Sv: Sy eget träns?
*knapp*
Man märker ut hålen med ett hjul med piggar på lagom avstånd, sedan gör man hålen med en syl, och sist syr man i hålen. Kan vara ganska trevligt att ha en bit kork, tex en slipkloss, under som tar emot sylen när den går igenom lädret, hål i handen ska visst göra ont har jag hört. Hålen brukar vara lämpligt att ha på typ 4-5 mm avstånd.
Lädret ska vara vegetabilgarvat, det är något av det viktigaste. Absolut inte kromgarvat. Kromgarvat får en blågrön färg och måste färgas hårt för att öht vara användbart, och till hästutrustning passar det ändå inte. Vegetabilgarvat är formbart på ett helt annat sätt, det tar emot smörjning och så. Ska man bara göra småsaker kan man försöka hitta läderremmar, ska man göra mycket köper man en hud och skär sina remmar själv. Hundkoppel är en ypperlig materialkälla. Beroende på vad man ska göra behöver man olika tjocklekar. Den hud jag köpte var 2,5 mm tjock, det är i tunnaste laget för att göra träns av, men dubbelsytt blir rätt bra.
En annan sak man kan göra för att få lite bättre finish på grejerna är att fasa av kanterna, finns ett verktyg för det.
Ska man färga mycket kanter kan man spola ur en gammal penna med bred filtspets och sedan fylla på med narvfärg. Vill man bara göra kanterna snyggare tar man någon brun nyans, svart ger skarpare kanter och är skitsnyggt på mycket men inte alltid.
Jag har testat lite med mormors urgamla symaskin, och den orkar igenom lädret fint om man tar det lugnt. Tyvärr så håller inte tråden jag har använt, men jag ska testa vidare. Ovaxad lintråd är skör...
/Ida