SvRF och western går samman?

Sv: SvRF och western går samman?

Spännande tycker jag!

Nackdel: SvRF har en hel drös regler som enligt mig är "genvägar" (läs: senvägar) som inte WRAS har och jag hoppas att WRAS kan stå på sig.

Fördel: Om man kan tävla både western och de andra grenarna på samma licens :idea:

Bland annat att man måste lasta ur i träns på tävlingsplats, ha hjälm på tävling mm...
De saker som det föll på senast det var tal om att gå med i ridsportförbundet.

Ska jag ta exempel?

Tex det här med att hästen måste ha träns på sig på tävlingsplatsen. Är inte det en senväg? Kan man inte hantera sin häst i grimma från marken kanske man inte borde åka ut och tävla heller?

Hjälmfrågan är stor....

Däremot har WRAS ett högre antal starter per dag som jag tycker att SvRF har bättre regler för. Kollar man startlista till en C-tävling tex så kan ett ekipage inte helt ovanligt starta 5-7 klasser/dag.
Visserligen inte lika tuffa klasser som en hopprunda kanske är men ändå, någon måtta! ;)

SvRF har åldersindelning i kategorier, det har inte WRAS. Där har man youth och open. Så länge ekipaget är propertioneligt så är det okej.
Men helt naturligt blir det svårare att ha i hoppning och dressyr då hästens mankhöjd avgör avstånd mellan hinder eller också ofta schwunget i steget (om vi nu inte alla ska gå över och rida tyskimporterade ridponnys förstås).

Licenser kommer bli en fråga. WRAS lär slopa livstidslicens för häst också för att tjäna in mer pengar (ja, så ser jag på saken).

Det jag ser mest fram emot är ändå om det kommer bli möjligt att tävla både western och de andra med samma licens! Det skulle ju jag tjäna på som vill hålla på med båda :)

Det finns fler olikheter men dessa ovan är de som kommer till mig först i tanken :)

Sen en annan fråga är ju hur det ska fungera med grönt kort.
Nu vet jag inte så mycket mer än att man måste ta det för att börja tävla väl?
Ska man då tvinga folk som hållit på hur länge som helst och har resutat på hög nivå att genomgå det precis som en nybörjare på tävling..?
Och detta att man inte får tävla på ävdra tävlingar än deras, hur går det då med de som har t.ex paint och quarter..kommer dessa att hoppa de öppna tävlingarna helt och enbart inrikta sig på rasshower?

Rasshower verkar vara ok. Många arabryttare som tävlar i svrf kan utan problem vara med i arab-sm.

Svenska Ridsportförbundet (SvRF) och Western Riders Association of Sweden (WRAS) undersöker om det finns möjligheter för de två organisationerna att slås ihop....
Det vore väl klädsamt om man förhörde sig om medlemmarnas inställning innan man tog sådana initiativ... :confused:
Jag kan knappast vara den ende som är rätt tillfreds med att stå utanför SvRF, faktiskt är jag så tveksam till denna överreglerade koloss att jag skulle kunna överväga att gå ur WRAS om en sådan utveckling blev verklighet. Allt WRAS gör är inte odelat bra, men jag har ingen som helst önskan att inordna mig under SvRF styre.

Det vore väl klädsamt om man förhörde sig om medlemmarnas inställning innan man tog sådana initiativ... :confused:
Jag kan knappast vara den ende som är rätt tillfreds med att stå utanför SvRF, faktiskt är jag så tveksam till denna överreglerade koloss att jag skulle kunna överväga att gå ur WRAS om en sådan utveckling blev verklighet. Allt WRAS gör är inte odelat bra, men jag har ingen som helst önskan att inordna mig under SvRF styre.

Var är gilla-knappen när man behöver den?!

Tex det här med att hästen måste ha träns på sig på tävlingsplatsen. Är inte det en senväg? Kan man inte hantera sin häst i grimma från marken kanske man inte borde åka ut och tävla heller?

Fast allt kan du ju inte träna på hemmaplan? Så som erfarenhet t ex.
Jag skulle aldrig få för mig att åka på bortaplan med min 4-åriga kallblodshingst och lasta ur i grimma för att sen behöva knö på ett träns på nått sätt ute bland folk/hästar.
Dessutom tror jag inte omgivningen skulle uppskatta gapande 160 cm's kbl-hingst iklädd endast grimma.
Hemmavid? Går med ett grimskaft runt halsen och står å sover osv på stallgången.
Tränset är för mig en säkerhetsdetalj även om det i sin tur inte kan stoppa om det verkligen vill sig, men det är en annan diskussion.

(repgrimmorna är för mig ingenting, i allafall upplever jag att min hingst svarar på den på samma vis som en normal grimma)

Det här har ju kommit på tal bl a eftersom medlemmar haft det som önskemål.

En stor fördel är att vi då skulle hamna under riksidrottsförbundet, vilket på många håll gör det enklare för klubbar att få bidrag och kunna hålla nere sina avgifter.

SvRF har även en stor, inarbetad organisation och många heltidsanställda som sköter den del som inom WRAS görs ideellt!

Angående just tränstvånget så är inte det generellt inom SvRF, t ex distans har inte det kravet. För övrigt diskuteras även inom ridsporten att ta bort regeln då tränset ju även kan inebära en ökad skaderisk.

Grönt kort, tja även etablerade ryttare fick lov att ta det vid starten, provet är ju knappast på akademsik nivå, så det torde inte innebära några hinder.

Den nackdel jag ser som störst är licenspriserna, där är vi westernryttare väldigt förskonade:p
Vidare kanske i försvinner i en så pass stor organisation...:crazy:

På sikt tror jag dock att det är den enda möjliga vägen att gå för att få e högre status

Jag har bara tävlat WRAS tävlingar under detta år, men har en syster som tävlar väldigt mycket (NRHA, ej WRAS numera) så lite insyn har jag i "tävlingssvängen".
Min undran är vad WRAS får ut av att vilja gå med i SvRF och vice versa? Vad är syftet? Jag tycker att det känns som organisationerna står långt ifrån varandra, men jag har heller inte satt mig ner och funderat så mycket på det.

Rent spontant känner jag nej, faktiskt...

Men hur svårt/jobbigt ÄR det att lasta ur i träns och bära hjälm? Inte jättejobbigt. Håller dock med om att det är lite onödigt med tränsdelen, har man en bångstyrig häst får man väl ha vett nog att tränsa/ha repgrimma/kedja när han har hästen vid hand på tävlingsområdet. De flesta funkar ju trots allt att leda i grimma. Fast jag kan även tänka mig att det KAN ske tillbud med lösa hästar när grimman skall av/tränset på utanför släpet, om man tappar hästen. Särskilt på hopptävlingar där jag upplever det väldigt rörigt på parkeringen.

kl

Nackdelen som jag ser är att licenser är så sjukt dyra i SvRF.

Senast ändrad:

Men hur svårt/jobbigt ÄR det att lasta ur i träns och bära hjälm? Inte jättejobbigt.
<...>
Nackdelen som jag ser är att licenser är så sjukt dyra i SvRF.
Vi ser saken på olika sätt. :) Träns och hjälm är bara några exempel på den nivå av detaljreglering och toppstyrning som jag befarar man kan vänta sig om man går upp i SvRF - och jag har svårt att föreställa mig att det skulle tas några större hänsyn till det marginella särintresse som western ofrånkomligen blir i sammanhanget. Jag gillar t.ex att ingen föreskrivit exakt hur många millimeter bred tillverkarloggan på min jacka får lov att vara... :angel:
Licensavgiften ser jag som överkomlig, även om det inte är en förändring till det bättre ut den enskilde ryttarens perspektiv. Men visst förstår jag att det kostar att driva en så omfattande organisation.

Ja inte vet jag varför det fungerar för många andra men inte för dig, det är ju inget som säger att du inte får lasta ur i träns. Men för att du behöver det så behöver kanske inte jag det

Men hur svårt/jobbigt ÄR det att lasta ur i träns och bära hjälm? Inte jättejobbigt.

Inte så jobbigt, men ganska jobbigt sedan i halterklasser som tex in hand trail och showmanship... ska grimman sitta utanpå tränset då liksom? :grin:

*kl*

Jag tror inte ett dugg på den här idén...

Inte så jobbigt, men ganska jobbigt sedan i halterklasser som tex in hand trail och showmanship... ska grimman sitta utanpå tränset då liksom? :grin:

*kl*

Jag tror inte ett dugg på den här idén...

I distans behöver man inte ha träns. Man måste ha huvudlag. Hur detta ska tolkas är oklart. Men det är inte helt ovanligt att folk rider i grimma med tyglarna fästa i sidoringarna.
Dessutom står det tillomed att de får ha grimma i viloområdet.

Så, om man får rida i "huvudlag", varför skulle man inte få visa hästen i det??

Det är ju liksom inte klart än. Gör era åsikter hörda om hur ni vill ha det, men att sparka bakut för sådana småsaker när det finns grenar i svrf redan som iinte följer mönstren som ni uppenbarligen är rädda för blir ju bara löjligt.

Senast ändrad:

Ja inte vet jag varför det fungerar för många andra men inte för dig, det är ju inget som säger att du inte får lasta ur i träns. Men för att du behöver det så behöver kanske inte jag det

Fast frågan är/var hur man tränar på bortaplan?
Inte vad som fungerar och inte fungerar för mig. ;)
Min hingst gapar och har svårt att stå still, men att han är oreglebar har jag inte skrivit, bara att folk förmodligen inte skulle uppskatta om jag klev omkring med honom i grimma.
Och att jag inte skulle vilja stå å knö på honom tränset när han väl är urlastad bland folk. Det gör inte heller honom till en oreglerig häst, bara en säkerhetsdetalj som jag inte skulle släppa på. ;)

Gör era åsikter hörda om hur ni vill ha det, men att sparka bakut för sådana småsaker när det finns grenar i svrf redan som iinte följer mönstren som ni uppenbarligen är rädda för blir ju bara löjligt.

Öh...jag sparkar inte alls bakut, av den enkla anledningen att jag inte är aktiv inom WRAS och inte har varit på flera år. För mig personligen spelar det ingen roll alls vad WRAS väljer att göra i det här fallet.

Däremot har jag varit aktiv inom WRAs i många år innan och jag har varit med om den här ruljansen tidigare. Baserat på dessa erfarenheter så har jag definitivt en åsikt, som jag faktiskt kan uttrycka utan att det betyder att jag "sparkar bakut".

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Är verkligen Svenska Ridsportförbundet, SvRF, en organisation som platsar i folkrörelsefamiljen? Hade någon ställt frågan till mig för...
Svar
1
· Visningar
751
Senast: Anders
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ingen utmanade Ulf Brömster som ordförande i Svenska Ridsportförbundet. Han fortsätter därmed i ytterligare två år. När det gäller...
Svar
0
· Visningar
664
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En mamma och hennes dotter höll på i 50 minuter med att lasta en ponny på en tävlingsplats. De använde både grimskaft och spö som de...
Svar
7
· Visningar
1 322
Senast: Anders
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Överdomare i dressyr har nya befogenheter och det betonas att träningsmetoder där hästen hålls i en viss form med våld är förbjudet. Det...
Svar
0
· Visningar
593
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka