sy in hästtäcke??

norpan

Trådstartare
har någon nåt tips på hur man syr in ett hästtäcke som är för stort i bogen. köpte ett dyrt regntäcke 135cm som passade min arab i längden, men tyvärr glider den bak o skär in bakom manken efter ett tag. det är för sent att byta nu så jag tänkte göra ett försök med symaskine:idea:

Sv: sy in hästtäcke??

Samma problem har jag! Hoppas på att hitta ett på Eurohorse idag!
Men samtidigt känns det synd att inte kunna använda alla "gamla" som man har köpt!

Jag har sytt in en svettäcke en gång. la då ett veck i "urringningen", ungefär mitt på bogen och sydde. Fast har du ett regntäcke ska du ju helst inte sy i det då det kan läcka sen. Kanske går att bara lägga ett veck i själva kantbandet, så det blir mindre urringning men luftigare över bogarna.
Ska se om jag kan fixa en bild på mitt insydda täcke.

tänkte samma sak som dig. fungerade det? funderade på ifall man kan klistra något vattentätt tyg över sömmen.. då borde det väl inte läcka så lätt? känner på mig att det blir klistra o klippa av hela projektet, grabben ser väl ut som en baglady tillslut:rofl:

visst är det surt? ett 125 passar min bra i bogen, men då får han stå med rumpan bar.. apropå svettäcken, har letat efter något snyggt i rött men de jag har hittat är rätt dyra.. kan väl inte vara så svårt att sy ett sånt själv? jag föredrar en mera fyrkantig modell som ligger högt upp på halsen, vilket borde bli ännu enklare att sy.. undrar vad ett bra fleecetyg kan kosta?? ...kanske sy dit svarta kanter(fantiserar)

Ja det måste ju gå! Har lagat småhål i mitt ena regntäcke med såna där klisterlappar man lagar dunjackor med. Finns i syaffären. Dom har faktiskt hållt tätt i 2 säsonger nu. Ska ta med kameran till stallet sen och ta lite bilder :)

maximilia skrev:
Kanske går att bara lägga ett veck i själva kantbandet, så det blir mindre urringning men luftigare över bogarna.

Det fungerar alldeles utmärkt, så har jag gjort med flera täcken.

Immer

maximilia skrev:
Jag har sytt in en svettäcke en gång. la då ett veck i "urringningen", ungefär mitt på bogen och sydde. Fast har du ett regntäcke ska du ju helst inte sy i det då det kan läcka sen. Kanske går att bara lägga ett veck i själva kantbandet, så det blir mindre urringning men luftigare över bogarna.
Ska se om jag kan fixa en bild på mitt insydda täcke.

Så har jag också gjort, fast för mig gick det inte så bra :o. Förklaringen till det är väl helt enkelt att jag e värdelös på att sy..:D

Det beror ju lite på hur täcket ser ut men jag har gjort om ett par täcken i bogen och då helt enkelt flyttat spännena bakåt en bit så det går mer omlott fram, det har funkat kanon på mina täcken.

Har fått höra att det är så de flesta gör, alltså viker ett "V" ungefär mitt på och syr in.

Du gör veck. Som när du syr in byxor eller nått annat. Kolla på baken av täcket där brukar såna veck finnas för det ska bli format.
Dessa veck kräver en enda söm (kanske två om man är kräsen ;) ) och du reglerar själv hur stora dom ska va ut efter hur mycket som behövs.

Oj vilken luddig förklaring hoppas du förstår.

Om sömmarna läcker så kan man annars ta textil lim över sömmarna, då håller det tätt och sitter kvar även efter tvätt=)

Liknande trådar

Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 584
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 872
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt... 2
Svar
29
· Visningar
4 512
Senast: Vallmo
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
11 009
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka