Svullen i framben?

silverblom

Trådstartare
Vad hade ni gjort med En häst som vart svullen i ett framben sen i torsdags?
Altså svullen men inte halt. Ganska hård svullnad över hela senan och ner över kotan. Vad kan det vara?
 
Vad hade ni gjort med En häst som vart svullen i ett framben sen i torsdags?
Altså svullen men inte halt. Ganska hård svullnad över hela senan och ner över kotan. Vad kan det vara?
Jag hade förmodligen låtit vet kika på det. Om jag inte var säker på att det vore lymfatiskt.

Ingen av oss här kan ge några vettiga svar på vad det kan vara. Vi vet för lite.

Ring och rådgör med en veterinär om du är osäker på vad du ska göra.

Det kan vara allt från lymfangit till senskada.

Håller tummarna att det är ngt med bra prognos!
 
Håller med nullo-modo. Hade sett till att få antiinflammatoriskt så svullnaden går ner och senan går att kika på.
 
Nu har ju som fösta 48h redan passerat så kyla gör inte så mycket till eller från längre, annars är kyla 3-4 gånger dygn dom fösta 2 dygnen viktigt.
 
Vad hade ni gjort med En häst som vart svullen i ett framben sen i torsdags?
Altså svullen men inte halt. Ganska hård svullnad över hela senan och ner över kotan. Vad kan det vara?
Ta det säkra före det osäkra och hantera det som en senskada.

Det gjorde inte jag när min fick en liten hård knöl på sidan av senan helt utan andra symtom. Jag släppte ut honom igen och ringde veterinär först nästa dag när det blivit värre. Det var en senskada och jag önskar att jag stallat upp honom på en gång.
 

Liknande trådar

Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
742
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej, Har en connemara på 8 år, som nyligen blivit behandlad för både hovledsinflammation båda fram, stel SI-led och en knäinflammation...
Svar
3
· Visningar
444
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
731
Senast: Fazeem
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 275
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp