Sviken min häst... lång hostoria

Jag tror min häst är såld. Det enda vi ska göra är att skriva på papperna och så :).

Det är en bekant till mig som jag vet har haft hästar innan och är kunnig.
Hon ska även träna för en tränare som jag vet om så detta kan bli väldigt bra :up:.
Det låter som en bra lösning för alla! :) Hoppas allt går vägen!
 
Jag har faktiskt satt ut min häst på annons då jag inte tror att jag kommer kunna reda ut problemet. Då jag och personen som red honom idag pratade och vi kom fram till att han nog inte är min typ av häst. I ridningen iallafall, sorgligt men jag har tappat lusten till att kämpa :(.

Känner mig riktigt elak men jag måste ha en häst som jag kan känna mig trygg med och som jag kan ha roligt med.

För även om jag skulle hitta någon som utbildar honom så är det stor sannolikhet att när jag väl börjar rida så kommer problemen igen.
Då jag tyvärr har blivit rädd och det är svårt att bli av med :cry:.

Men jag har skrivit att han har KS och patella i annonsen samt att han behöver en mjuk och balanserad ryttare. Får se vad som dyker upp.

Man får inte ge hästar mänskliga egenskaper. Jag är övertygad om att din häst inte står och tänker "fy vad min ägare är elak som säljer mig". Du har tagit ditt ansvar för både dig och din häst och försöker lösa så att ni båda mår bättre. Det har blivit en dyrköpt läxa och jag förstår att du sörjer hästen du blev förälskad i. Det får man lov att göra.
Du skriver själv att "...jag måste ha en häst som jag kan känna mig trygg med..." Sätt detta som absolut krav, allt annat är underordnat detta. Ja, givetvis ska den vara frisk och skadefri för den ridningen du vill. Titta gärna efter lite äldre hästar. Lycka till!
 
Kollade faktiskt på en häst redan idag.. lite snabbt kanske men var inte planerat utan snubblade mer över den :angel:.

En 9 årig halvblods valack som kan LB och hoppat upp till 1.10 men ingen häst som är en direkt tävlingshäst då han inte har världens gångarter eller scoop när han hoppar.
Men till mig som är en hobby ryttare lät det inte helt fel.
Inte helt igång och de enda han har i sin skado historia är en liten buköppning på grund av bakterie i höet.

Han var väldigt snäll och kan sina saker och jag vågade till och med öka hans galopp runt fyrkantspåret :p!
Fick också prova på att skritta honom tillbaka till stallet från ridhuset och det gick super!, till och med hästar som fick spel i en hage bredvid oss men han bara fortsatte att skritta på långa tyglar :up:.

Men ska man känna en woow känsla när man provrider sin nya häst? För kändes som han var trygg och det va roligt att rida honom.
 
Så skönt att läsa att det ordnar sig för dig!

Ang den 'nya' hästen så är det så det ska kännas-tryggt, msn ska känna sig nöjd och tillfreds. :up:
Prova fler gånger om det finns möjlighet, det är alltid bra!
 
Har läst hela tråden.. Skönt att det löste sig tillslut! Tips är att om du provar hästen mer än du gjort nu. Prova i andra miljöer osv. Vet att få vill lämna ut häst på prov, men en del gör det så du kan ju alltid prova.
 
Har följt tråden men inte skrivit, men måste göra det nu :D Skönt att lösa att hästen såldes, och att du har kvar lusten att hitta en häst som passar dig. Kanske lite extra skönt för dig att en bekant tog över honom, för då kan du väl följa dem lite framöver!

Gällande ny häst så vet du nog bäst själv om det är viktigt för dig med ett "wow". Sist fick du ju ett wow, men blev lite tokigt ändå. Tycker det låter som en bra tjej att du provrider flera gånger innan du bestämmer dig nu :) Stort lycka till i framtiden!
 
Ja jag red ut på honom själv idag och det gick bara bra. Han hade dock tappat sin ena framsko så ägaren hade tagit av den andra också för att jämna ut.
Så jag bara skrittade och travade på grusvägarna och gjorde annat i paddocken.

Han är super snäll i både hantering och ridning, vad jag kan se. Kom både en bil i hö fart, häst som travade längst oss i hage bredvid och när vi red i paddocken så var vi först 2 stycken men sen i mitten av mitt pass så gick den andra hästen. Och han brydde sig inte alls :D.

Så känns ganska bra :).
Nu ska vi bara se hur vi ska göra med besiktning osv. Hästen är till rejält underpris så känner att en besiktning på klinik är bäst.
Men ska tydligen vara röntgad från topp till tå utan några fel :p.

Ska ringa min klinik imorgon och kolla tid och så.

Får dock lite dåligt samvete då Nero åker imorgon och har redan kollar på en annan häst :crazy:.
 
Ja jag red ut på honom själv idag och det gick bara bra. Han hade dock tappat sin ena framsko så ägaren hade tagit av den andra också för att jämna ut.
Så jag bara skrittade och travade på grusvägarna och gjorde annat i paddocken.

Han är super snäll i både hantering och ridning, vad jag kan se. Kom både en bil i hö fart, häst som travade längst oss i hage bredvid och när vi red i paddocken så var vi först 2 stycken men sen i mitten av mitt pass så gick den andra hästen. Och han brydde sig inte alls :D.

Så känns ganska bra :).
Nu ska vi bara se hur vi ska göra med besiktning osv. Hästen är till rejält underpris så känner att en besiktning på klinik är bäst.
Men ska tydligen vara röntgad från topp till tå utan några fel :p.

Ska ringa min klinik imorgon och kolla tid och så.

Får dock lite dåligt samvete då Nero åker imorgon och har redan kollar på en annan häst :crazy:.
Har läst tråden men inte skrivit något innan, så härligt att det har löst sig! Du behöver inte känna dåligt samvete för att du redan har kollat på en ny häst! Din häst kommer säkert att få det jättebra! Och så kul för dig att köpa en häst du kan känna dig trygg på! Ni kommer nog ha jättekul ihop :)
 
Ja jag red ut på honom själv idag och det gick bara bra. Han hade dock tappat sin ena framsko så ägaren hade tagit av den andra också för att jämna ut.
Så jag bara skrittade och travade på grusvägarna och gjorde annat i paddocken.

Han är super snäll i både hantering och ridning, vad jag kan se. Kom både en bil i hö fart, häst som travade längst oss i hage bredvid och när vi red i paddocken så var vi först 2 stycken men sen i mitten av mitt pass så gick den andra hästen. Och han brydde sig inte alls :D.

Så känns ganska bra :).
Nu ska vi bara se hur vi ska göra med besiktning osv. Hästen är till rejält underpris så känner att en besiktning på klinik är bäst.
Men ska tydligen vara röntgad från topp till tå utan några fel :p.



Ska ringa min klinik imorgon och kolla tid och så.

Får dock lite dåligt samvete då Nero åker imorgon och har redan kollar på en annan häst :crazy:.

Så långt verkar det ju bra. Men hästen är på hemmaplan och känner allt väl och reagerar antagligen därför inte. I en ny miljö kan den reagera, jag säger kan, men behöver inte. Ta det bara lugnt och låt den landa i sin nya miljö.
Wow-känsla? Jag tänkte mer "känns det som detta är hästen jag vill sitta på 4-5 dagar i veckan ett antal år framåt?" Ja, det gjorde det men det var för att jag fick känslan av att hon hade en vilja att förstå vad jag ville. När jag provred blev det lite kommunikationsmissar mellan oss men hon gjorde det hon trodde jag ville med glatt mod. Det var helt avgörande för mig och den känslan visade sig vara helt rätt.
Inte så stora gångarter eller superscoop - nä, som du säger, du är hobbyryttare och det räcker länge för dig. Klart att du kan tävla om andan faller på - kanske inte GP, men det är nog inte ditt mål med denna häst i alla fall.
Det jag funderar på är att du tycker det är ett underpris. Varför? Finns det något som drar ner priset eller är det att hästen inte har kapacitet för högre klasser? Gör en klinikbesiktning och om det kommer fram något så diskutera med veterinären om det kan ha någon betydelse för vad du ska ha hästen till.

Vår första ponny hade reaktion på böjprov på ett bakben vid besikting. Det syntes inget vid longering eller ridning. Veterinären tittade på döttrarna, 6 coh 8 år och frågade om det var de som skulle ha ponnyn. Ja, det var det, svarade jag och det är en "förstaponny" vi vill ha, ingen tävlingsponny.
- Denna blir perfekt, sa veterinären. Reaktionen den visar tycker inte jag är något att bry sig på med tanke på vad ni ska ha den till.
Och det visade sig att hen hade helt rätt. Vi hade ponnyn i 10 år och tävlade så småningom i både dressyr och hoppning, låga klasser, men den var inte halt eller sjuk en dag hos oss. Vi sålde den som 19-åring till en liten ryttare som skulle ha en förstaponny och där fortsatte den 5 år till att sprida glädje till sin ägare. Varför skriver jag detta? Jo, för att berätta att trots en liten "defekt", inte värsta kapacitet men med ett fantastiskt temperament kan det vara "drömhästen".
 
Ja jag red ut på honom själv idag och det gick bara bra. Han hade dock tappat sin ena framsko så ägaren hade tagit av den andra också för att jämna ut.
Så jag bara skrittade och travade på grusvägarna och gjorde annat i paddocken.

Han är super snäll i både hantering och ridning, vad jag kan se. Kom både en bil i hö fart, häst som travade längst oss i hage bredvid och när vi red i paddocken så var vi först 2 stycken men sen i mitten av mitt pass så gick den andra hästen. Och han brydde sig inte alls :D.

Så känns ganska bra :).
Nu ska vi bara se hur vi ska göra med besiktning osv. Hästen är till rejält underpris så känner att en besiktning på klinik är bäst.
Men ska tydligen vara röntgad från topp till tå utan några fel :p.

Ska ringa min klinik imorgon och kolla tid och så.

Får dock lite dåligt samvete då Nero åker imorgon och har redan kollar på en annan häst :crazy:.

Jag tycker absolut inte att du ska ha dåligt samvete. Jag förstår känslan men du har ju gjort allt rätt, du har hittat en fantastisk lösning på ett potentiellt problem.
Jag skulle säga att du börjat leta i precis rätt tid, när hästen är såld. Det kan vara svårt att hitta det man letar efter och då kan man behöva all tid man kan få, även om det kanske löser sig snabbt så vet man ju inte det när man börjat leta.
 
Blir nog inget med 9 åringen då säljaren slutat svara när ja sa att jag ville göra en besiktning. Och att jag även kunde betala den.

Men satt ut en annons där jag söker efter en foderhäst inför eventuellt köp. Så ska jag börja spara pengar :)
 
Om vet har sagt att hästen är frisk, så försökt få fram framåtbjudningen! Rid ut och ha kravlöst pass med sånt som han tycker är kul :) hoppas det löser sig för dej :heart
 
Usch var riktigt tråkigt när de lastade honom och att han gnäggade när de körde iväg :(.

Men kan följa dom på facebook och så klart om jag vill så får jag nog hälsa på.

Vill också bara tacka alla som följt tråden och de som svarat med sina kloka råd :p:bow:!!
 
Blir nog inget med 9 åringen då säljaren slutat svara när ja sa att jag ville göra en besiktning. Och att jag även kunde betala den.

Men satt ut en annons där jag söker efter en foderhäst inför eventuellt köp. Så ska jag börja spara pengar :)
En häst som säljs till underpris och dessutom är helröntgad utan att man hittat något fel , får mina varningsklockor att ringa -:(
Dessutom om säljaren slutar att svara när du sagt att du vill klinikbesikta hästen .
Så tror jag du gör rätt att strunta i köpet och leta vidare .
Önskar dig lycka till med att hitta ny kompis .
 
En häst som säljs till underpris och dessutom är helröntgad utan att man hittat något fel , får mina varningsklockor att ringa -:(
Dessutom om säljaren slutar att svara när du sagt att du vill klinikbesikta hästen .
Så tror jag du gör rätt att strunta i köpet och leta vidare .
Önskar dig lycka till med att hitta ny kompis .

Ja det som var skälet till att jag ville göra en besiktning på klinik.
Vet dock att det är ganska (otroligt) svårt att hitta en foderhäst för senare köp som måste vara valack och som jag ska trivas med.

Har räknat ut att jag måste spara i minst 4 månader för att iallafall få ihop 35 000 kr. Men alla hästar kostar ju minst 50 tycker jag?!
Och då har jag bara några krav - valack, kunna La, veta vad hoppning är och inte vara tittig ute.

Så ja vi får väl se hur lång tid det kommer ta innan jag får/hittar/köper min nya vän. :)
 
Ja det som var skälet till att jag ville göra en besiktning på klinik.
Vet dock att det är ganska (otroligt) svårt att hitta en foderhäst för senare köp som måste vara valack och som jag ska trivas med.

Har räknat ut att jag måste spara i minst 4 månader för att iallafall få ihop 35 000 kr. Men alla hästar kostar ju minst 50 tycker jag?!
Och då har jag bara några krav - valack, kunna La, veta vad hoppning är och inte vara tittig ute.

Så ja vi får väl se hur lång tid det kommer ta innan jag får/hittar/köper min nya vän. :)


Spara ytterligare några månader då så du verkligen hittar rätt kompis den här gången :)
Jag tycker det är oerhört fint av dig från början till slut att dels inse dina egna begränsningar, och dels ge din unghäst en chans att hamna hos någon som förstår sig på honom och hans problematik.
Du kommer hitta rätt häst, men låt det ta den tid det kräver, ett par månaders väntan är ingenting om man tänker på hur många år du och din framtida häst har tillsammans, lycka till!

(Och sluta lyssna på de i din närhet som kommer med nedvärderande kommentarer likt de att du gav upp tidigt och att du visste att en unghäst skulle kräva mycket av dig!)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 401
Senast: Sootie
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 003
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 739
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 795
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp