Swish-tips/varning (utbruten från Vad gör vi? Del CIII)

Voeux

Trådstartare
Puh! En vän till mig skulle swisha mig efter ett dyrare restaurangbesök igår. Jag är så virrig att jag råkar skriva in mitt gamla nummer och hon är så virrig att hon godkänner trots att det står en främmande mans nummer på skärmen. Stressen! Hon ringer banken, de säger att de inget kan göra utan att hon måste föröka kräva tillbaks pengarna från mannen. Betalar han inte kan hon polisanmäla. Efter lång SMS konversation idag med en riktigt oskön man som påstod att han nu kommer få problem med soc eftersom de kommer att avräkna nästa utbetalning mot detta, och inte ville betala tillbaks, hot om polisanmälan osv. så har han nu tillslut gett sig och betalat tillbaks pengarna.

Tips, extrakolla både en och två gånger när ni både skriver in ert nummer till någon samt när ni godkänner :nailbiting:
 
Puh! En vän till mig skulle swisha mig efter ett dyrare restaurangbesök igår. Jag är så virrig att jag råkar skriva in mitt gamla nummer och hon är så virrig att hon godkänner trots att det står en främmande mans nummer på skärmen. Stressen! Hon ringer banken, de säger att de inget kan göra utan att hon måste föröka kräva tillbaks pengarna från mannen. Betalar han inte kan hon polisanmäla. Efter lång SMS konversation idag med en riktigt oskön man som påstod att han nu kommer få problem med soc eftersom de kommer att avräkna nästa utbetalning mot detta, och inte ville betala tillbaks, hot om polisanmälan osv. så har han nu tillslut gett sig och betalat tillbaks pengarna.

Tips, extrakolla både en och två gånger när ni både skriver in ert nummer till någon samt när ni godkänner :nailbiting:
Men hjälp! Vilken människa :nailbiting:
Själv fick jag en felswish en gång och hörde av mig direkt till det numret att jag skickar tillbaka, hon var typ ”ah, okej, tänkte att de pengarna var förbrukade nu” O_o Men blev såklart glad att få tillbaks dem!
 
Men hjälp! Vilken människa :nailbiting:
Själv fick jag en felswish en gång och hörde av mig direkt till det numret att jag skickar tillbaka, hon var typ ”ah, okej, tänkte att de pengarna var förbrukade nu” O_o Men blev såklart glad att få tillbaks dem!

Verkligen! Vad jag vet så är det väl olagligt att bruka pengar som kommit in till en via felaktig betalning. Sen tror jag dock inte polisen gör så mycket när det gäller "mindre" summor, och vill man gå till rätten med det så är det nog dyrare. Så ja, tyvärr får man nog se pengarna som försvunna om mottagaren inte vill betala tillbaks :crazy:
 
Puh! En vän till mig skulle swisha mig efter ett dyrare restaurangbesök igår. Jag är så virrig att jag råkar skriva in mitt gamla nummer och hon är så virrig att hon godkänner trots att det står en främmande mans nummer på skärmen. Stressen! Hon ringer banken, de säger att de inget kan göra utan att hon måste föröka kräva tillbaks pengarna från mannen. Betalar han inte kan hon polisanmäla. Efter lång SMS konversation idag med en riktigt oskön man som påstod att han nu kommer få problem med soc eftersom de kommer att avräkna nästa utbetalning mot detta, och inte ville betala tillbaks, hot om polisanmälan osv. så har han nu tillslut gett sig och betalat tillbaks pengarna.

Tips, extrakolla både en och två gånger när ni både skriver in ert nummer till någon samt när ni godkänner :nailbiting:

Om han inte hade betalat tillbaka hade han fått ännu större problem med soc:banghead:
 
Puh! En vän till mig skulle swisha mig efter ett dyrare restaurangbesök igår. Jag är så virrig att jag råkar skriva in mitt gamla nummer och hon är så virrig att hon godkänner trots att det står en främmande mans nummer på skärmen. Stressen! Hon ringer banken, de säger att de inget kan göra utan att hon måste föröka kräva tillbaks pengarna från mannen. Betalar han inte kan hon polisanmäla. Efter lång SMS konversation idag med en riktigt oskön man som påstod att han nu kommer få problem med soc eftersom de kommer att avräkna nästa utbetalning mot detta, och inte ville betala tillbaks, hot om polisanmälan osv. så har han nu tillslut gett sig och betalat tillbaks pengarna.

Tips, extrakolla både en och två gånger när ni både skriver in ert nummer till någon samt när ni godkänner :nailbiting:
Jag har fått lära mig att om man swishar någon och sedan drar fingret över skärmen, så betyder det att swishen är bekräftat och då kan banken inte göra något. Om man däremot inte drar fingret över skärmen på bubblorna så är swishen inte bekräftad och då kan man få tillbaka pengarna genom att ringa banken och säga att det blev fel.

Med att dra fingret över skärmen menar jag att man ska göra det efter man swishat någon, när den gröna/röda sidan kommer upp där det även kommer bubblor om man klickar. Att dra fingret över skärmen där ska tydligen vara motsvarigheten för att man klickar på "ok" för att bekräfta köpet i kassan på ica.

Så tips om ni säljer något och personen betalar via swish, dra fingret över skärmen när personen betalat - det betyder att hen inte kan ringa sin bank sedan och säga att hen swishat till fel person och få tillbaka pengarna :)
 
Jag har fått lära mig att om man swishar någon och sedan drar fingret över skärmen, så betyder det att swishen är bekräftat och då kan banken inte göra något. Om man däremot inte drar fingret över skärmen på bubblorna så är swishen inte bekräftad och då kan man få tillbaka pengarna genom att ringa banken och säga att det blev fel.

Med att dra fingret över skärmen menar jag att man ska göra det efter man swishat någon, när den gröna/röda sidan kommer upp där det även kommer bubblor om man klickar. Att dra fingret över skärmen där ska tydligen vara motsvarigheten för att man klickar på "ok" för att bekräfta köpet i kassan på ica.

Så tips om ni säljer något och personen betalar via swish, dra fingret över skärmen när personen betalat - det betyder att hen inte kan ringa sin bank sedan och säga att hen swishat till fel person och få tillbaka pengarna :)
Alltså man godkänner ju genom att använda sitt bankid. Har man väl skickat iväg pengarna så har man bekräftat.
 
Jag har sett de senaste gångerna jag använt swish att namnet på nummerägaren dyker upp automatiskt på skärmen innan man skickar iväg betalningen. Det känns som en bra "försäkring", hur stor är chansen att man råkar klicka in ett lite annorlunda nummer och få en person med samma namn liksom :D
 
@godisklubba Det där stämmer inte alls.

Man drar fingret över för att se att bubblorna rör sig så att man dubbelkollar att det inte är en screenshot/photoshoppad bild. Det är allt.
& @MiniLi
Det trodde jag också, men jag frågade på en marknad varför de drog fingret över skärmen så. Svaret jag fick var att de gjorde så just för att man inte ska kunna ringa banken sedan och säga att man råkade swisha till fel nummer.
 
& @MiniLi
Det trodde jag också, men jag frågade på en marknad varför de drog fingret över skärmen så. Svaret jag fick var att de gjorde så just för att man inte ska kunna ringa banken sedan och säga att man råkade swisha till fel nummer.
Det stämmer inte. Varför skulle man ha en funktion där man ”bekräftar” genom att göra något där det överhuvudtaget inte framgår att det är en bekräftelse? Det är ett fullkomligt orimligt påstående. Det saknar logik.
 
@godisklubba
Om det hade funnits ngt annat sätt hade det framgått här.
35109
 
& @MiniLi
Det trodde jag också, men jag frågade på en marknad varför de drog fingret över skärmen så. Svaret jag fick var att de gjorde så just för att man inte ska kunna ringa banken sedan och säga att man råkade swisha till fel nummer.
Men om du tänker på säkerheten är utformad kring betalningar, tycker du inte att det låter rätt orimligt? Om inte annat så för att ingen känner till det.
 
Jag har vid flera tillfällen uppgett fel nummer, men dom som skulle Swisha har varit vakna och märkt det. :D sen har jag råkat Swisha till fel person i min kontaktlista, det är lite pinsamt att skriva sms och be att få igen pengarna. :rofl:
 
Helt off topic... Jag fick en felaktig Swish en gång också... en kompis jobbade för en förening som ville avkriminalisera cannabis. Hen lobbade för att man var helt normalt efter att ha rökt på..

Föreningen swishade mig femsiffrigt belopp och när jag lyckats ta reda på var den kom ifrån och tog kontakt med kompisen var reaktionen ”Oops, så går det ibland när man är stenad, hehe”.
Hans argument föll liksom 😂
 
Jag har fått lära mig att om man swishar någon och sedan drar fingret över skärmen, så betyder det att swishen är bekräftat och då kan banken inte göra något. Om man däremot inte drar fingret över skärmen på bubblorna så är swishen inte bekräftad och då kan man få tillbaka pengarna genom att ringa banken och säga att det blev fel.

Med att dra fingret över skärmen menar jag att man ska göra det efter man swishat någon, när den gröna/röda sidan kommer upp där det även kommer bubblor om man klickar. Att dra fingret över skärmen där ska tydligen vara motsvarigheten för att man klickar på "ok" för att bekräfta köpet i kassan på ica.

Så tips om ni säljer något och personen betalar via swish, dra fingret över skärmen när personen betalat - det betyder att hen inte kan ringa sin bank sedan och säga att hen swishat till fel person och få tillbaka pengarna :)
Oj, så naivt. Tänk efter en sväng till, är detta förfarande verkligen säkert tycker du? Logiskt much?
Den som tallar på min skärm åker på en propp. I alla fall en mental sådan.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp