Sy egna hästgrejor, tråden har vuxit sig lång

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Cita
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 734
  • Visningar Visningar 101 304
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejor, tråden har vuxit sig lång

Ja det går säkert bra! :) Så länge de inte är på tok för tunna i kvaliteten. Du får känna efter.

*Nån som sytt schabrak/annat av ett påslakan-tyg? Är det för tunt tro? *

Cili: Har funderat förut om man kan använda nån gammal handuk, men då låter jag nog bli! :p
Varför är frotté så svårt att sy i?

*Kl*

Har suttit hemma och knåpat lite....

Först blev det ett fleecetäcke
17290907.jpg

17290908.jpg

Och ett matchande schabrak. Schabraket är i stl ponny men jag hade bara en sadel för stor häst att prova med, därav blev det lite konstigt på bilden :crazy:
17290917.jpg

Håller på att göra matchande lindor och ländtäcke också.

Gud vad coola grejer!
Du måste berätta hur du gjorde fleecetäcket!!! Vad har du för spännen osv. :bump: Skitsnyggt!

Tack! :):bow:

Framtill har jag ett sånt "vanligt" spänne som man köper i sy affärer, sånt som säger "klick" när man sätter ihop det (vet ej vad de kallas). Sen har jag ett svanssnöre, också köpt i sy affären. Och till gjordarna under magen har jag tagit spännen från ett gammalt täcke. Alltså sånna som finns på både inne och ute täcken. Vet någon föresten var man kan få tag på dessa spännen??? Har använt fleecetyg och sytt av, fodrade extra under främre delen med ett bomullstyg för att det ska hålla formen bättre. Och så kantband runt om.

Har använt fleecetyg och sytt av, fodrade extra under främre delen med ett bomullstyg för att det ska hålla formen bättre. Och så kantband runt om.
Okej. Har du två lager fleece och sen bomull emellan framtill, eller ett lager fleece och så bomull intill hästen?

Jag tror det står tidigare i tråden om var man hittar spännena.:idea:

gud va gulligt täcke och hästen va också riktigt söt..

Till alla: tror ni de tar lång tid att sy fleece täcke för hand ?:D

Okej. Har du två lager fleece och sen bomull emellan framtill, eller ett lager fleece och så bomull intill hästen?

Det är ett lager fleece, och på insidan framtill så har jag förstärkt med bomull. Upplever annars att de gärna vill töja ur sig och bli slappa i halsen och bogen.

17946703.jpg

Håller på med ytterligare ett täcke där jag testar att fodra hela insidan med bomullstyg, ska se om det ligger bättre eller sämre :)

jag har sytt mitt lila hoppschabrak med det billigaste enfärgade tyget (25kr/m om jag inte minns fel), det verkar hålla

vad bra! jag funderar på ett med mönster(svart/vitt rutmönstrat med gul ovanpå) för 19kr/metern men det kan vara för tunt....

känns det för tunt så kan du lägga det i dubbla lager

Vilket otroligt snyggt täcke!
Du har inte lust att skvallra om var du hittat så läckert tyg?

Har sytt ett ländtäcke och ett halstäcke till en väninnas dotters häst.
003.jpg

007.jpg

Jättesnyggt! :bow: Är det fleece? (ett eller två lager?)

Vart köper du de vågiga kantbanden?:bump:

*kl*

Cili - har en tofs med hår nu om du vill ha! :bump: PM'a mig din adress bara så ordnar jag det.

Tack! Ja, det är fleece. Halstäcket i ett lager och ländtäcket i två.
Zig-zagbanden köper jag på Stoff&Stil.

Min slöjdlärare var hästägare själv, så där fanns möjligheten att sy egna grejer, jag gjorde det dock inte.

Varför är frotté så svårt att sy i?

Såg precis att jag missat att svara på den frågan.
Frottén stretchar åt alla håll hela tiden, så när man en gång nålat och tycker att man fått det jämnt så kan man vara säker på att det blir pösigt eller veck någonstans ändå. jag gav upp efter många försök :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

S
  • Låst
Utrustning Dags för ytterligare en sytråd så vi kan locka till nya och fler hemmafixare :) Här lägger vi in bilder, beskrivningar, kostnad för... 39 40 41
Svar
812
· Visningar
158 410
Senast: Sparf
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka