Svullna ganascher?!

evis

Trådstartare
Gick ner i hagen och hälsade på hästarna, satte mej på en sten och gosade med dem...insåg då att Eh hey, Flingan ser inte ut som han ska i huvudet?!

Och visst, han är alldeles svullen (vätska) över ganascherna och nästan även uppåt mot öronen, ovanför ögonen och bak mot strupen :crazy: Svullnaden börjar tydligt avgränsat mitt på ganaschen, är värre på högra sidan.

Gick in för att hämta termometer och han ligger på normaltemp, 36,9.
Verkar pigg, ser inte uttorkad ut, inte svullen eller vätskefylld någon annanstans. Jag tänkte faktiskt när jag gick ner i hagen "Oj vad fräsch & fin han ser ut nu, min Fina Pålle!" *ehhh*

(han är väldigt kinkig av sej annars och man märker FORT på honom om han har minsta feber eller har ont någonstans)

Jag såg honom stå och käka i ett dike imorse, jag tänkte när jag körde förbi "Hoppas nu att han inte sätter i sej något giftigt". Skulle väl inte tänkt tanken...

Vad kan det vara för fel?

Känner egentligen inga svullna körtlar, samtliga beteshästar har ju varit lite svullna mellan ganascherna hela sommaren, men det är enligt min erfarenhet bara fullt normalt när de går på bete.

Bör jag ringa veterinär NU?
Ska ändå till veterinären imorgonbitti med hunden, kan ju fråga då, spontant tycker jag inte det är riktigt akut, då hästen verkar pigg & nöjd och inte har feber.
Är jag dum när jag känner mej så lugn?

Sv: Svullna ganascher?!

Nej eftersom hästen inte verkar påverkad av det på något vis så kan du nog ta det lite lugnt.
Jag lade ut en liknande fråga för ett tag sen då gammelstoet här plötsligt var svullen liksom din, fast på henne började det direkt under hakan och fortsatte upp hela vägen upp mot öronen. Hon var inte heller påverkad alls och det har långsamt blivit bättre. Svullnaden är inte helt borta än och det har hållit i sig i sedan före midsommar.
Din häst är ju känslig och då visar han dig säkert rätt tydligt om han känner sig besvärad eller har problem med detta.

Precis som du antydde, så har han säkert bara stoppat i sig något olämpligt (och i så fall gör han nog inte om det igen...). Till min häst använder jag en aloevera spray för att ta ner svullnad vid skapet, något sådant skulle du kanske kunna prova på ganascherna.

Eftersom du känner din häst bäst och är lugn, så tror jag inte att det är någon större fara.

Min har blivit sån två vårar i rad nu, när det nya gräset kommer upp. Ringde vet. första gången som menade att det inte är nåt att oroa sig för. Minns inte vad de sa var orsaken.
Skrev en tråd här och fick som svar att det beror på att hon har tuggat i sig rötter och sånt, eftersom det inte finns så mycket gräs. Så att det är nån slags allergisk reaktion. Har senare läst att det kan vara reaktion på nytt gräs, pollenallergi osv. Men inget att oroa sig för.
Så det är vad jag vet:).

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 114
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 436
Senast: cf234k
·
Hästvård Min häst har fått cancer. Kom snabbt och nu sitter jag och väntar på sista beskedet från vetrinären med hur prover mm ser ut. Alla... 2
Svar
27
· Visningar
3 920
Senast: Linda_A
·
Hästvård Dag 1, 10:00: Min häst och hagkompisen mår prima. Dag 2, 09:00: Hovslagaren ska verka, då är min häst svullen båda fram, samt varm där...
Svar
6
· Visningar
1 528
Senast: Krystalline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka