Sy schabrak till bomlös...

Diabolical_Kitten

Trådstartare
Några tips på hur jag ska gå tillväga?
Jag tänkte att jag skulle köpa några stycken i lite roliga färger från Torsion. Men ni kan nog tänka mig att jag såg ut såhär :eek: :eek: :eek: efter att jag såg att de tog 730:- stycket.
Så snygga är de liksom inte...

So... Hur ska jag göra? Vill ju ha ett som är ganska tjockt. Behöver "påsar" för skito-inläggen också.
Har en Husqvarna Fresia symaskin... Inget fancy, bara en vanlig liksom.

Sv: Sy schabrak till bomlös...

Jag har sytt egna sådana till min bomfria som jag ska sälja,som bara kommer att ligga,haha;)

Senast ändrad:

Jag sydde ju ett eget. Finns en tråd om det. Ingen speciellt svårt. Man får ju köpa stadigt tyg. Eller färdigt fodrat rutsytt.

Jag har också funderat på det här efter att ha införskaffat en bomfri sadel. Men jag tänkte om man kanske kan sy på en bit under med tex. teddy eller något annat skönt tyg så man får "fickor" att stoppa in iläggen i. Det borde ju gå. Jag harj u ganska många schabrak som annars bara skulle bli liggandes och det vore ju tråkigt.

Skulle vara kul att se bilder på hur ni har gjort som har gjort egna.

Som sagt, det är inte så svårt egentligen (om man kan sy vill säga, vill inte påstå att JAG behärskar den konsten :angel: ) Man börjar med att rita ut ett mönster utefter hur sadeln är formad, eller använder din gamla pad som mall och syr en färdig vojlock/ett schabrak, sen syr man dit fickorna i efterhand på samma sätt, genom att mäta hur stora inläggen är, och lämna öppet på ovansidan eller fram/baksidan och syr fast kardborre i hela öppningen, men välj en tunn och diskret typ av kardborre - hellre att det nätt och jämnt fäster än att det blir hårt för hästens rygg :p

Haha önskar jag kunde förklara lite mer i detalj, men själva sybiten är jag kass på som sagt :p

Tack allihopa, jag ska se om jag lyckas med det! Om inte annat kan jag vara lat och köpa de som skojskrot har :p

Jag tänkte också sy ett eget, men jag struntade i det för:
1.Jag är pissdålig på att sy.
2.Jag tycker det är ap-tråkigt att sy.
3.Jag är lat.

Jag kan ju kasta in en bild på det jag sydde :D
digitalkamera029.jpg

På bilden ligger dock inga ilägg i. När de kom i lyftes allt en liten bit :D

Finns ju jeansnålar. Sen så har jag sytt en hel del för hand. Men mest pillgrejor som franskanten o kardborren. Denna maskinen fixade det lätt och det var ingen super maskin :D

kan du inte sy på "påsar" till skito-inläggen på dina gamla schabrak?

Det funderade jag också på... Men jag vet inte riktigt om jag vill förtöra mina schabrak för ifall jag köper en dressyrsadel senare...

Men jag kan ju se om jag kan fixa någon anordning som jag kan fästa i schabraken, så slipper jag sy i schabraken...

Men om du syr i dem så är det ju bara att sprätta om du sen ångrar dig. det syns ju inte mycket av det...ursäkta formulering o stavning...kissekatt under tangentbordet...

Kompisen kom med att bra förslag..
Sy helt lösa påsar som du sen fäster med mjuka kardborreband på under sidan på dom vanliga schabraken...
Enklare att sprätta bort dom mjuka kardborrebanden senare än att sprätta bort en hel påse...

Jo jag har oxå tänkt på det....
Men hur jag ska lösa det med att de är för korta vet jag inte...
fast skito inläggen är ju väl långa vad jag minns... Ska kolla mina grandeur ilägg...

Vill bara inflika: När jag var inne på att sy egen pad så fick jag rådet att sy fickorna på utsidan av vojlocken/schabraket eftersom det annars lätt blir veck och kanter mot hästen som kanske irriterar.

En del färdiga pad-fodral har väl fickorna på insidan tror jag men andra har dem på utsidan. Nåväl, det var nog tur att jag sydde mina fickor på utsidan för jag är och förblir ingen sömmerska! :o Såg för jäkligt ut! :D

En ide är att mörda en gammal bäddmadrass(av lämplig tjocklek förståss). Sen är det bara att klippa till och sy nåt snyggt över.
Det gjorde jag och blev bra:p
Fickor för inlägg borde även gå att sy på.
/T

Men är det då inte risk att det inte blir någon kanal över hästens ryggrad om påsarna är på ovansidan?

Liknande trådar

Utrustning Har en freemax med tillhörande pad med ordentliga paneler men har nu tänkt att jag ska sy en egen pad med inlägg så jag kan ha vanliga...
Svar
6
· Visningar
2 078
Senast: Totola
·
Utrustning Visst var det någon/några här som tagit bort det hårda framvalvet i sina Torsionliknande bomlösa sadlar? Har för mig att jag läst om...
Svar
11
· Visningar
1 071
Senast: palle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka