Sy egna hästgrejer

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sparf
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 905
  • Visningar Visningar 392 735
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer

Heeeeej allihopa. Nu är det så att jag behöver lite hjälp till kreativitet!

Det är såhär att ni vet såna här gummisnoddar man kan köpa, sån halsförlängare eller vad det heter. Jag behöver göra ngt liknande som jag kan ha när jag longerar, för den gummisnodden är för kort!

Någon som har något tips på vad man kan göra ?

Tror ni att det går att sy en westernpadd? borde inte vara så svårt.

Heeeeej allihopa. Nu är det så att jag behöver lite hjälp till kreativitet!

Det är såhär att ni vet såna här gummisnoddar man kan köpa, sån halsförlängare eller vad det heter. Jag behöver göra ngt liknande som jag kan ha när jag longerar, för den gummisnodden är för kort!

Någon som har något tips på vad man kan göra ?

Jag tänkte göra en graman av vanliga stickade I-snoddar. Eftersom jag inte ska använda gramanen ofta eller med styrka så behöver den ju liksom inte vara så slitstark. Annars så tänkte jag använda rep från mitt hönät.
Något sånt kanske man även skulle kunna göra en gummisnodd av? :confused: :smirk:

Är det någon btw som vet hur man stickar sånna här I-snoddar? Jag har en beskrivning men fattar ingenting:o
i_snoddt.gif

Hittade ingen bättre bild ..

Den blev jättefin i fårskinn!!!:love: Får bli en sån när jag blir rik men jag vill få tag på ett grått skinn som inte är jättetjockt att ha på ovansidan och så kanske fodra undersidan med ett tjockare ljust.

Cita, du får gärna göra en åt mig :P har lite problem med en HÖÖÖÖG manke på min krake när jag rider barbacka :D

Ser ut att vara sådana där som man stickar runt runt på en stickdocka. Skaffa dig en stickdocka. Dra igenom garnet så den lösa änden hänger ut neråt. Med änden som sitter fast i nystanet, lägg som en fyrklöver ellr något sådant runt alla piggarna. Lägg garnet från höger till vänster (om du är högerhänt, spegelvänd allt om du är vänsterhänt) mellan dig och den närmaste piggen, ovanför öglan som redan sitter där. Ta en virkkrok eller speta och lyft öglan som sitter runt piggen över piggen. En ny ögla bildas. Vrid ett hack åt vänster och gör likadant. Upprepa en jädrans massa gånger, så får du ett band. Håll hela tiden den lösa garnänden sträckt neråt genom dockan, det är där bandet kommer att komma ut.

Halvt obegripligt... Fråga gärna mer specifikt var det är du hakar upp dig.

/Ida

Håller på och ska försöka göra mig något. Har tittat runt på lite material och funderat. Har gammal yllefilt från ÖoB som ska bli uppåt. Några andra filtar från mormor ska bli innanmäte och undersida. Hade tänkt från början att försöka få den tjock, men nu lutar det mer åt översida + undersida + ev ett lager emellan. Teddy skulle kanske funka att ha neråt, annars har jag sneglat både på fårskinn, herdemattor och hundfällar. Fårskinnet blev väl dyrt, herdemattorna för långhåriga, och hundfällarna fanns inte större än 70x100 där jag tittade.

Har tänkt att ev innanmäte + undersidan ska vara ganska precis padens färdiga storlek, översidan får vara större så jag får vika in kanterna mot undersidan. Troligtvis kommer det att bli en läderförstärkning under fendrarna och sadelgjorden, blir så fult slitet där annars.

Skulle egentligen vilja ha tag på tjock ullfilt som jag bara kan klä om, men har inte hittat någon. Hm, filta själv kanske?

Ska brodera med lite (eller mycket...) paljetter och metalltråd i bakre hörnen. Har inga pengar att lägga på silverbeslag, paljetter glittrar de också.

/Ida, mindre än en vecka kvar till tävling. Ska sy slinky och väst också. Varför skjuter jag alltid upp allt?

Shit vad fin!! :eek: :love:
fast jag tror jag gillade den andra bättre :o

Hej!
Jag har sytt en westernpad. Eller kanske mest min mor, men jag hjälpte en del :D .
Jag ville ha en pad med renskinn under (har en häst som lätt få skav på vintern) så det var helt klart billigare att sy en själv.
Jag tog en gammal pad och sprättade upp den och tog ut filt paddarna som fanns i, de var två lite tunnare. Köpte en westernfilt som jag hade på toppen, och köpte ett renskinn att ha underst. Klippte till filten och renskinnet i rätt storlek och sydde ihop, för hand. Trivs jätte bra med den.

En bild, man kan se lite av den iaf.

http://i83.photobucket.com/albums/j309/lilla_lulia/P1010018.jpg?t=1177338248

Jätte snygg barbacka sadel. Men hur har du satt fast "gjorden" och åker inte sadeln runt när du bara har en täckes gjord?

Ni andra med barbacka sadlar, vad har ni för gjord?

//Diana

Håller på och ska försöka göra mig något. Har tittat runt på lite material och funderat. Har gammal yllefilt från ÖoB som ska bli uppåt. Några andra filtar från mormor ska bli innanmäte och undersida. Hade tänkt från början att försöka få den tjock, men nu lutar det mer åt översida + undersida + ev ett lager emellan. Teddy skulle kanske funka att ha neråt, annars har jag sneglat både på fårskinn, herdemattor och hundfällar. Fårskinnet blev väl dyrt, herdemattorna för långhåriga, och hundfällarna fanns inte större än 70x100 där jag tittade.

Har tänkt att ev innanmäte + undersidan ska vara ganska precis padens färdiga storlek, översidan får vara större så jag får vika in kanterna mot undersidan. Troligtvis kommer det att bli en läderförstärkning under fendrarna och sadelgjorden, blir så fult slitet där annars.

Skulle egentligen vilja ha tag på tjock ullfilt som jag bara kan klä om, men har inte hittat någon. Hm, filta själv kanske?

Ska brodera med lite (eller mycket...) paljetter och metalltråd i bakre hörnen. Har inga pengar att lägga på silverbeslag, paljetter glittrar de också.

/Ida, mindre än en vecka kvar till tävling. Ska sy slinky och väst också. Varför skjuter jag alltid upp allt?

jag ska tävla 13 maj i sätila... men då tar jag den gamla utrustningen... men det vore kul att ha ngt nytt till Tjeckien.:d

Iallafall som cita redan har fått veta (bombat med pm frågor till henne) så ska jag börja att sy i läder.:love: Och när jag fick reda på att en i min släkt håller på med läder som yrke:o :eek: Kunde inte min pappa säga det tidigare!! tur att det är han som ska betala allt i läder väg!!:cool:

Jag ska nog köpa en filtpadd, antiglidmatta, och tyg, läder.

Anledningen till att jag gör en padd är för att det bara finns mönstrade paddar till "arab" skurna sadlar (kommer inte på vad det heter).
//frida

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vill ha ett ulltäcke till min storpudel men eftersom hon kräver rätt stor storlek så blir det så dyrt att köpa. Jag funderar därför...
Svar
2
· Visningar
1 517
Senast: jemeni
·
Utrustning Har en freemax med tillhörande pad med ordentliga paneler men har nu tänkt att jag ska sy en egen pad med inlägg så jag kan ha vanliga...
Svar
6
· Visningar
2 078
Senast: Totola
·
A
Utrustning Jag har fått lite fnatt och vill börja sy massor av grejer själv nu så då behöver jag lite råd från sygalna bukefalister Jag är...
Svar
2
· Visningar
719
Senast: Halvblod_Rider
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka