Sy egna hästgrejor, tråden har vuxit sig lång

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Cita
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 734
  • Visningar Visningar 101 304
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejor, tråden har vuxit sig lång

Jag köper plädar och tyger från bland annat Rusta. Till skillnad från fleecetäcket jag köpte rätt dyrt från en bra hästaffär så håller täcket jag sydde med filtar från rusta för två år sedan bättre.
Det har endast behövt lagas en gång när han kliade sig på ett träd i hagen och det blev ett litet hål.
Täcket jag köpte höll i inte mer än 1,5 år. Det blev nött och håligt mot bogen trots att jag bara använde det efter hårdare ridpass & tävlingar..

*lånar knapp*

Cili, jkag har också funderat på ett sånt där "ryktbälte", har tillomed beskrivning för det, men kommer man använda det tro? Är det värt att sy ett?

Jag har gjort två pannband i tyg nyligen och ska bara lägga upp bild.

jag knoppar och trimmar manar en del, och är grymt trött på att ha allt nedstoppat i jackfickorna, så det kommer nog användas

Joo, det är klart... hmmm.. jag ska fundera lite. :smirk:

Här kommer bilder på mina två typpannband broderade med paljetter.
De tog vardera ca 30 minuter att göra och allt är förhand. Paljetterna kostade en billig peng och kommer från Pandurobutiken i Örebro.
Bandet är av bomull.

Ett V-format och ett vanligt.
17611280.jpg

Närbild på fästet på V-pannbandet innan paljetterna sattes dit.
17611279.jpg

Här närbild på båda pannband i färdigt skick. det var svårt att få paljetterna på lika avstånd därav utseendet på det raka pannbandet :angel:
17611281.jpg

Coolt! sen får du visa hur det ser ut på hästen! :)
Äntligen kan man även matcha pannbandet till utrustningen! :p :angel:

Haha, imorron ska jag åka och köpa ett nytt träns så då kan jag byta pannband och fota hästen;)

Haha, delvis vad jag tänkte och så hade jag inga mer pannband att fläta på :angel:

De som syr i frotté brukar ha en sorts plast som de lägger utanpå för att det inte ska trassla. Plasten försvinner i första tvätten. Har dock för mig att den plastfilmen är ganska dyr

fast mitt problem var inte trassel. det var att frottén stretchade åt alla håll mest hela tiden så det blev fel

Det känns bekant. När jag skulle till veterinären så fanns inga paddar till lindorna och gjorde av 3lager av gamla handdukar och bomullstyg på utsidan. Svor ve och förbannelse. Hade förträngt det

*kl*

min schabrakpad blev som sagt ett hoppschabrak istället, lite tjockare modell bara.
sen fick det bli lite gulligull över det hela, som ni ser på bilden. rosetten är borttagbar.
ska dit ett sånt där band som sitter i sadelgjordsstropparna sen också, ska bara mäta ut vart jag vill ha det
d2bba648.jpg

och så har jag gjort en pannbandsrosett till, inspirerad av den som krullisgirl gjorde (eller snarare kopierad rakt av? :angel: )
2d244800.jpg

Här sitter man och klurar på allt mer komplicerade designer på ett nytt schabrak och så ser man hur snyggt det kan bli utan en massa krussiduller (utesluter dock rosetten som var lite för söt :angel:)

hade aldrig funkat om det varit större, för då hade det yttre tyget fladdrat. fördel med hoppschabrak alltså :D

Vad fint schabraket blev:love:
Pannbandsrosetten kan då inte vara kopierad från mig, för din är ju mycket snyggare:bow:
Här är några jag pillat med...
rosett4.jpg

rosett3.jpg

rosett2.jpg

jag har också funderat på att inte sätta svansar på alla rosetter, måste ju bli mer praktiskt?

Snygga rosetter och läcker schabrak, de kan jag säga! Wosch ;)

Efter att blivit sjuk av ett äpple så har jag nu äntligen kunnat tagit mig ut till stallet och fotat pannbanden på hästen :)

Kommentarer till bilderna står brevid fotot.
tygpannband med bruna paljetter.

Tygpannband med bruna paljetter, lite från sidan.

V-format tygpannband med bruna paljetter.

Här har jag även ett litet problem!
Jag köpte ett nytt träns häromdagen och hittade då ett som jag letat efter skitlänge! Bred stark nosgrimma som är av aachenmodell fast ser ut att även vara som en sorts remontmodell av ringen på sidorna att dömma...
Nu är det så att om jag bara rider med nosgrimman så finns ju ingen sån där rem bakom ganascherna med och då vill jag försöka sätta dit en sån. På den ena sidan så kan jag fästa spännet i en rem som redan finns men på andra sidan behöver jag någon sorts fästesanordning...

Här är remmen som ska sättas fast.
17697950.jpg

Vet inte om det hjälper men här en en hel bild på "tränset". Det är snok-remmen jag ska göra om som "ganaschrem".
bild

Är det någon som har förslag på hur jag ska göra? Jag kan inte direkt sy i lädret då jag inte har verktyg till det. Men hursomhelst så är ALLA idéer välkommna:)

Aha, du ska alltså "bara" använda nosgrimman och behöver en käkrem sas. Att fästa den borde eg inte vara svårt, borde ju gå att sy genom de befintliga hålen man ser på kortet. Det svåra är väl att fästa den så den stannar på rätt ställe utan att sy i läder. Annars glider den väl antagligen ner om man bara fäster den runt?

Jo exakt.. :bow:
Käkrem var det den hette ja... hade glömt bort ordet:p

Det är smart! Tänkte jag faktiskt inte på alls, att man kunde sy genom hålen :angel: Men som du säger, hur faen ska jag få det att inte kasa ner? :crazy:

Jag har ju ingen lust att tejpa :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

S
  • Låst
Utrustning Dags för ytterligare en sytråd så vi kan locka till nya och fler hemmafixare :) Här lägger vi in bilder, beskrivningar, kostnad för... 39 40 41
Svar
812
· Visningar
158 410
Senast: Sparf
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka