Sy egna hästgrejer

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sparf
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 905
  • Visningar Visningar 392 736
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer

Det var jättesnyggt. Blir riktigt sugen på att sy något sånt.

Wow:love: Jättesnyggt! Vad duktig du är:)

Senast ändrad av en moderator:

japp, för hand :D Inte ens jag visste att jag kunde brodera :o
Så om någon har lust att skicka sina schabrak för brodering, tar jag 40kronor sidan :angel:

Hur gör du? Synd att täcken kostar så mycket att skicka fram och tillbaka... :crazy:

Hehe, här kommer ett sent svar...:angel:

Vet inte om tyget räcker till en väst, och sen är inte jag såå bra på att sy ;). Tänkte mer någon snygg detalj, som du skriver om pannband eller nosgrmma. Frågan är bara om det kommer bli snyggt med det tyget, eller om det inte skaver.

Detta med att det skulle skava har jag med tänkt på, kanske det gör om det är ett styvt tyg på nosgrimma och den sitter hårt. Men pannband klarar sig nog. Om du syr på det för hand så kan man ju sy så att sömen nästan inte syns, och då sätta den på kanten som inte är mot hästen - men ändå inte på framsidan. om du fattar. hehe Men snyggt kommer det att bli!!! Kanske sy i två delar, med ett fliecetyg mot nosen och fintyget utåt annars? Du får nog hur som helst sy fast det för hand på själva tränset. Sedan bli det till att sprätta om du vill ha av det. ;)

Ska brodera hans namn på schabraket, är det bäst att göra det innan ma syr ihop allt? och hur blir det då med kviltningen? Går inte den över texten och blir konstig om man gör texten först? Sen kan det ju bli jobbigt att brodera igenom stoppningen också. Jag är i ett dilemma som ni märker :p

Jag såg att du borderat på tyget innan stoppningen! :love: Skitsnyggt!!! Kanske vågar jag mig på detta med nu? hehe! :banana:
Du kanske kan låtabli att kvilta just där du broderat kanske? Jag tror att det kan bli snyggt! Om du kör kviltningen med punkter kan du ju kanske utgå från broderiet och märka ut var du vill ha punkterna?

Haha, jag funderar faktiskt på ett hjälmöverdrag.. men kan det verkligen bli snyggt i det tyget ;) Ser man inte ut som en ridande gardinaffär då?

Haha!!! Jaa!!! Va coolt!!! Men det finns ju klart risk för detta, men skit i det!!! Våga vara annorlunda!!!! Om du gör ett så ska jag ska oxå göra ett hjälmöverdrag så kan vi vara likadana och starta ny trend!!:rofl::bump:

haha tack tack, kommer bättre bild med sadel här

loffs070627005.jpg

Ah!!! Va bra det blev! Visst funka det bra att göra punkter? Jag har oxå funderat på att använda mig av sånt "siden" band som du har runt kanten - men avstod då jag trodde att det skulle bli svårt att sy på. Hur var det? Gled det inte runt massa?

Vilket underbart litet täcke!!! :love:

Var hittade du spännena till magjordarna? Kommer de från ett gammalt täcke?

Hur gör du? Synd att täcken kostar så mycket att skicka fram och tillbaka... :crazy:

Ja, det är ju lite skit kanske.
Men jag använde mig av ett sk. kalkerpapper. kostar väl en tia i sybutiken. Sen skrev jag ut det typsnittet jag ville ha, och den texten som skulle stå. Så kalkerade jag av texten på tyget där jag ville ha det.
Och så tog jag brodyrtråd, och delade den i två, så man får tre trådar att brodera med. Sen är det bara att sy stygnen så tätt man kan, efter mönstret man kalkerat. Så svårt är det inte ;), men det är nog lättare innan fodring kommer på.

DET var billigt!
Okej, 100spänn per sida då :angel:

Detta med att det skulle skava har jag med tänkt på, kanske det gör om det är ett styvt tyg på nosgrimma och den sitter hårt. Men pannband klarar sig nog. Om du syr på det för hand så kan man ju sy så att sömen nästan inte syns, och då sätta den på kanten som inte är mot hästen - men ändå inte på framsidan. om du fattar. hehe Men snyggt kommer det att bli!!! Kanske sy i två delar, med ett fliecetyg mot nosen och fintyget utåt annars? Du får nog hur som helst sy fast det för hand på själva tränset. Sedan bli det till att sprätta om du vill ha av det. ;)

eller så kan man kanske sy det som ett nosludd med kardborre, så kan man ta av det om man vill :idea: Frågan är bara hur snyggt det kommer bli, haha

Jag såg att du borderat på tyget innan stoppningen! :love: Skitsnyggt!!! Kanske vågar jag mig på detta med nu? hehe! :banana:
Du kanske kan låtabli att kvilta just där du broderat kanske? Jag tror att det kan bli snyggt! Om du kör kviltningen med punkter kan du ju kanske utgå från broderiet och märka ut var du vill ha punkterna?

Ja, det tycker jag du ska göra. Det är rätt sött :bump:
Jag har redan kviltat, och gjorde rätt stora rutor som gick runt om broderiet. Blev rätt bra ändå. Satte på ett guldigt kantband för att få fram texten lite mer också.

Haha!!! Jaa!!! Va coolt!!! Men det finns ju klart risk för detta, men skit i det!!! Våga vara annorlunda!!!! Om du gör ett så ska jag ska oxå göra ett hjälmöverdrag så kan vi vara likadana och starta ny trend!!:rofl::bump:

Haha, okej. Men då får jag sy hela kittet då ;) Ska nog använda det tyget jag hade på undersidan på schabraket, i hjälmöverdraget. Så blir det inte för skrikit. Ska nog bordera in mitt namn på det också. Shit vad jag kommer se ut. Lovar att plåta detta spektakel sen :p

Nu är det klart, och hästen har prvat det :D
Jag försökte göra det längre än de schabrak jag har eftersom de är lite kota, men det blev nästan kortare än dem. Men det funkade ändå ;)

Här ligger det på bushästen.
tyg001.jpg

Och här är det hängande.
tyg005.jpg

Ska be någon fota det närjag rider med det nästa gång :) (<-- Gräslig)

jag har sytt ett ländtäcke i bävernylon och det är superbra undersidan är mjuk och bra. det är inte som en plastpåse:smirk: utan väldigt vädertätt:banana:

jag bara älskar att sy och nu har jag börjat på allvar att sy hästsaker. här kommer ett täcke(inte klart), schabrak(inte klart) och reflexländtäcke som jag sytt :p

Reflexländtäcket var supersnyggt :love:
Hur gjorde du? :d

Supersnyggt schabrak Tebazz!! Det passade faktiskt jättebra med gult band till det röda, -verkligen snyggt tyg!

Jag har precis sytt klart mitt första schabrak... ;) Det blev faktiskt snyggt som första schabrak om jag får säga det själv :D
Tack vare all inspiration från Bukefalos! Bild:
11860878.jpg
Det är mammas gamla tyg.. hehe.
Här är en närbild på kantbandet:
11860877.jpg

Jag sydde lite fårfäll på undersidan vid manken så det blir mjukt och gosigt: http://archive5.pixbox.se/arkivet/synligt_17/11860000-11869999/640x480/11860876.jpg?0

Lägger in bilder på mina andra alster... :D Jag har precis fått upp gnistan för att sy hästgrejer!
Benskydd (Kardborrfästen, foder av fäll. Väldigt dålig passform för tillfället, ska snart sy om):
11860874.jpg

Flugskydd! (Kardborrfästen. Nöjd med tanke på att jag kom på iden själv):
11860875.jpg

Superfräckt hjälmöverdrag (som dock luddar...:()
11860873.jpg

jag har tänkt att sy ett sånt här nylånträns med dekor på men jag hittar inga fina nylånband på internett...:( bara svart, vitt o marin. jag vill ha någon anorlunda färg;)

Vilket underbart litet täcke!!! :love:

Var hittade du spännena till magjordarna? Kommer de från ett gammalt täcke?

Tackar!
Just på det täcket tog jag från ett gammalt trasigt täcke. Men har också beställt genom en ridbutik här i närheten. Tror att det var hansbo som hade såna delar. och billigt dessutom. tror det var typ 9kr för spännen till en gjord inkl. en sån "förlängare".

Klipper till ca 10 cm breda remsor (olika många beroende på hur mycket tyg man har), syr ihop dem, viker in kanterna vid ena änden och syr fast kardborrbandets fästande sida mellan de invikta kanterna, och den andra delen av bandet en bit ifrån, på samma sida. Ungefär så, fast jag nu är väldigt dålig på att förklara ^^'

Har du någon bild på lindor som du sytt, om du nu sytt dom själv någon gång? :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vill ha ett ulltäcke till min storpudel men eftersom hon kräver rätt stor storlek så blir det så dyrt att köpa. Jag funderar därför...
Svar
2
· Visningar
1 517
Senast: jemeni
·
Utrustning Har en freemax med tillhörande pad med ordentliga paneler men har nu tänkt att jag ska sy en egen pad med inlägg så jag kan ha vanliga...
Svar
6
· Visningar
2 078
Senast: Totola
·
A
Utrustning Jag har fått lite fnatt och vill börja sy massor av grejer själv nu så då behöver jag lite råd från sygalna bukefalister Jag är...
Svar
2
· Visningar
719
Senast: Halvblod_Rider
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka