Sy egna hästgrejer

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sparf
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 905
  • Visningar Visningar 392 667
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer

Sparf skrev:
:devil: jag var bara tvungen:angel:

improvisation!:D när jag sydde schabrak i skolan så använde jag et skapligt mjukt men ändå ganska grovt undertyg, och ett "ihåligt" tyg i mitten, men då 8 lager på avrje sida eftersom det va ganska tunnt. sen ovanpå det hade jag ett sött fleecetyg med nallar på (:angel:) och sen kantband runt. först var allt i två delar, men näst sist så sydde jag ihop det vid ryggen och satte på ett nylonförstärkt band och ett kantband på undersidan så att det skulle bli mjukt. sadelgjordsband och banden som man sätter i sadelgjordsstropparna var också någon sorts nylonband.

Först tog jag föresten mått efter ett annat schabrak jag gillade men glöm inte sömsmånen!:D

Lycka till... hoppas någon bättre person kan beskriva..jag är dååålig.

tjo
/M

Men annars så kan man väl ha någon sorts stoppning, som en hård, relativt tjock flisfilt *funderar*. Det borde funka, eh? ..om jag inte är helt ute och cyklar vill säga :D

btw..Jag hade tänkt mig vinrött :love:

jomenvisst!:idea: Det kan man ha! som sagt , lite improvisation och känsla så blir det toppen! oo, vinrött är så snyggt! och med matchande lindor eller sadelgjordtunnel;) och dylikt

haha, jag håller på att göra paddar hemma och dom är skitfula!:p vita med små små rosa blommor på. fy vad illa om dom sticker upp mycket under mina mörkblåa lindor sen:D

Oo, ja! :bump: Älska vinrött!

Ja, nu måste jag nästan gå och köpa de vinröda fleecelindorna från hööks för 99 kr :D
Jag har även ett vinrött nack/nosludd :D

Oj vilka planer jag fick helt plötsligt, haha;)

haha, jag har också ett kvarglömt vinrött nack och nosludd i bstallet men jag vill inte använda dom eftersom dom inte är mina. hehe

Jag har också fått ideér! Mest tack vare alla som skrivit här i tråden:p Nu håller jag som sagt på med paddarna, men jag har börjat planera fram två sadelgjordstunnlar, antingen båda i svart, eller en i mossgrönt och en blå eller röd. Förslag??

:D
/M

Kardinal skrev:
Någon som vet en syaffäre eller liknande som säljer reflexer per meter i sthlm?

finns en tygaffär i sundbyberg nära järnvägen där jag köpte reflex per m. när jag ändå är igång, vad tror ni om att sy ett distansträns i nylon? kan väl inte vara allt för svårt? vart köper man nylonrep tro??

tänker sy ett svettäcke i fleece men vill då ha den hög i halsen, borde det inte funka bra med ett vanligt kvadratiskt tygstycke då?

eller är jag för optimistisk nu igen:smirk:

Sparf skrev:
haha, jag har också ett kvarglömt vinrött nack och nosludd i bstallet men jag vill inte använda dom eftersom dom inte är mina. hehe

Jag har också fått ideér! Mest tack vare alla som skrivit här i tråden:p Nu håller jag som sagt på med paddarna, men jag har börjat planera fram två sadelgjordstunnlar, antingen båda i svart, eller en i mossgrönt och en blå eller röd. Förslag??

:D
/M

En svart och en röd skulle jag gjort ^^

Justdet ja! Jag har också planerat bandage-paddar(för träning) :d

Tror du att det går att ha fleece, tunn stoppning och sedan vanligt tyg på yttersidan?

Det enda jag köpt till schabraket änsålänge är tyg(?) till stropparna och sadelgjordfästet..de hade inget bra tyg i den lokala tygbutiken så jag ska åka in till haninge eller stan för att köpa :D
På måndag drar jag igång! :banana: :banana:
Hoppas bara att resultatet inte blir helt katastrofalt! :o

angående svettäcket så borde det gå utmärkt med ett vanligt kvadratiskt tyg, men det kommer bli en massa veck vid manken och det blir lite kortare vid bringan. Men det går ju att fixa till:idea: Lägg på det kvadratiska tyget du ska ha på hästen innan du gör något med det så förstår du nog vad jag menar;)

Det är BRA att vara optimistisk!! fortsätt med det!!:D

hmm, eller kanske en variant...: Grönt på ena sidan och svart på andra kontra rött på ena sidan och svart på den andra. då kan jag ju välja för varje dag som jag vill:idea:

Mina paddar är gjorda av ett vanligt sommartäcke för människor:p så det går att använda som både tränings- & bandagepaddar:smirk: Fast själva målet med dom var att ha dom som bandagepaddar...

Men jag tror att fleece, lite stoppning och vanligt tyg på utsidan blir utmärkt! Det skulle jag iallafall bli nöjd över om jag va häst:D

aaah, jag som inte ens har någon vanlig tygaffär i staden här... bara gardinaffär. trist. Funderar om jag ska åka till ikea och köpa fodral till sånna här stora långa runda kuddar som finns där. dom är tillräckligt långa till sadelgjordstunnlarna tror jag. Ska helst vara tyg i acryl eller liknande...luddigt nåt kanske .. hmm.

Lova att det kommer bild på schabraket när det är klart!!!!!:)

Sparf skrev:
hmm, eller kanske en variant...: Grönt på ena sidan och svart på andra kontra rött på ena sidan och svart på den andra. då kan jag ju välja för varje dag som jag vill:idea:

Mina paddar är gjorda av ett vanligt sommartäcke för människor:p så det går att använda som både tränings- & bandagepaddar:smirk: Fast själva målet med dom var att ha dom som bandagepaddar...

Men jag tror att fleece, lite stoppning och vanligt tyg på utsidan blir utmärkt! Det skulle jag iallafall bli nöjd över om jag va häst:D

aaah, jag som inte ens har någon vanlig tygaffär i staden här... bara gardinaffär. trist. Funderar om jag ska åka till ikea och köpa fodral till sånna här stora långa runda kuddar som finns där. dom är tillräckligt långa till sadelgjordstunnlarna tror jag. Ska helst vara tyg i acryl eller liknande...luddigt nåt kanske .. hmm.

Lova att det kommer bild på schabraket när det är klart!!!!!:)

Ja, varför inte? Bra ide :)

Hmm..där ser man, så kan man också göra...
Haha, jag hoppas det ja :d

Ajdå, men på Ikea brukar man alltid hitta något bra iallafall..annars är det bara att åka runt hela stan! Om man orkar vill säga ;)

Självklart!
dvs. om det som sagt inte blir HELT katastrofalt! :D
Då jag inte är en hejjare på att sy precis...men med hjälp av mammsen som årligen syr miljarder nya gardinger, kuddfodral osv. ...så borde det fungera iallafall!

På söndag beger sig lilla jag iväg till tygbutiken :banana:

Här blev det dött :crazy:

Men iallafall så har jag köpt tyg idag!:banana: det gick på 175.50 kr
Schabraket blir svart på undersidan och vinröd på den "synliga delen".
Imorrn börjar jag! :D

Nu är jag hälften klar..men den blir nog mindre än vad jag hade tänkt mig, så det passar nog inte något halvblod precis, då det ser mer ut som strl Cob ;)

haha, du får göra en enormt bred passpoal:idea: :rofl: Så får du nog det till strl Full ska du se;)

Är du klar än??? *bilder bilder bilder*

Zaga skrev:
Jag har sytt ett fleecetäcke till "min" gamla ridskolehäst. Det var nu för ungefär sex år sedan och det håller förvånandsvärt bra fortfarande!

Jag utgick från ett vanligt stalltäcke, men gjorde om rygglinjen så det skulle passa bättre (tror jag hade mönsterpapper som jag ritade av på). Fast idag tror jag inte jag skulle valt att sy det själv, bla eftersom jag inte har syslöjd i skolan nå mer, utan istället varit lat och köpt ett!

Här är ett (dåligt) kort på täcket. Tyget passade honom perfekt, grönt är hans färg och han är en nallebjörn stora delar av året!
ht010102-4.jpg

När jag tänker efter har jag också sytt schabrak, reflexer och reflexländtäcke.

Åh Vad snyggt :D . Kanske du kan ge mig några tis? Vore jätte schyt :) För den blev riktigt fin ;) Söt lite ponny på bilden :) Var det din gammla sköte häst? Villken ridskola stod/står han på? .

Jag gjorde benpaddar till min shettis så enkelt så möjligt då för några år sedan o helt enkelt bara klippte till lagom stora bitar av tryckpressad filt(sånt material som är i vanliga budget man köper i hästaffärn i vit ni vet) o så tog jag grå flece på insidan o kantsyde o sen klart. Tog nog bara 20 min att sy 4 st..Men jag ahde ju tur då att de hade perfekt material i skolan..

Sparf skrev:
haha, du får göra en enormt bred passpoal:idea: :rofl: Så får du nog det till strl Full ska du se;)

Är du klar än??? *bilder bilder bilder*

:rofl: Mjo! xD
Men jag kan ju alltid göra ett nytt sen, det var faktist inte så svårt som jag trodde!:idea:
Lugn bara lugn, jag ska ta bild direkt när den är klar, jag längtar själv :banana: ;)

Stoppningen blir ett lagom tjockt gammalt sommartäcke, som jag tänk klippa till en del ikväll.
Oooo, va spännande det här är :D

Föressten så blir det nog en gnutta större än ett Cob schabrak, men som sagt inte lika stort som ett Full.

BILDER KOMMER! :banana: :banana: :banana:

Nu är jag nästan klar! :bump:

Jag ska sy dit rutorna (6x6cm), sy dit kantband längst upp och ned och sy dit sadelgjordsfästena!
Jag tror att jag blir klar imorgon!!! :banana::D Längtar!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vill ha ett ulltäcke till min storpudel men eftersom hon kräver rätt stor storlek så blir det så dyrt att köpa. Jag funderar därför...
Svar
2
· Visningar
1 516
Senast: jemeni
·
Utrustning Har en freemax med tillhörande pad med ordentliga paneler men har nu tänkt att jag ska sy en egen pad med inlägg så jag kan ha vanliga...
Svar
6
· Visningar
2 075
Senast: Totola
·
A
Utrustning Jag har fått lite fnatt och vill börja sy massor av grejer själv nu så då behöver jag lite råd från sygalna bukefalister Jag är...
Svar
2
· Visningar
718
Senast: Halvblod_Rider
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka