Svullen fångnacke-panik!

Köldutlöst fång är ju en sak. Dock vet man inte orsakerna till den riktigt. Vilket är skrämmande, då man iaf kan värja sig något så när mot 'vanlig' fång men svårt när ingen vet varför det händer.
 
Köldutlöst fång är ju en sak. Dock vet man inte orsakerna till den riktigt. Vilket är skrämmande, då man iaf kan värja sig något så när mot 'vanlig' fång men svårt när ingen vet varför det händer.

Jodå det är inte ett mysterium, det finns teorier baserat på hovarnas anatomi.

Exempelvis skadade shuntar hos hästar som har PPID och/eller haft fång tidigare, och att kalla temperaturer påverkar insulinnivåer:

https://www.forageplustalk.co.uk/winter-laminitis/
 
Det läskiga är ju att min hästs fånganfall kommit i januari, maj, oktober... och inget mönster. Sen ska man ju heller inte glömma att veterinärer säger fång för de inte riktigt vet mer, men än att hästen är halt och röntgen visar ev något. Det råkade jag ut för på ett djursjukhus. Hästen låg ner och var blockhalt, kördes akut till djursjukhus. Röntgen. Fångdiagnos. Medicin, övernattning. De drog inte skorna för hovslagaren var inte p plats (helg). Jag sa att dra gärna skon.. På måndagen åkte jag hem med henne utan att någon gjort något (förutom smärtis), boxvila 6 veckor och sen kom min hemmaveterinär ut och hovslagare och de hittade två äldre hovbölder i tån....
 
Det läskiga är ju att min hästs fånganfall kommit i januari, maj, oktober... och inget mönster. Sen ska man ju heller inte glömma att veterinärer säger fång för de inte riktigt vet mer, men än att hästen är halt och röntgen visar ev något. Det råkade jag ut för på ett djursjukhus. Hästen låg ner och var blockhalt, kördes akut till djursjukhus. Röntgen. Fångdiagnos. Medicin, övernattning. De drog inte skorna för hovslagaren var inte p plats (helg). Jag sa att dra gärna skon.. På måndagen åkte jag hem med henne utan att någon gjort något (förutom smärtis), boxvila 6 veckor och sen kom min hemmaveterinär ut och hovslagare och de hittade två äldre hovbölder i tån....

Ja precis, det har blivit en slaskdiagnos för symtomet "smärta i hoven".

Det är ju stor skillnad på hovböld, insulindysregulering, hypofysstörningar (PPID), och felverkningar (dom kan få inflammation i hoven av att sulan blir karvad i för mycket, sömtryck, fel vinklar osv)... Jag misstänker dessutom att det finns fler möjliga orsaker, för det finns då väldigt många sjukdomar hos människan som ger inflammationer...

Jag tycker att fler borde få bli utredda för -varför- dom fick en inflammation i hoven, istället för bara "Det är fång! Oo denna mysteriska sjukdom, men fång är det!". Det är ju liksom 2023, inte 1923...
 
Ja precis, det har blivit en slaskdiagnos för symtomet "smärta i hoven".

Det är ju stor skillnad på hovböld, insulindysregulering, hypofysstörningar (PPID), och felverkningar (dom kan få inflammation i hoven av att sulan blir karvad i för mycket, sömtryck, fel vinklar osv)... Jag misstänker dessutom att det finns fler möjliga orsaker, för det finns då väldigt många sjukdomar hos människan som ger inflammationer...

Jag tycker att fler borde få bli utredda för -varför- dom fick en inflammation i hoven, istället för bara "Det är fång! Oo denna mysteriska sjukdom, men fång är det!". Det är ju liksom 2023, inte 1923...
Men det är väl ingen vettig människa som blandar ihop fång med t ex hovböld..?
 
Men det är väl ingen vettig människa som blandar ihop fång med t ex hovböld..?

Jodå, finns rätt många ovettiga därute. Som i Hippocampus exempel. Men man tycker ju att det vore rätt enkelt, iom att hovböld oftast bara kommer på 1 hov.

Själv anser jag att fokus behöver flyttas från att laminit skulle vara själva sjukdomen, till att det är ett symtom som kan ha en eller flera sjukdomar som orsakat det (även förgiftning eller sepsis kan orsaka det).

Alltså, fång (laminit) är ett symtom, inte en sjukdom i sig.
 
Ja precis, det har blivit en slaskdiagnos för symtomet "smärta i hoven".

Det är ju stor skillnad på hovböld, insulindysregulering, hypofysstörningar (PPID), och felverkningar (dom kan få inflammation i hoven av att sulan blir karvad i för mycket, sömtryck, fel vinklar osv)... Jag misstänker dessutom att det finns fler möjliga orsaker, för det finns då väldigt många sjukdomar hos människan som ger inflammationer...

Jag tycker att fler borde få bli utredda för -varför- dom fick en inflammation i hoven, istället för bara "Det är fång! Oo denna mysteriska sjukdom, men fång är det!". Det är ju liksom 2023, inte 1923...
Laminitis är ju bättre egentligen då. Något sker och symtomen kommer i hovarna. Såg att du skrev det i nästa inlägg sen :)
 
Jodå, finns rätt många ovettiga därute. Som i Hippocampus exempel. Men man tycker ju att det vore rätt enkelt, iom att hovböld oftast bara kommer på 1 hov.

Själv anser jag att fokus behöver flyttas från att laminit skulle vara själva sjukdomen, till att det är ett symtom som kan ha en eller flera sjukdomar som orsakat det (även förgiftning eller sepsis kan orsaka det).

Alltså, fång (laminit) är ett symtom, inte en sjukdom i sig.
Instämmer helt i det sista du skriver.
 
Jodå, finns rätt många ovettiga därute. Som i Hippocampus exempel. Men man tycker ju att det vore rätt enkelt, iom att hovböld oftast bara kommer på 1 hov.

Själv anser jag att fokus behöver flyttas från att laminit skulle vara själva sjukdomen, till att det är ett symtom som kan ha en eller flera sjukdomar som orsakat det (även förgiftning eller sepsis kan orsaka det).

Alltså, fång (laminit) är ett symtom, inte en sjukdom i sig.
"problemet" var ju att min häst har alltid haft fång på bara en hov. Och hovbenet är roterat osv. Så jag kan förstå på ett sätt att de tog till fångdiagnosen pga det men jag sa ändå att känslan säger hovböld, kan ni dra skon och klämma/känna. Men veterinären på djursjukhuset vägrade, hovslagaren skulle komma på måndagen sen. O bevisligen drog han inte heller av skon.

Min andra häst fick också diagnosen fång men där blev jag förbannad. Hästen hade gått utan skor (som hon inte kan) och är superkänslig i sula och att få långa tår, så hennes lamellränder breddades båda fram. Jag visste att hon inte haft fång för diagnosen ställdes i september/oktober med historian att hon fått fång i maj. Det visste jag inte var fallet då jag haft hovslagare och veterinär ute nån gång i veckan pga hennes föl. Direkt när hästen skoddes blev hon bra igen. Hästen har fått breddad lamellrand pga felaktig verkning och ömhet.
 
Laminitis är ju bättre egentligen då. Något sker och symtomen kommer i hovarna. Såg att du skrev det i nästa inlägg sen :)

Ja precis, eller egentlig ungulitis, hovinflammation. Det är ju inte alltid lamellerna eller enbart lamellerna som blir inflammerade.

Kan ju lika gärna vara en sena som är inflammerad, blodkärlen, brosket, att alla mjukdelarna sväller, osv.
 
det är jättelätt att göra. Blockhalt som kommer direkt tex, När du ska känna efter under sulan, reagerar den vid hovbenet, tån osv kan det ju sitta en böld där. Men också smärta från hovbenet så att säga. Spec när det ligger så nära sulan.
Nja, jättelätt vet jag inte om jag håller med om. Har i alla fall aldrig någonsin varit med om att fång och hovböld blandats ihop/feldiagnostiserats. Inte av veterinär i alla fall.
 
Nja, jättelätt vet jag inte om jag håller med om. Har i alla fall aldrig någonsin varit med om att fång och hovböld blandats ihop/feldiagnostiserats. Inte av veterinär i alla fall.
Det är svårt när det kommer från hovarna. Min ena blev varm och öm om en eller flera hovar flertalet gånger. Flera gånger var både jag och veterinären inne på hovböld men inget syntes på röntgen och det går såklart inte att karva i blindo. Flera gånger var jag nästan säker på att det var fång. Det typiska med svårighet att vända osv. Veterinären trädde inte på fång men kunde inte heller säga vad det var. Han röntgades många gånger vid flertalet tillfälle på alla håll. Han skoddes med sulor och silikon under men problemet fortsatte komma och gå.
Så en dag när hovslagaren var här utbrast han, men han har ju en dubbelsula! Hästen hade alltså byggt upp en dubbelsula som var rejäl. Vi pratar cm-tjock. Jag hade då haft kontakt med eliten i Sverige av hovslagare och veterinär på området hovar ett tag för att få råd och hjälp. Jag skickade bilder från alla håll under verkning, före och efter flera gånger och när dubbelsulan blev synlig likaså. Ingen hade sett något som ens var i närheten av detta. Hovarna hade fint djup, fin stråle osv. så det fanns inget som skvallrade om dubbelsulan. Ändå var det det som gav problemet. Hoven kunde inte utvidga sig som den skulle och det gjorde såklart ont. Han började få problem hösten -18 och sulorna släppte på våren -19. Den teori som är mest trolig är att han började bygga på sulan sommaren -18 när det var så varmt och torrt och den släppte inte som den vanligtvis gör utan fortsatte byggas på. Det jag vill säga är att det är inte enkelt att veta vad det är som är problemet alla gånger när till och med de ledande inom området står och kliar sig i huvudet.
 
Ja vem vet… Men det är lite jobbigt psykiskt för jag vet liksom aldrig vad jag till i stallet. Ont i magen varje sekund på dygnet.

Jag hade också tyckt det vore värt i det läget att behandla som om hon hade PPID, börja med dieten (det är samma som för EMS-fångisar) vilket kan ta en stund att bygga upp iom att man ska hitta sockerlågt hö och bra med protein men spannmålsfritt och stärkelselågt. PPID-hästar brukar man ha extra fokus på antioxidanter (främst vit E) till.

Sen kan du i samråd med veterinär börja med att provge låg dos Prascend.
 
Jag hade också tyckt det vore värt i det läget att behandla som om hon hade PPID, börja med dieten (det är samma som för EMS-fångisar) vilket kan ta en stund att bygga upp iom att man ska hitta sockerlågt hö och bra med protein men spannmålsfritt och stärkelselågt. PPID-hästar brukar man ha extra fokus på antioxidanter (främst vit E) till.

Sen kan du i samråd med veterinär börja med att provge låg dos Prascend.
Hon äter idag hö med kvot 8.9 eller nåt sånt, en hand kwiikbeet för mineraler och då mineraler som är gjorda speciellt för henne utan extra tillsatser (som tex järn). Socker ligger på strax runt 8 i höet.
 
Hej, ett tag sen sist. Hästens mankam har nu börjat mjukna( lite hård än mitt på mankammen) och vikten har gått ner lite lite. Motionerar alla dagar i veckan. Inget gräs. Hur tillförlitliga är viktband eg? Har alltid tyckt det är en bra fingervisning om viktens förändring. Dock funderar jag nu att det är ju bara på en punkt man mäter då. Inte minskat jättemkt just på viktbandet men tycker i övrigt att lite hängande mage försvunnit och att rumpan blivit lite mindre rund? Men är inte säker om jag inbillar mig? Hur mäter ni? Hur är bäst? Har ej tillgång till hästvåg. Denhär situationen är helt ny för mig, då jag alltid lyckats hålla hästen smal förut alla år.I vintras missbedömde jag helt ( efter att hästen var för SMAL!😱)och det blev för mkt mat som blev till extra-kilon till våren och så extra starkt vårbete på det. Förbannar mig själv....😪
 
Hej, ett tag sen sist. Hästens mankam har nu börjat mjukna( lite hård än mitt på mankammen) och vikten har gått ner lite lite. Motionerar alla dagar i veckan. Inget gräs. Hur tillförlitliga är viktband eg? Har alltid tyckt det är en bra fingervisning om viktens förändring. Dock funderar jag nu att det är ju bara på en punkt man mäter då. Inte minskat jättemkt just på viktbandet men tycker i övrigt att lite hängande mage försvunnit och att rumpan blivit lite mindre rund? Men är inte säker om jag inbillar mig? Hur mäter ni? Hur är bäst? Har ej tillgång till hästvåg. Denhär situationen är helt ny för mig, då jag alltid lyckats hålla hästen smal förut alla år.I vintras missbedömde jag helt ( efter att hästen var för SMAL!😱)och det blev för mkt mat som blev till extra-kilon till våren och så extra starkt vårbete på det. Förbannar mig själv....😪
Jag tycker att bilder ofta är ett bra sätt att ha koll, fotade från sidan :)
 
Jag tycker att bilder ofta är ett bra sätt att ha koll, fotade från sidan :)
Ja, jag ska testa! Tack!Sen tycker jag det är mkt vilken vinkel man ser hästen ifrån, kan se allt från supertjock till ganska ok ut. Skrittar hästen i hagen och liksom sträcker ut sig i steget kan den se ganska ok ut, men står den still och ses snett bakifrån.😱
 

Liknande trådar

Hästvård Har en liten shetlandsponny (6 år)som vi har haft väldigt otur med. Före hon kom till oss gick hon på fri tillgång, bete på sommaren...
Svar
5
· Visningar
1 658
Senast: Lindon
·
Hästvård ...eller med sällskap? Samt att när man hållit på med hästar så länge och ändrar uppfattning! Har ni någon gång radikalt fått ändra...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 912
Senast: DarkInNight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp