Bukefalos 28 år!

Svullet framben!

Mjuff

Trådstartare
Min häst är sedan två dagar lite svullen i höger fram. Det sitter strax under framknät och några cm ner. Inte bara på insidan, utan mer runt om faktiskt. Lite varmt känns det oxå. Hon är inte halt och inte öm.

Det enda som jag skulle kunna härleda det till är att hon i helgen vred till skon på den hoven, och hon tappade även den skon sen. Annars vet jag inte vad detta kan komma sig av.

Hon hade i våras en gaffelbandsskada på det andra frambenet... så jag är extra nojig, och tror genast det värsta! Har redan bokat in en tid för ultraljud på kliniken i nästa vecka!

Men väntan är så lång och jobbig... och jag är så rädd att det ska vara något allvarligt. Kan någon ha en idé på vad det kan vara?! Finns det mindre skador som kan visa sig på detta sättet? Det vore skönt att få bort ordet "senskada" ur mitt huvud, och kunna tro att det kanske kan vara något annat... :smirk:

Tacksam för svar!
 
Nu vill jag inte vara elak... :o Men det första jag tänker på när du säger strax under knät är gaffelbandsfästerna... Min häst har också haft gaffelbandsskador (några år sen), och det ena skadades i en olyckshändelse, men sen så blev det blödningar på det andra också.

Hästar är oftast halta pga en sån skada, men det kan vara en mkt lindrig blödning som uppkommit i samband med vridningen.

Vad gör du med hästen? Har du kylt? Lindat? Arnika?

Jag skulle gjort såhär: Kyla (is), sen kylgele, efter det lindor över natten. Släppt ut i hagen med stödlindor, arnikaliniment under. Sen kylgele på och olindat över natten, så du ser hur benen ser ut på morgonen, har du lindor så är alltid benen varma, då går det ej att känna efter.

Så jag tycker du gör helt rätt i att förvänta det värsta, då kan du ju heller bli glatt överraskad när vet. säger att det inte är allvarligt! :)
Det kan ju vara så att hon sparkat sig där?
 
Hej och tack för ditt svar! :bow:

Jag har inte gjort någonting med benet ännu. Stallägaren är lite motvillig till att ta av lindor på morgonen tyvärr...

Men om jag kyler benet ikväll, och sedan lindar det... Kan hon gå med samma lindor dagen efter i hagen då?

Vad är Arnikaliniment? Hur funkar det, och finns det i vanliga ridsportaffärer?
 
Ja, hon kan ha lindorna i hagen, tejpa runt kardborren för säkerhets skull!

Arnikaliniment har dom flesta butiker, även Granngården har. Det är en vit flaska. Är supert för det mesta - streckningar, överansträngning, sparkskador och utgjutningar.

Det är helt okej att hon har lindorna på sig även på dagen, se bara till så att de inte kan gå upp! :)
 
Tack för svaret återigen! :)

Hon var dessutom mindre svullen igårkväll, skönt! Men jag vill ändå kolla upp det på kliniken givetvis. Är det sen ingen fara så VET man, och det är värt besöket alla gånger!

Håll tummarna för oss! :banana:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 022
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst kom in från hagen förra måndagen och var svullen och varm på insidan av frambenet, från kotan och uppåt en bit. Inte halt, inte...
Svar
2
· Visningar
1 810
Senast: mirage
·
Hästvård Hej- Jag har haft häst i många år men varit väldigt förskonad från skador och har därför ingen koll på skador i benen. För runt 10...
Svar
1
· Visningar
1 706
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 718
Senast: Jerseyite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp