Svullen fångnacke-panik!

Hej alla! Tack för intressant tråd! Jag har idag ringt min veterinär då får ena ponny är öm k frmahoavrna, fång täntke jag direkt, plus hård nacke (de har gått på bete i en månad då vi varit på semester, och det har ju som sagt regnat hela tiden…)
Vet tyckte det var onödigt att ta blodprover, bättre bara ta av honom från betet. Det låter inte så i vissa kommentarer ovan? Vad ger ni för råd? Ska nog ringa en anna veterinär tänker jag…
Ta bort hästen från betet, håll den på mjukt underlag om den är öm och fodra med enbart hö är väl första och viktigaste åtgärden, tänker jag. Och låt veterinär och/eller kunnig hovslagare titta på den till att börja med!
 
Hej alla! Tack för intressant tråd! Jag har idag ringt min veterinär då får ena ponny är öm k frmahoavrna, fång täntke jag direkt, plus hård nacke (de har gått på bete i en månad då vi varit på semester, och det har ju som sagt regnat hela tiden…)
Vet tyckte det var onödigt att ta blodprover, bättre bara ta av honom från betet. Det låter inte så i vissa kommentarer ovan? Vad ger ni för råd? Ska nog ringa en anna veterinär tänker jag…
Om du med blodprov syftar på ACTH-prov, dvs. kolla om hästen har PPID så är det ingen idé nu. Det kan visa väldigt fel eftersom all stress påverkar kortisolhalten i blodet och att ha ont är en enorm stress för kroppen så veterinären har rätt. Prov för PPID tar du när hästen mår bra igen. När allt är som vanligt. Då får du tillförlitligt svar.

Hoppas din häst snart mår bra igen.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en liten shetlandsponny (6 år)som vi har haft väldigt otur med. Före hon kom till oss gick hon på fri tillgång, bete på sommaren...
Svar
5
· Visningar
1 658
Senast: Lindon
·
Hästvård ...eller med sällskap? Samt att när man hållit på med hästar så länge och ändrar uppfattning! Har ni någon gång radikalt fått ändra...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 912
Senast: DarkInNight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp