SY-tråden, (maskin?)broderier

Woohooo!!! Lösningen ser ut att vara nära! :bump:
Såg direkt vad det var för något också - och gillar färgkombinationen, ser ut som det är Lilla Sjöjungfruns trädgård! :p

Tråden på baksidan brukar betyda (för mig i alla fall :D) att trådspänningen bestämt sig för att bråka. Oftast har tråden hoppat ur nån av kringelikrokarna längs vägen (för att jag kaaaaanske kört lite för fort... :angel:), eller så har nån tråddammstuss fastnat mellan spännbrickorna och gör så det inte blir något kläm på tråden.
Eller så har underskriven skruvat ned trådspänningen eftersom tråden bara gick av då maskinen körde för fort...
Kanske, kanske det kan funka att spänna åt den nu då :)

Försökte på maskinen igen, under devisen trägen vinner.

142514772222198900_resized.jpg

Denna trådspole-konstellation fungerade - tills tråden tog slut då...:banghead::laugh:
Har du testat att spänna en gummisnodd mellan pinnarna upptill, så rullen inte kan hoppa av?

Eller så har underskriven skruvat ned trådspänningen eftersom tråden bara gick av då maskinen körde för fort...
Kanske, kanske det kan funka att spänna åt den nu då :)

Ja, gör ett försök! :up:
På min är det rätt känsligt, faktiskt. Jag har spänning från 0 till 9, för att sy "vanligt" behöver jag ligga nånstans runt 5 (beroende lite på tråd och material och sånt), för att brodera behöver jag ligga nånstans mellan 1 och 2 för enkel tråd och under 1 men absolut inte 0 för dubbel tråd. Mickligt. :laugh:

Likt en dåre som slår huvudet i väggen om och om igen, så försöker jag få till Mattes Monster på nåt sätt. Det blir... inte så bra:
vyEPfU0.jpg

:rofl: :rofl: :rofl:

Min hund är grå. För all del finns lite skiftningar i pälsen, och på kroppen har han en svag tigrering, men han är grå. Inte fläckig! :laugh:

Jag ville bara försöka fånga hur ljuset får pälsen att skifta i massor av nyanser, från ljust silver till nästan svart (har ju lärt mig blanda trådar för att få fler nyanser :p), och hur det får linjerna i ansiktet att framträda... Men han ser inte ut sådääääääär! :arghh: :banghead: :laugh:

(Ungefär 20 cm högt, på vitt halvlinne.)
Du är ju bara så otroligt duktig :bow:

Eeeeh, tack... :o Men du ser min avatar, va? Det är så hunden egentligen ser ut. :p

Hur ska jag lyckas övertala dig att prova då? Alla ska brodera. :D
Du ÄR duktig. Imponerande! Uttrycket, känslan och den är ju porträttlik (om det är det du vill ha).
Jag har faktiskt broderat för länge sedan men bara för hand. Har min symaskin utlånad på obestämd tid och det är ett försvårande faktum ;). Men jag blir faktiskt lite sugen när jag ser dina fina alster.

Du ÄR duktig. Imponerande! Uttrycket, känslan och den är ju porträttlik (om det är det du vill ha).
Jag har faktiskt broderat för länge sedan men bara för hand. Har min symaskin utlånad på obestämd tid och det är ett försvårande faktum ;). Men jag blir faktiskt lite sugen när jag ser dina fina alster.

Och om jag inte ville ha den porträttlik, vad är den då? :eek: :laugh:
(Men jodå, det siktade jag väl på - tror jag :p)

Kuuuuuul! Ja, brodera! :bump:
Och ta tillbaka din symaskin, den vill hem till matte igen. :(
Du kan göra matchande bonader till dina nya gardiner! Få se nu... "If God brings you to it, He will bring you through it" retar gallfeber på mig, eller nåt på svenska kanske? "Krogskuld och pigknull ska man akta sig för"? :up:

Åh, nu vill jag brodera en hemsk bonad! :laugh:
Nejnejnej, det här är ditt jobb! :p

Och om jag inte ville ha den porträttlik, vad är den då? :eek: :laugh:
(Men jodå, det siktade jag väl på - tror jag :p)
Tja, man kan ju vara fri i sitt skapande :up: Göra ett känslomässigt porträtt så att säga. Tänk Picassos kubism eller Dali!

Du kan göra matchande bonader till dina nya gardiner!
Det är ju faktiskt nödvändigt nu när du säger det! Mer uppfostran åt de behövande.

Åh, nu vill jag brodera en hemsk bonad! :laugh:
Gör´t! Vad ska du ha för fint budskap på din?

Man ska inte börja googla kvinnofientliga ordspråk (finns det förresten nåt annat?), får bli en hel serie bonader:
  • En dam är en kvinna vars närvaro medför att männen uppför sig som herrar
  • En man är aldrig äldre än den kvinna han känner på
  • Lättfärdig kvinna gör tungsint man
  • Männens svagheter ger upphov till kvinnornas styrka
  • Rynkor gör en man manligare och en kvinna äldre
  • Det goda kvinnohjärtat är en Vår Herres mästerstycke.
  • Hys största aktning för en tystlåten kvinna. Ingen kvinna äger större visdom än den som håller munnen.
  • Vin och kvinnor gör mannen galen.
  • Det växer ingenting på allmän väg
  • Den som friar i mörkret får ta det han får
  • En kvinna utan karl är som en ko utan svans.
  • Lakstjärten och flickorden är det halaste som finns på jorden.
  • Använd inte piskan innan du har bestigit hästen
  • Man kan inte slå en annans fru
  • Osv, mm, etc
Jösses...

Man ska inte börja googla kvinnofientliga ordspråk (finns det förresten nåt annat?), får bli en hel serie bonader:
  • Hys största aktning för en tystlåten kvinna. Ingen kvinna äger större visdom än den som håller munnen.
  • Osv, mm, etc
Jösses...
Skrattet fastnade när ordspråken samlades. Usch ja. Kanske bättre att satsa på lite new age-iga sentenser, typ som på mina gardiner :up:

Jag ägnar dagen åt en annan favorithobby. Shoppa tyger. :o

Det är också acceptabelt - bara vi får se resultatet sen! :D

Har du några favorittips på tygfyndsställen?
(Jag handlar nästan enbart på Stoff & Stil, helt enkelt för att jag vet för lite om tyg för att kunna köpa något jag bara ser på bild... :o)

Det är också acceptabelt - bara vi får se resultatet sen! :D

Har du några favorittips på tygfyndsställen?
(Jag handlar nästan enbart på Stoff & Stil, helt enkelt för att jag vet för lite om tyg för att kunna köpa något jag bara ser på bild... :o)

Det beror ju helt och hållet på vad jag ska ha. Idag blev det Stoff och Stil eftersom det var bomullstyger jag var ute efter. Är det tyger till barnkläder finns det en uppsjö av olika små leverantörer av fina jerseytyger. Och så slank det med lite tillbehör från Bibbis Textil. Jag handlar nästan alla tillbehör av henne, hon är bäst!

• Osv, mm, etc
Jösses...
ordsprk_thumb1.jpg

Och jag testade på engelska också... (och ja, jag svävade iväg lite...:P):angel:

• Women don´t want to hear what you think. They want to hear what they think in a deeper voice.
  • Women are angels, and when someone breaks our wings, we simply continue to fly - on a broomstick. We're flexible like that.
  • A man is NOT a financial plan
  • I'm not a bitch. I just have a low bullshit tolerance.
  • We´re all a little gay. Our scientific name is Homo Sapiens.

images

images
Och på temat stenar:
images

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna
  • Vilken hundras?

Hästrelaterat

Tillbaka