Sy egna hästgrejer

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sparf
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 905
  • Visningar Visningar 392 735
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer

Ser ut att vara sådana där som man stickar runt runt på en stickdocka. Skaffa dig en stickdocka. Dra igenom garnet så den lösa änden hänger ut neråt. Med änden som sitter fast i nystanet, lägg som en fyrklöver ellr något sådant runt alla piggarna. Lägg garnet från höger till vänster (om du är högerhänt, spegelvänd allt om du är vänsterhänt) mellan dig och den närmaste piggen, ovanför öglan som redan sitter där. Ta en virkkrok eller speta och lyft öglan som sitter runt piggen över piggen. En ny ögla bildas. Vrid ett hack åt vänster och gör likadant. Upprepa en jädrans massa gånger, så får du ett band. Håll hela tiden den lösa garnänden sträckt neråt genom dockan, det är där bandet kommer att komma ut.

Halvt obegripligt... Fråga gärna mer specifikt var det är du hakar upp dig.

/Ida

Tack:) Jag får nog ta o skaffa mig en sån. När man sticka med två stickor så ska man tydligen aldrig vända varv eller något utan bara sticka och sen dra stickningen till stickas början... Och sen ska man på något konstigt is sticka ihop det till ett snöre... Det låter mer obegripligt än det du beskrev.

Tack iallafall, jag hör av mig när jag fastnar:p

*knapplån*
Någon som har en beskrivning till hjälmöverdrag här?
Lägg gärna även ut bilder isf. :)

Stuhr

:o :o :o
oooppps.. Tebazz har liksom inte riktigt kommit iväg till någon tygaffär ännu :angel:

Har nog lagt ut en bild tidigare. Men kan lägga ut den igen.
Hjälmöverdrag
Från sidan
Uppifrån

I alla fall vad jag minns (var typ 5år sedan jag gjorde det), så mäter man halva hjälmen. Alltså från halva skärmen och bakåt (ej skärmen i sig). Både uppe på hjälmen, och på sidan. Sen ritar man upp ett mönster på ett sånt där papper. Är man osäker kan man hålla pappret på hjälmen och rita av.
Sen klipper man ut två likadana "lappar" ur tyger, och syr ihop dem.
Skärmen gör man för sig, där mäter man också på samma sätt.
Sätt ett resår längs kanten på dem som ska vara på själva hjälmen, så hålls det kvar på hjälmen.
Jag tror att jag gjorde det lite större (längre) än själva hjälmen för att det skulle hållas på plats, men man få nog prova sig fram lite.
Lycka till :banana:

Ojojoj, vilket vackert träns:bow: :love: Det ser perfekt ut:) Faller mig i smaken helt:D

Hejsvej :) nu kommer jag med ett litet problem. Jag har nyss fått av min kära mor ett fårskinn! men nu kan jag inte bestämma mig för vad jag ska göra med det. jag tänkte antingen på en fårskinnspad eller en barbackasadel. nån som har gjort endera och ahr en bild? :bow:

tack på fööörhand ;)
:bump:

och förresten, så här ser det ut ;)

och nej. det är inte smutsigt. :)

En snygg stallmatta kanske?;)
Gör något av den som du vet att du kommer använda mycket:)

Ja, det borde nog funka att rita av ett vanligt ute täcke. Jag har sytt ett ländtäcke i syslöjden i skolan. Det var i militärfärgat fleccetyg.:)

är det förresten som kan visa en bild på hur en läder-symaskin ser ut? har alltis undrat.. hur tjockt läder kan man syy i i en sådan symaskin? :P

Jag köpte ett vitt Börjesschabrak för att testa hur det är att blinga. Hur man kan sy sömmarna och om det blir snyggt. Jag har hunnit att sy på den guldiga kanten innerst. För hand. *puh*

PICT4889.jpg

Nu skall hela bandet strykas ordentligt så att det ligger slätt. Sedan skall jag sy på ytterligare ett band innanför (marinblått), så de båda banden måste strykas och nålas. Sen måste jag sy en guldsöm som håller den guldiga slät och som fäster den blåa... sen en söm till som håller den blåa slät. Detta kan man sy med symaskin, men jag har ingen så i värsta fall får jag sy detta med för hand. *örk* Det inre bandet skall vara marinblått, men skall det vara glansigt eller matt? Detta på bilden är helmatt. Min sambo tycker glansigt som guldbandet, men jag känner att det blir lite too much... :p

Såhär blir det när det är klart!
PICT4893.jpg

Avslutningsvis måste jag komma på ett sätt att fästa de båda banden på ett snyggt sätt. Just nu lutar det mot att jag lägger ett vitt alternativt ett guld/blått band över mittdelen på schabraket som får dölja dem. Någon med ett förslag?

Ser jättefint ut :love: , tycker nog du ska ha det matta blå bandet, blir nog mer stiligt :d. Om du hade börjat fram när du sydda kunde du vikt en liten bit vit teddy över kanten och täckt skarven. Du kan lägga dom lite omlott på slutet istoppade i varandra och vika i nkanten på den som liger överst så det inte fransar sig... skitdålig förklaring :crazy: svårt att skriva hur jag menar.

Senast ändrad:

Ser jättefint ut :love: , tycker nog du ska ha det matta blå bandet, blir nog mer stiligt :d.

Ja, det får bli det matta blå... Jag skall tvätta det i maskin några gånger nu så att det inte färgar av sig sedan.

Om du hade börjat fram när du sydda kunde du vikt en liten bit vit teddy över kanten och täckt skarven.

Jag fattar inte? :confused: :confused: :rofl:

Du kan lägga dom lite omlott på slutet istoppade i varandra och vika i nkanten på den som liger överst så det inte fransar sig... skitdålig förklaring :crazy: svårt att skriva hur jag menar.

Ja, det är så jag tänkt ungefär, men inte vika in kanten på den översta... utan tvärs över hela mittdelen syr kag på ett band som täcker skarvarna...

Det kommer jag lovar :angel:
Nu är man ju arbetslös också, så då kanske man kan få lite mer tid ;)

Aa,tack så mycket..
Nu ska man bara göra det jobbiga gå och köpa tyg :P

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vill ha ett ulltäcke till min storpudel men eftersom hon kräver rätt stor storlek så blir det så dyrt att köpa. Jag funderar därför...
Svar
2
· Visningar
1 517
Senast: jemeni
·
Utrustning Har en freemax med tillhörande pad med ordentliga paneler men har nu tänkt att jag ska sy en egen pad med inlägg så jag kan ha vanliga...
Svar
6
· Visningar
2 078
Senast: Totola
·
A
Utrustning Jag har fått lite fnatt och vill börja sy massor av grejer själv nu så då behöver jag lite råd från sygalna bukefalister Jag är...
Svar
2
· Visningar
719
Senast: Halvblod_Rider
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejt
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur