Svullet skap

Shaggy

Trådstartare
Någon som har någon koll på vad sådant här kan uppstå av. Min gosse är som synes rejält svullen i skapet, värre på vänster sida. Han är varm men har inte ont. Jag har gjort rent idag men hittar inget konstigt. Han har alltid fått mycket gojs i skapet så jag torkar rent rätt ofta med skumtvättlapp eller genom att fukta med olja för att lösa upp skiten och sedan torka ur. Idag var det inte mycket skit vilket förvånade mig med tanke på hur det ser ut.
1571345000810.png
 
Jag har bara varit med om det en gång, då var det cancer. Men i mitt fall vet jag inte hur fort det uppstod, då hästen var svullen redan första gången jag träffade honom.
Min första tanke i ditt fall, kanske ett bett av något slag?
 
Det har varit min tanke också men vad skulle bita så rejält nu såhär sent på hösten?
 
Det har varit min tanke också men vad skulle bita så rejält nu såhär sent på hösten?
Nu vet jag inte var du bor men här är det enorma mängder bitande insekter nu. Mer än i somras och de är än mer ettriga. Så snart vi öppnar dörr eller fönster väller de in i moln. Helt vidrigt!
 
Nu vet jag inte var du bor men här är det enorma mängder bitande insekter nu. Mer än i somras och de är än mer ettriga. Så snart vi öppnar dörr eller fönster väller de in i moln. Helt vidrigt!
Iofs mycket knott men var mycket i somras också. Kan kanske vara någon kombination av knott och lera. Det kom iallafall rejält fort. Såg det igår kväll (fanns garanterat inte i förrgår) och pillade försiktigt rent samt rörde på honom och gjorde rent ordentligare idag. Vill inte kladda för mycket med oljan i skapet och det var lite tidigt för sådan rengöring men kändes som att jag var tvungen för att se om det fanns något där jag missade igår.
 
Min gammelman blev svullen i skapet av sin PPID
Så jag fick hjälpa till med att hålla rent. Passade på med extra rengöring då han fick lugnande (tandkollen).
 
Någon som har någon koll på vad sådant här kan uppstå av. Min gosse är som synes rejält svullen i skapet, värre på vänster sida. Han är varm men har inte ont. Jag har gjort rent idag men hittar inget konstigt. Han har alltid fått mycket gojs i skapet så jag torkar rent rätt ofta med skumtvättlapp eller genom att fukta med olja för att lösa upp skiten och sedan torka ur. Idag var det inte mycket skit vilket förvånade mig med tanke på hur det ser ut.
Visa bifogad fil 38158

Har sett det hos en häst innan där cancer inte var anledningen. Såg likadant ut. Hästen fick medicin (kommer tyvärr inte ihåg vilken...) och med noga renhållning så gick det över på 10 dagar :) aldrig haft problem efter det!
 
En stallkamrats häst såg ut precis så. Det var typ en "förhudsinflammation" . Han är också en sån som samlar mycket skräp där. Jag tror att han fick antiinflammatoriskt och rengöring så gick det över på en vecka.
 
Min hade stort skap , bakom det svarta lägst fram (som inte var svullet). Stort som en halv honumgsmelon typ, inte varmare än övriga kroppen, inte ömt , inte varierande i storlek bara större än alla andras. Inte smutsig inne heller och veterinären hade ingen aning . Hon trodde att det var nåt ödem men inte farligt, hur man kan veta det om man inte vet vad svullnaden är. Blev inte heller större vid PPID så jag bara konstaterade att det var en "variation". Jättefin vit päls på vintern och lite mindre sommartid :D, lyste lång väg på en fux.
 

Liknande trådar

Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 164
Senast: Linda_A
·
Hästvård fråga om försäkring jag ska ha ut veterinär för att röntga min häst som har gallor i båda haserna. Är rädd för att det ska vara lösa...
Svar
4
· Visningar
670
Senast: Tossa90
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 423
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 371
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp