Sy egna hästgrejer

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sparf
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 905
  • Visningar Visningar 392 668
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer

Nu vet jag!
Jag vill göra en kapson!

Ni som gjort det, vad har ni använt er av för material? Och hur har ni gjort?
Bilder?

Enligt mina sy-böcker kan man göra en kapson av en vanlig grimma. Man typ sätter fast ringar uppepå nosen på ett visst sätt... ska spana i boken och se

*sista knappen*

ni som blingar era träns, vad använder ni för pärlor (avslöja gärna inköpsställe också) och hur sätter ni fast det?

Jag köpte 2 randigt färdigt band med bling i tygaffären och limmade med superlim. Skulle dock bara göra det på ett billigt träns för superlim är nog ingen höjdare för lädret. Har satt på nosgrimman och på en lädergrimma. Nosgrimman är använd även att rida med men det sitter utan problem än efter ca 2 månader

Mitt hemma sydda Schabrak :rofl:
Sydde det för ca 2 år sedan, har används 2 jul helger,
snodde mammas jul duk! :angel:

Sidan
IMG_2227.jpg

Detalj
IMG_2229.jpg

Ojoj, stora bilder! Sorry!

Vad söt! Vill också göra något juligt:p Är väl dags att böra med det nu. Bara 3 månader kvar till jul!

Jag har gjort en ridkapson men du kanske vill göra en longeringskapson? Så här ser den iaf ut. Ett vanligt träns med lös nosgrimma som träs i sidstyckena. Har böjt en metallplatta som var 2cm bred och ca 20 cm lång som jag skruvade fast med två dörrknoppar genom lädret. Sen har jag satt neoprenpaddar på insidan.

På bilden hade jag två andra pinnar till tyglarna men de var så vassa så de har bytts mot dörrknoppar men skulle eg varit ringar som jag inte hade...
Nu har jag dessutom bett oxå på och rider med dubbla tyglar, bettet sitter i samma sidstycke som kapsonen.

Ridkapson.jpg

Skulle du kunna fixa närbilder på din kapson?
Vad är skillnaden mellan ridkapson och longeringskapson? Vi har aldrig använt sådana här innan så jag har ingen större koll, men jag har kommit in på den bettlösa vägen nu :)

*hugger knapp*

Jag har böjat mitt nästa projekt nu (men är inte klar med dom andra :o )

Iallafall, det ska bli en sorts flyveil i mocka till sommaren. Ska bli som en tunnel med flärpar på som man trär över pannbandet på tränset. ajja, ni får se när det kommer. Blir gjort ur en gammal mockajacka.
Ska försöka hinna sy imorron så bilder kommer förhoppningsvis snart.

Det går väl rida med vilken kapson som helst antar jag men om du ska kunna longera med den så måste den ha en ring på nosen (det MÅSTE den inte men det blir bäst då så du kan byta varv utan att flytta linan). Men om du tänkt att du ska rida med den så funkar min bra. Den är gjord efter principen musarola, finns att köpa men jag gjorde en egen. Jag kan ta bättre bilder i morgon.

Min är gjord enligt dessa modeller och du kollar länken så finns det mer förklaringar på hur de funkar.

noskapson.jpg
serre_61.jpg
http://www.markusholst.se/markus/postorder/kapson.htm

Senast ändrad:

Här är mina senaste tillskott i utrustning.
köpte h**ks ponnyshabrak som är så söta, men fick klippa av dem en bit så att de blev som hoppshabrak så jag kan använda de under w-sadeln :d gick lättare än vad jag trodde att korta av ett schabrak

Rosa:
15012553.jpg

15012554.jpg

Blåa:
15012556.jpg

15012558.jpg

15012559.jpg

Tur att man väntar barn annars så skulle man väl bli inlagd på psyket omedelbart :p

Vad fint det blev, det syns ju inte att du varit där och sytt på bilderna. Det ser ju ut som att du köpt dem sådär!!:bump:

blev jättenöjd med de, letade hoppschabrak i rosa och ljusblått men hitta inte det någonstans så då åker symaskinen fram, sprättade bort bandet upptill där shabraket märke också satt på, så det ser somsagt ut som att shabraket är köpt så :d

Glömde skriva att tränset är egenblingat oxå, de blåa stenarna satt inte där när jag köpte huvudlaget+tyglarna

hallo alla sygalna!..
Någon som har bilder på sina flecetäcken ni har sytt? eller skrittäcke!?. så man kunde få några små ideer och tips.!

Hugger närmsta knapp, som många andra...

Jag har i helgen sytt om min rosa lädermartingal till en förbygel.

Hoppas jag kommer ihåg att ta hem den från stallet i morgon, annars får ni vänta på kort tills jag kvicknat till efter tisdagens operation....

Visst var det du som hade ett älgschabrak?
Gå in på rusta och kolla deras reklam så kan du fylla på älgkollektionen :D

KL

Sydde (om) en tömörningsgjord igår. Det är en gammal däckel till nån loka vi har hemma, men läderstropparna var för tjocka för sadelgjorden och jag ville ha ett par låga ringar till tömmarna, vi är nämligen så skickliga att han bara drar upp huvudet och ser halft galen ut annars..

crowlongliningdevice.jpg

De svarta remmarna är en nylongrimma som han slet sönder förut och de oreanga är ett gammalt spännband. Inte världens inaste, men den funkar. :)

(ignorera formen och revbenen..varken han eller jag kan det här egentligen.. :crazy: och det finns en gräns för hur mycket mat jag kan proppa i honom; viktökningen går, men den är långsam..x)

Vad fina! :love: jag vill också ha ett sånt schabrak, men det passar inte!:cry: Lyckoost må jag säga!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vill ha ett ulltäcke till min storpudel men eftersom hon kräver rätt stor storlek så blir det så dyrt att köpa. Jag funderar därför...
Svar
2
· Visningar
1 516
Senast: jemeni
·
Utrustning Har en freemax med tillhörande pad med ordentliga paneler men har nu tänkt att jag ska sy en egen pad med inlägg så jag kan ha vanliga...
Svar
6
· Visningar
2 075
Senast: Totola
·
A
Utrustning Jag har fått lite fnatt och vill börja sy massor av grejer själv nu så då behöver jag lite råd från sygalna bukefalister Jag är...
Svar
2
· Visningar
718
Senast: Halvblod_Rider
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tittar in i ditt kök del 27
  • Vad gör vi? Del CCXII
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur