sy dit magplatta på flugtäcke själv

Bukefalos 30 år!

Comfort

Trådstartare
Jag har ett flugtäcke utan magplatta, men nya hästen blir rätt illa biten under magen. Frågan är då om man kan sy dit en egen magplatta eller om tyget inte håller att sys i eller nåt, vad tror ni?
Är det tom nån som gjort det?

Det borde ju inte vara så meckigt, på ena sidan kan det väl vara fastsytt, och sen bara sy på breda resårband (måste det vara det?) med en hake i på andra sidan och sen fästa ringar på täcket?

Sv: sy dit magplatta på flugtäcke själv

Jag har ett flugtäcke utan magplatta, men nya hästen blir rätt illa biten under magen. Frågan är då om man kan sy dit en egen magplatta eller om tyget inte håller att sys i eller nåt, vad tror ni?
Är det tom nån som gjort det?

Det borde ju inte vara så meckigt, på ena sidan kan det väl vara fastsytt, och sen bara sy på breda resårband (måste det vara det?) med en hake i på andra sidan och sen fästa ringar på täcket?

Vad tror du om att limma också? Om man syr i täckets kantband och limmar också så borde det väl hålla?

Har du tre hakar så sätt dit det så håller det nog bättre på plats och minskar därmed risken att det dras sönder.

Ett alternativ i stället för resårband och täckesgjord är ju typ bensnören a la 3 stycken med ringar och allt? Där är ju lite resår i vissa dessutom och man kan reglera hur långa de ska vara så att det itne går sönder.

Nej, förlåt, jag har inte så stor koll, jag bara spånar lite :)

hmm jo limma borde det ju hålla bättre, men frågan är om bensnören är för smala , täckesgjord var en bra ide!

Man kan ganska enkelt tillverka en av den typ som sitter på exemtäcken. En fyrkant av lämpligt tyg som man syr tunnlar på två av sidorna på så att man kan trä igenom två elastiska täckesgjordar. Då beöver man på täcket bara sy två hällor uppe på ryggen där gjordarna träs igenom så att de inte kan glida längs med ryggen. Plattan kan lätt användas på flera täcken om man syr dit hällor på ryggen.:)

Smart!!!!
Tyget under, kan man ha bomullstyg eller blir det för varmt? några lager myggnät?

Jag använde den typ av myggnät i två lager som används till överdrag för barnvagnar och liknande. Ett mjukt nät. Jag funderade först på att slakta ett gammalt flugtäcke, det skulle också ha funkat. Jag gjorde plattan rejält stor så att den gick högt upp på magen. Det har funkat i en sommar utan att gå sönder. Att jag gjorde en stor platta är för att den kan glida, inte i sidled men runt bålen på hästen. Jag funderade på att sy på en liknande lösning som finns på exemtäcken, sy på en rem mitt på magplattan vänd mot frambenen som går upp mellan frambenen och sätts fast med en ögla runt frontspännet på täcket. Jag har inte behövt göra det men det beror nog mycket på hur busiga hästen och/eller hagkompisarna är om det behövs eller inte. :p

1 nytt barnvagnsnät har jag hemma, men undrar om inte det kan ge skav på henne ändå.. hon är tunnpälsad och tunnhudad...

hmm.. bolla fler ideer:D

Du får väl klura ut något material du tror pälsen klarar och klä tunnlarna med det, det är ju bara de delarna som ligger mot hästen. Plattan ska ju vara så stor att den inte ligger an mot buken.

Jag har utökat magplattan på mitt täcke med att sy dit mjukt bomullstyg som täcker mellan frambenen och juver.

Annars lär det väl vara enkelt att bara köpa en färdig magplatta och fästa några ringar i täcket som du kan fästa plattan i ? Har sett lösa magplattor på tradera ifall man vill köpa billigare :p

Jag har utökat magplattan på mitt täcke med att sy dit mjukt bomullstyg som täcker mellan frambenen och juver.

Annars lär det väl vara enkelt att bara köpa en färdig magplatta och fästa några ringar i täcket som du kan fästa plattan i ? Har sett lösa magplattor på tradera ifall man vill köpa billigare :p
Men åh, kunde jag inte lagt in bild på hur jag gjorde!?

//DarkInNight 16 år senare...

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • SHL 26/27
  • Vad ska min son betala?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat