Sy eget träns?

banjo

Trådstartare
Funderar på att ge mig på att sy ett eget träns, då ett lite roligare, tex med ett kors över nosryggen (så de nästan ser ut som en hööög pullarnosgrimma) men ska ändå ha vanlig nosgrimma...

Men vad ska man tänka på när man ska sy?
Vars kan man köpa snygga dekorer?

Vill veta det mesta :) ;)

Sv: Sy eget träns?

Puttar lite :angel:
Nej, men jag är också intresserad av just detta. Vill ha ett träns med sån fin nosgrimma som du beskriver.

Ingen som har bild på ett sånt träns? Skulle vilja se hur det ser ut :p

Jag började sy i läder i somras och mitt första projekt var ett träns med ett kors fram. Det blev väl sådär utseendemässigt, men det funkar bra. Jag rider med det nästan varje dag.
Bild finns att se om man går in på Bukes foton i kategorin "en häst" och söker på Sawanna.
Viktigt är att se till att stygnen blir jämna. Använd en sporre för att märka ut vart du ska sätta skärsylen så blir det snyggt. Mät noga och ha inte för bråttom. Lycka till!

Okej =) Ska man sy för hand eller med maskin? Vad för sytråd? Vart kan man få tag på spännen och sånt? :) :bump:

Jag syr bara för hand. Om man har en symaskin för läder så går det också, men de är nog väldans dyra tror jag.
Du syr med vaxad lintråd. Björntråd går också bra. Spännen, tråd, nålar, sporre, skärsyl och övriga tillbehör finns att köpa på Slöjddetaljer. De har allt för lädersömnad. Kommer inte ihåg korrekt webadress nu, men sök på Slöjddetaljer så kommer du rätt.
En annan detalj är att innan du syr så sätt en klick lim (kontaktlim tex) och håll samman med en klämma tills det sitter. Då sitter remmarna i rätt läge när du börjar sy. Klämmor finns på Biltema till billig peng.
För att det ska bli riktigt snyggt ska kanterna strykas med kantfärg när du sytt klart.
Om du har gamla lädergrejor liggande som är trasiga så kom ihåg att ta tillvara alla spännen innan du slänger något. Det blir en hel del efter ett tag och då har du spännen hemma om du ska sy någonting.

Behöver man använda något till att "stappa" hål i lädret för att kunna sy i det?

Ursäkta en massa frågor ;)

Hur vet man vad man ska ha för läder? Vet att jag läste lite om lädersömnad och olika verktyg mm men fastande mest på problemet med vilket läder man skulle ha. Till träns tex?

*knapp*

Man märker ut hålen med ett hjul med piggar på lagom avstånd, sedan gör man hålen med en syl, och sist syr man i hålen. Kan vara ganska trevligt att ha en bit kork, tex en slipkloss, under som tar emot sylen när den går igenom lädret, hål i handen ska visst göra ont har jag hört. Hålen brukar vara lämpligt att ha på typ 4-5 mm avstånd.

Lädret ska vara vegetabilgarvat, det är något av det viktigaste. Absolut inte kromgarvat. Kromgarvat får en blågrön färg och måste färgas hårt för att öht vara användbart, och till hästutrustning passar det ändå inte. Vegetabilgarvat är formbart på ett helt annat sätt, det tar emot smörjning och så. Ska man bara göra småsaker kan man försöka hitta läderremmar, ska man göra mycket köper man en hud och skär sina remmar själv. Hundkoppel är en ypperlig materialkälla. Beroende på vad man ska göra behöver man olika tjocklekar. Den hud jag köpte var 2,5 mm tjock, det är i tunnaste laget för att göra träns av, men dubbelsytt blir rätt bra.

En annan sak man kan göra för att få lite bättre finish på grejerna är att fasa av kanterna, finns ett verktyg för det.

Ska man färga mycket kanter kan man spola ur en gammal penna med bred filtspets och sedan fylla på med narvfärg. Vill man bara göra kanterna snyggare tar man någon brun nyans, svart ger skarpare kanter och är skitsnyggt på mycket men inte alltid.

Jag har testat lite med mormors urgamla symaskin, och den orkar igenom lädret fint om man tar det lugnt. Tyvärr så håller inte tråden jag har använt, men jag ska testa vidare. Ovaxad lintråd är skör...

/Ida

Ja du behöver en skärsyl. Den gör avlånga hål. Lägger man den så att de är snedställda blir det snygga lite snedställda stygn. Jag har alltid en träbit under när jag gör hålen. Du måste igenom ordentligt och vill inte ha märken i bordet eller vad du har under.
Bra läder finns också att köpa på Slöjddetaljer. Jag har använt hundkoppelläder. Det är lagom tjockt. Inga skarvar och lagom brett om man vill slippa skära till egna remmar, (vilket kan vara svårt att få snyggt.)

Fasiken vad snart du var... ska springa iväg å köpa begagnade trärns billiga med mässingsspännen i morgon=) tack för tipset=)=):love:

Liknande trådar

Hundhälsa Längesen jag var inloggad här, men nu behöver jag höra från kunniga hundmänniskor. Min 11-åriga hund fick för två veckor sedan dra ut...
Svar
3
· Visningar
856
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
670
Senast: cowgirl81
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
576
Senast: Ramona
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 445

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka