Svullnader mellan frambenen...

B

**BORTTAGEN**

Min häst har fått två stora svullnader strax bakom sadelgjorden. De är lika stora och ca 1x1 dm, samt 2 cm utåtstående. De är ganska hårda och han ömmar när jag tar där. Vad kan detta vara?

Mvh/ Marie och Zorro
 
Tror det är ödem. Kan du ha ridit så att sadelgjorden skaver eller trycker? Ibland kan svett och smuts göra huden irriterad och då är det bäst att tvätta med mild tvål och smörja med en antiinflamatorisk salva typ aloe vera jelly, helosan. Helst inte något starkare, det gör huden för känslig. Har haft så på mitt distanssto, är ju liksom lite svårt att unvdika att bli skitig ibland... Vänta tills allt är borta, annars kan din häst bli sur över sadelgjorden och det är ju inte kul.
Lycka till!
 
Förstår inte frågan? Svullnader mellan frambenen, sedan säger du bakom sadelgjorden :confused:

Har du hoppat? I så fall kanske du behöver en magplatta.
 
ring en veterinär!!!!
så du får veta säkert.
så du inte provar dig fram.
kram
 
Ödem? Vad är det som händer i kroppen när de får det? Det finnns ju inget sår utan han är bara svullen. Och svullnaderna ligger precis bakom sadelgjorden. Hur lång tid från det att man har ridit kan det ta innan det sväller upp?
Mvh. Marie och Zorro.
 
Det finns öppna och slutna sårskador. Vid en sluten sårskada är mjukdelarna under huden skadade. En sluten skada kan uppkomma t.ex från en spark, slag eller skavsår mm. När området blir svullet och det bildas vätska kallas det för ödem. Blödningar under huden kan även förekomma(hämatom). En kompis har en häst som fick en stor svullnad bakom sadelgjorden. Den hade blivit sparkad. Annars är det troligt att det är sadelstadsknutor. Det är ganska vanligt. Hästen får typ skavsår och det kommer in bakterier under huden som gör att området blir inflammerat. Det brukar vara svårt att få bukt med.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 016
Senast: Twirro
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 300
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 797
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 544

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp