Switch och massage?

via

Trådstartare
Jag hällde på våra hästar switch igår kväll. Idag slog mig tanken: Vad händer med de av våra hästar som behöver massage?
Kan man massera på en "switchad" häst, och i så fall hur länge efter behandlingen kan man göra det?
 
Sv: Switch och massage?

Har aldrig tänkt om det kan vara en fara..
Min häst ska switchas snart så jag skulle också vilja veta det!
 
Sv: Switch och massage?

Ingen aning. Det borde väl inte vara nån fara för hästen men man kanske ska säga till massören att tvätta sig ordentligt ( det gör dom väl iofs ändå ). Intressant fråga!

SaraXX
 
Sv: Switch och massage?

via skrev:
Jag hällde på våra hästar switch igår kväll. Idag slog mig tanken: Vad händer med de av våra hästar som behöver massage?
Kan man massera på en "switchad" häst, och i så fall hur länge efter behandlingen kan man göra det?

bara-undrar om du har ställt frågan till återförsäljaren och vad svarade dom??? Det är faktiskt så att om det blir switch skador så är dom ersättningsskyldiga för dom skador som uppkommit då det inte framgår på produkten att den inte under några omständigheter för applicerac så och så många timmar INNAN hästen masseras.

Framgår inte denna varningstext så kan man stämma tillverkaren och återförsäljaren. Drabbas även massören av typ eksem,allergi eller klåda,röda ögon mm så föreligger en polisanmälan med brottsrubriceringen framkallande av fara eller dråpförsök. Drabbas även hästen av långvarigt
lidande utifrån att massören masserat den strax innan den applicerats med Switch så kan man oxå även anmäla massören för djurplågeri utifrån djurskyddslagen.
 
Sv: Switch och massage?

Jag hade på min häst switch två dagar innan han fick massage. Hade inte en tanke på att det skulle kunna göra någe:o . Men det är en vecka sedan nu och jag har inte märkt någe på honom eller massören.:smirk:
 
Sv: Switch och massage?

Lazio skrev:
Det borde väl inte vara nån fara? Switch går väl in i kroppen eller?
Switch pour on sprids via hårremsfettet till alla delar av hästen. Rekommenderad dos gör att hela hårremmen hos hästen täcks.

Produkt info.
 
Sv: Switch och massage?

Lazio skrev:
Det borde väl inte vara nån fara? Switch går väl in i kroppen eller?
Jag tänkte på det faktum att man inte ska hälla i sadelstaden. Alltså ska man inte ha switch där huden kan tänkas irriteras eller skavas (min tolkning). Det var därför jag tänkte på massage. Jag vill ju inte ha en blister effekt av massagen...
 
Sv: Switch och massage?

Du tycker inte att det verkar vara en lite häftig reaktion, med tanke på att absolut inget har hänt?
 
Sv: Switch och massage?

via skrev:
Jag tänkte på det faktum att man inte ska hälla i sadelstaden. Alltså ska man inte ha switch där huden kan tänkas irriteras eller skavas (min tolkning). Det var därför jag tänkte på massage. Jag vill ju inte ha en blister effekt av massagen...
Man häller inte medlet påsadelstaden då medlet är koncentrerat då. Medlet sprider sig över hela hästen. Skulle hästen få en akut reaktion av medlet så kan den få blåsor och har man då hällt på sadelsdaden kan man ju inte rida hästen. Medlet ligger i hårremsfettet och schamponerar du hästen så tvättr du bort medlet.
 
Sv: Switch och massage?

Det tolkar jag som att vi kan massera utan problem. Tack för svaret!
 

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
862
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Behöver lite råd och tips!☺ Mitt halvblod på 17 år som jag nyligen köpt fick (vad veterinären trodde då) korsförlamning för 2v sedan...
Svar
3
· Visningar
611
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Ramlade av hästen för tre veckor sedan och efter två veckor linade jag en häst. Det gick bra men när jag skulle ta av kapsonen ryckte...
Svar
6
· Visningar
511
Senast: Angel
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 242
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp