Bukefalos 28 år!

Svullna ben - Vila?

S

Silly

Har ridit hård med min pålle två dagar i rad. igår när jag skulle rida var hon rätt så svullen i alla ben, framförallt höger fram och vänster bak. Benen var inte varma över svullnaderna men på det ena framknäet. Blev iallafall att jag red runt fältet (ca 30 min), större delen skritt och galopp. I trav märkte jag inte av någon hälta men hon låg på bettet och ville springa iväg i galoppen, tog typ ett par steg samlat och sen ökade hon hela tiden, antar att hon var lite trött. Hur farligt är det med svullnader i benen? Tyder väl på överansträgning? Ska hon få vila någon/några dagar? Annat man ska göra?
 
Sv: Svullna ben - Vila?

Hur gammal är hästen och hur hårt menar du med "hårt" när det gäller ridning? Och hur brukar hon gå i vanliga fall?
 
Sv: Svullna ben - Vila?

Går väl ungefär 30-45min/dag, de hårda passen var 1-2h, ganska mycket trav, galopp och bakträning. Rätt mycket grusväg (rätt så hård). Hästen är 13 år, underlaget brukar vara sandbana eller grusväg, fält och skog ibland.
 
Sv: Svullna ben - Vila?

jag skulle aldrig rida om min häst var svullen i alla ben samt varm över ett knä :crazy:
Rid inte hårt tvpå dagar i rad, kroppen hinner inte återhämta sig.
Skulle avakta lite, massera linement o promenar hästen. Ring veterinär om det inte blir bättre.
 
Sv: Svullna ben - Vila?

Din häst är säkert överansträngd men du kan skritta ut henne i ett par dagar. Att skritta hjälper kroppen att få igång blodcirkulationen och bli av med gamal mjölksyra och slaggprodukter i musklerna. Jag håller med Bison att med ett varmt framknä ska man vara aktsam!
 
Sv: Svullna ben - Vila?

Hon fick stå idag, har ordentlig hage så lita har hon nog rört sig. Var inget svullen.
 
Sv: Svullna ben - Vila?

överansträngning är inte jättebra men det är inget jätteallvarligt!

man bör inte rida en häst 2-3dagar hårt i rad.....!
på vilket sett red du vad gjorde du,gjorde du samma saker båda dagarna??

jag varierar träningen väldigt mycket och deet är väldigt viktigt!
det blir roligare för både dig och hästen...;)

gör så att du lägger upp ett bra schema som lämpar sig för just denna häst!

exempel:
måndag: skog skritt på lång tygel 1timme,bygger upp hästen mycket bra!:D :banana: :bump:
tisdag:padd30-40min
onsdag:skog40 min,klättra,jobba lätt
torsdagskog1timme
fredag:padd 30min elr hoppning (lite hårdare)
lördagskog+lite padd ca 45min
söndag :vilodag


och dessutom kan du till ex:träna dressyr på fält,skogsvägar mm.
du kan tömköra,longera men inte för länge mm
hoppa ute,galoppera och skojja till det lite då o då...

det är viktigt att du inte bara sitter o nöter jämt.
variation!!!!
du vill väl att pållen ska hålla!!!
:confused:

lycka till med din häst!!!ta åt dig det här....
:rofl:
 
Sv: Svullna ben - Vila?

Dessa två dagar red vi ut.

Misstänker att jag kommer vara så illa tvungen att hålla mej till ett visst schema i vinter åtminstone,
Mån Rida ut 30 min
Tis Ridhus/Rida ut, 30-60 min
Ons Ridhus, Lektion (Hopp/Dress) 45-60 min
Tors Rida ut 30 min
Fre Vila
Lör Rida ut ca 60 min
Sön Rida ut ca 60 min

kanske ridhuset nån mer dag i veckan.. Aldrig mer än två dagar.. det blir dyrt...
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 639
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 435
Senast: tuaphua
·
Hästvård Någon som har erfarenhet/kunskap om detta.?Min häst har efter 3 besök på klinik diagnostiserats med detta. Han har behandlats för de...
2
Svar
24
· Visningar
3 580
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 451
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldhamster ungar
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp