Sy egna hästgrejor, tråden har vuxit sig lång

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Cita
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 734
  • Visningar Visningar 101 304
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejor, tråden har vuxit sig lång

ny bild på min sidepulliknande pryl, nu på rätt pälsboll

aa83e073.jpg

Vad stilfull och snygg! Hur har du gjort den (endast nosdelen eller ser jag fel? :p ) Var det svårt? berätta i detalj :D

Såg precis att jag missat att svara på den frågan.
Frottén stretchar åt alla håll hela tiden, så när man en gång nålat och tycker att man fått det jämnt så kan man vara säker på att det blir pösigt eller veck någonstans ändå. jag gav upp efter många försök :D

Okej! :) Bra att veta. Iofs tycker jag det blir veck med de flesta tyg, kanske för att jag aldrig orkar nåla... :o Men det beror nog mer på mig... :angel: slarvnissen.:D

jajjemän, endast nosdelen är hemmagjord. inte alls svårt, utöver fusklädertunneln då

jag har använt en bit nylonband, en bit rep, fyra ringar och lite fuskläder.
nylonbandet sitter närmast nosen, sen är repet fastsytt på det bara rakt över utan krusiduller.
sen sydde jag ihop en tunnel av fuskläder, vilket var ett *piipfultordpiip* att vränga, så det gör jag aldrig om igen, och drog på över nosdelen
repet går sedan igenom en ring, under hakan på hästen och ut genom andra ringen.
där har jag satt på en till ring och splitsat, sen klätt yttersta delen på splitsningen med fuskläder för att det skulle se snyggare ut

om man tar repet och lägger det som en åtta, med ändarna mot varandra, så ser man typ hur det ska vara

om jag skulle göra en till sån så skulle den få nöja sig med att vara klädd i nosludd :angel:

jag har cob-tyglar på honom, som blev alldeles för långa i och med att repen inte slutar direkt vid ringen, så jag antar att jag får göra speciella tyglar till just det där..
fördelen är ju dock att det passar på alla hästar oavsett storlek

Senast ändrad:

det är bara att sätta igång massproduktionen ;)
*drömmer om hur fuskskinnsnosdelen finns i regnbågens alla färger*

repet är förresten något båtrep (om jag inte minns fel) från ÖB, på stor rulle och kostade runt 200kr. det gick inte åt alls mycket, så den rullen räcker till mååånga sånna

Senast ändrad:

kom precis på att jag har långhårigt grönt pälstyg, man kanske ska göra sig en grön sidepullpryl :angel:

Jag bygger u och för sig kapsoner och liknande för det vilda just nu, syr ett ländtäcke som är kameldrivarkudde-anpassat dessutom så jag har inte tiiid med fler projekt.

*Kl*

Har suttit hemma och knåpat lite....

Först blev det ett fleecetäcke
17290907.jpg

17290908.jpg

Och ett matchande schabrak. Schabraket är i stl ponny men jag hade bara en sadel för stor häst att prova med, därav blev det lite konstigt på bilden :crazy:
17290917.jpg

Håller på att göra matchande lindor och ländtäcke också.
GAAH? grön gräsmatta?
haha här är det flera decimeter snö ;P

KL

Jag har just precis kommit på att jag ska sy en kil-kudde som jag ska sitta på när jag kör hästen, så jag kommer upp ännu lite mer än vad sätet är högt.
Själva fodralet är ju inte svårt att sy på maskin.
MEN, jag behöver stoppa den med något material som är ganska fast så man sitter PÅ kudden och inte sjunker ner i kudden om ni förstår.. Tänkte att ni sy-fantaster kanske vet något :D

jag vet hur du menar (förutsatt att du menar som en vanlig "kuskkudde"), men har svårt att komma på något bra material.
kanske trä i botten, för att få hårdheten, och sen ullfilt eller nåt för att få värme och viss komfort. fast då kanske det blir för mycket vikt?

Jag menar en enklare variant av kuskkil helt rätt. Typ sådan här:
http://www.tidaholmsvagnar.se/201.940hjul.jpg.jpg

Vikten spelar inte så stor roll. Trä i botten var en bra idé! Man kanske kan ta en tunnare skiva av något slag och häfta fast tyget.
Man kanske kan ordna en kil helt i trä, lägga filt ovanpå och sen stoppa hela i ett fodral.
Jag har tänkt att man ska kunna sätta dit den ovanpå vagnens ordinarie säte så som ovan, så med några spännremmar eller något kanske. Än så länge bara ett fantasifoster :D

Senast ändrad av en moderator:

En tanke på frigolit slog mig just, men det kanske är svårt att få tag på/inte funkar?
Man kanske kan limma ihop om man hittar tillräckligt stora bitar. Men vart tusan får man tag på frigolit.. :crazy: Man får ju när man köper soffa/tv mm. men det slänger man ju.

skumgummi från madrass och liggunderlag?

Jag tror jag sparar till en köpt kil i stället. Verkar jobbigt att sy :angel: I går verkade det så lätt men jag vet inte.

Man behöver alltså inte nödvändigtvis ha en lädertunnel uppepå?

Jag blir riktigt sugen på att göra en sån där:D

tänkte på... tar du trä i botten några lager till "nöjd höjd" så kan du ju sen lägga på nåt mjukt. Och därefter så lägger du tyg sunt och häftar fast det på träbottens undersida :idea: Vippssaladin så sliper man sy ;)

Senast ändrad av en moderator:

Ja det kan ju vara något.

vad många stavfel jag hade där, ser jag nu. Jahapp.. så kan de va.

nej det borde inte behövas. jag har det bara för att det är enkelt att tvätta av med en svamp om det blir smutsigt efter att det legat an mot nosryggen.
funkar säkerligen lika bra med nosludd.

anledningen till att repet sitter fast på ett nylonband är för att inte få det så "hårt" mot nosryggen, itan det blir lite större yta som trycker

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

S
  • Låst
Utrustning Dags för ytterligare en sytråd så vi kan locka till nya och fler hemmafixare :) Här lägger vi in bilder, beskrivningar, kostnad för... 39 40 41
Svar
812
· Visningar
158 410
Senast: Sparf
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka