls att gå markarbete och inte förstår vad som avses när den "jobbas" i padock .

Jag tycker inte TS vän alls är någon som förtjänar skit i tråden snarare tycker jag denne verkar vara ett bra stöd till TS utifrån dennes läge att h*n står handfallen, inte är van vid unghästar, än mindre ett fullblod som köpts av banan och dessutom blir rädd ... Det är väl knappast någon skolridning man kan förvänta sig se på filmerna utifrån att hästen öht inte är grundutbildad för skolridning utan vännen visar väl bara för TS hur hästen ändå kan regleras på ett hyfsat sätt utifrån läget .

Återigen : tätutliggande tornutskott är inte ekvivalent med att alla hästar har problem eller ens någonsin måste rehabbas alls .
Om hästens röntgenbilder och uppförande i samband med veterinär utredningarna inte bedöms vara KS alls på nivån att det förklarar bilden så skulle jag lita på det utifrån det jag ser på filmerna ovan eftersom det precis lika gärna kan ha att göra med de lägen jag illustrerat tidigare i inlägget .

TS : jättetråkigt att det blivit så fel för dig med köpet . Jag hade försökt lämna hästen till en kunnig ryttare som kan ta sig an att utbilda den . Samma ryttare bör då även kunna bedöma vidare om hästens utspel verkligen kan ha en grund i något som tornutskott osv.

Vilken fin och vettig kommentar som gör mig väldigt glad att läsa :) Har visat sig att han inte har några smärtpåfund utan det är precis som du (och vi) tänkte. Blev varm i hjärtat av denna kommentaren, TACK! :love:
 
När han gick löp så red de honom i ridhus och satt ner i galoppen så tror han är van. Och om du står upp när han galopperar så får du inte stop på honom, tyvärr så jag hamnade på sjukhus.
Men kan prova igen och se :)
Sen blir problemet det också att när du stannar en galopphäst i fältsist gör du inte riktigt som med en ridhäst.Rider både galopphästar o ridhästar och det är svårt och använda de olika hjälperna
 
Åh, hittade denna tråden av en slump när jag sökte efter gamla bilder sedan Nero var ung. Om det finns någon i tråden som undrar hur det gick med honom så är här lite bilder från de senaste veckorna. Trots en jäkla massa otur och alla kroppsliga problem som denna hästen faktiskt har (aldrig träffat en känsligare häst!!:rofl:) så är han just nu superfin, både i ridningen och från marken. Hans KS märks inte av alls och det bästa han vet är att hoppa, då kommer han allt ihåg hur man springer snabbt:laugh: Växt flera centimeter har han gjort också :confused: Är så oerhört glad över honom!

PS. Inget illa menat mot någon här i tråden eller Carolin utan tänkte det kunde vara kul att se hur han mår nu i.o.m hans problematik med kroppenVisa bifogad fil 17526.

37661451_2410722625636474_3762644054286794752_n.jpg
31235068_2251003171608421_268843151475605504_n.jpg

37710825_2410722608969809_8648196394600890368_n.jpg

Nej jag tar verkligen inte illa upp då jag tyckte det var bra du köpte honom från Emi. Eftersom det varit du som ridit honom nästan sedan hon köpte honom. ;)
Jag har aldrig haft något emot att ni hoppar honom så länge han mår bra av det :). Jag menade bara till Elin när hon började prata om er att man skulle tänka på hoppandet i och med hans KS men att du rider honom bra och du vet ju om hans rygg. Men ja han har blivit jättefin :love:. Så himla skönt att se honom nu jämfört med benranglet som klev ur transporten när jag köpte honom.. :(
Önskade bara jag hade haft kunskaperna som han behövde men då hade jag aldrig köpt mitt hjärta Max :heart
 
Sen blir problemet det också att när du stannar en galopphäst i fältsist gör du inte riktigt som med en ridhäst.Rider både galopphästar o ridhästar och det är svårt och använda de olika hjälperna

Ja fast när jag provred så funkade det hur bra som helst. Därför jag inte tänkte på det :)
 
Vilken fin och vettig kommentar som gör mig väldigt glad att läsa :) Har visat sig att han inte har några smärtpåfund utan det är precis som du (och vi) tänkte. Blev varm i hjärtat av denna kommentaren, TACK! :love:

Roligt med uppdatering och att det fungerar bra med din häst! 😄
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
24
· Visningar
2 032
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 060
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 859
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 972
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp