Sy egna hästgrejer

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sparf
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 905
  • Visningar Visningar 392 667
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer

Sparf skrev:
Vad har ni sytt för något själva och hur har ni gjort det? Material, mall osv...

jag har sytt ett körschabrak, använde ingen mall utan mätte bara och sydde :)

tänkte sy en matchande öron/flughuva sedan

GALOPP: :love: Grönt grönt grönt!!:love: jag han inte ha schabrak:cry: har bomlös så jag måste hitta inlägg och sånt innan jag han göra sånt!:crazy:

Rubinen: Ojjejoj:P jag har fått en bild i huvet på det... Jag kan tänka mig att blommorna är gröna och rosa...?? hiih KOmmer helt klart blir skitsnyggt:D Jo, någon har berättat det för mig här innan men jag har inte fattat riktigt... Hur syr man till benlindorna?? Tyget jag har räcker inte för 3,5 meter utan att behöva sy ihop tre delar. Hur ska du göra??

Missey: Jäklar vad snyggt!:eek::D När jag har råd att köpa min sele så ska jag göra körschabrak också. ett knallrött och ett klarblått:D

så fort jag är klar med schabraket så looovar jag att det kommer en bild! :D

Nu har jag fått massor av inspiration!!! Tack alla!!! :bow:
Så fort jag fårtag på ultra långhårigt teddy ska jag sy nosludd och sadelgjordstunnel!!! :)
Om jag kan komma överens med min symaskin villsäga... (den är förtillfället förvisad in i garderoben pga att den anföll) :D

Ska nog våga mig på att sy inlägg till senskydden i teddy oxå.. Är det nån som provat att göra sånna???

nu tänkte jag ta över tråden lite..:angel: Jag har en gammal fleecetröja där dragkedjan har pajat...tänkte höra med er om ni har några bra ideer vad jag kan göra för något med det:bump:

sy igen tröjan och använd som okedjad tröja:idea: nää, hehe. Kanske en flughuva... ridhandskar...vad vet jag:P

Sparf skrev:
vad länge sen man va här nu...

Okej... men den knuten måste man väl göra innan man har knutigt färdigt grimman... jag får inte upp knutarna på repgrimmorna nu nämligen....

Ja, först gör du två enkla knutar på repet, sedan fiadorknuten, sedan resten av grimman. Så man knyter i helt olika ordning, repen löper olika, och man kan inte byta mellan knutarna med mindre än att man pillar upp alltihop till ett knutlöst rep. Tyvärr, får man väl kanske säga. Men knytgalning som jag är så tycker jag inte att en grimma är riktigt gjord förrän den är omknuten några gånger :angel:

/Ida

blää:P.... Den första repgrimman jag knöt fick jag knyta om 4 ggr + små justeringar flera gånger efteråt. Jag tyckte beskrivningen va för jävlig och när jag sen äntligen fått ihop den och skulle pröva på pållen så var den för lång på sidorna och alldeles för stor runt mulen... så då fick jag sitta och justera den ett antal gånger:P Men nu sitter den äntligen jättebra!:D Har du ingen bild på din repgrimma?? :p

Första repgrimman jag gjorde var tillverkad av balsnören :angel: . Först tvinnade jag ett rep av dem, sedan knöt jag. Behöver jag nämna att det såg för jävlig ut?

De flesta repgrimmor jag gjort sedan dess bor inte tillsammans med mig. Hittade faktiskt en i en kasse här, med den vanliga knuten. Kanske kan illustrera varför jag inte gillar den... IOFS så är den i typ shettisstorlek och av tiomillimetersrep, så den ser klumpigare ut än en större skulle göra, men ändå.

Repgrimma_vanlig.jpg

Kanske skulle ta och knyta om den med fiador, kan ju lägga upp bild på den då också.

/Ida

hehe, även fast den ser lite.. hrm klumpig ut så är den skitsöt!:D Jag har min repgrimma i storlek extrafull och med 6millimetersrep:p Min knut syns inte så jättemycket tycker jag faktiskt:p

Lägg upp bild!!!

Klantade mig på knuten först, fick ta upp det och göra om. Men då blev det rätt.

Har inte anpassat storleken alls, enbart ett snabbt ögonmått. Men knutarna är åtminstone där. Alla bilderna är inte jättevackra, men det får vi leva med.

Repgrimma_fiador.jpg

1: Knutarna som blir på var sida nosen.
2: Första halvan av fiador-knuten.
3: Andra halvan.
4: Knuten hopdragen.
5: Pillat rep genom knuten för att minska nosöglans omkrets. Nya knuten hamnar i käftgropen.
6: Öglan man kommer knyta nacgrepen i.
7: Repet genomträtt i första nosknuten...
8: ...och andra.
9: Övre knuten på högersidan. Knytandet klart, bara att justera storleken när man får tag på en häst.

Är gjord efter en bild här, länkade till den även tidigare http://www.goddijn.com/halter/

Och 10-mm-rep är egentligen väl tjockt, speciellt till en så liten grimma. 8 mm hade antagligen varit bättre, kanske till och med 6 mm. Kan man hitta rundflätat rep tror jag också det vore bättre, har hört något om klätterrep.

/Ida

sarma skrev:
har hört något om klätterrep.

Klätterrep är toppen bra och finns i flera olika färger och tjocklekar, till en repgrimma kostar repet cirka 80kr

hrmf.... jag måste pröva... men då med några repstumpar som blivit över.:P
Tågvirke är också bra! alltså sånt rep man har till båtar och det känns som bomull och kostar typ 30 eller 35 högst på Biltema... skitbra. Mitt rep jag köpte var vitt med svarta "strån" i.. tyckte faktiskt det vart jättebra. och det vart även massa rep över till grimskaft (från början var allt som allt 10 m)

*kl*
Alla ni som gjort egna barbackasadlar, har ni några tips?
Hade tänkt försöka mig på att göra en själv och undrar nu hur ni gick tillväga. Vad ska man ha som stoppning och hur mycket? Räcker det med en täckgjord som håller fast den lr ska man göra något mer liknande en sadelgjord?
Hejsvejs!

Sparf skrev:
sy igen tröjan och använd som okedjad tröja:idea: nää, hehe. Kanske en flughuva... ridhandskar...vad vet jag:P
jaa shit att jag inte tänkte på det!*slår mig själv för pannan* hade tänkt sy på en ny dragkedja först, men att sy är INTE min starkaste sida egentligen:angel:Tack!:bow:

Sparf skrev:
hrmf.... jag måste pröva... men då med några repstumpar som blivit över.:P
Tågvirke är också bra! alltså sånt rep man har till båtar och det känns som bomull och kostar typ 30 eller 35 högst på Biltema... skitbra. Mitt rep jag köpte var vitt med svarta "strån" i.. tyckte faktiskt det vart jättebra. och det vart även massa rep över till grimskaft (från början var allt som allt 10 m)
Har du samma tjocklek både på grimman och grimskaftet?

sarma skrev:
Ett annat tips för alla hemmafixare: har fått reklam från Rusta, de säljer fleecefiltar för 20:- den veckan som kommer. Var flera mönster på bilden, bla zebrarandigt...

/Ida

jag köpte en såndär "pläd" från rusta i fleece eller rättare sakt min mamma gjord det dock va hon inte rätt person för jobbet utan köpte den rosa filten med röda och vita hjärtan på:crazy:
menmen sydde ändå om det till ett ländtäcke och nu låtsas alla att dom inte känner mig när jag kommer med det;)

jag har även sytt ett rött schbrak men va för lat för att brodera så jag tryckte mitt namn dock insåg jag nu att det troligen vart på fel sida då det ser lite mysko ut på någe sätt:P
håller på med ett gulligt ljusrosa schabrak just nu:) ...

//michelle

Va fin den blev!
Tänk att det kan va så enkelt! (eller?) Nu blev jag sugen på att sy själv! :bump:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vill ha ett ulltäcke till min storpudel men eftersom hon kräver rätt stor storlek så blir det så dyrt att köpa. Jag funderar därför...
Svar
2
· Visningar
1 516
Senast: jemeni
·
Utrustning Har en freemax med tillhörande pad med ordentliga paneler men har nu tänkt att jag ska sy en egen pad med inlägg så jag kan ha vanliga...
Svar
6
· Visningar
2 075
Senast: Totola
·
A
Utrustning Jag har fått lite fnatt och vill börja sy massor av grejer själv nu så då behöver jag lite råd från sygalna bukefalister Jag är...
Svar
2
· Visningar
718
Senast: Halvblod_Rider
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka