Sydafrika i februari

sidensvans

Trådstartare
Undrar om någon vill dela med sig av lite Sydafrika tips? Spontan-bokade flygbiljetter igår, och eftersom vi åker redan nästa vecka kommer det att bli ont om tid att läsa på. Vi kommer att resa till Kapstaden och planerar att bila längs sydkusten. Min intressen är blommor, fåglar, djur, foto, mat och vin. Men kom även med andra förslag på saker man inte bör missa! Häst-aktiviter går tyvärr bort p g a ointresserad pojkvän. Däremot är han väldigt vin-intresserad, så tips på vingårdar/vinprovning mottages tacksamt!
 
Har bara varit där en gång, och då jobbrelaterat i Stellenbosch. Vet att det finns många vingårdar runt där, men har inga konkreta tips. Jag kan i vilket fall lova att det inte kommer att vara något problem att hitta gott vin och mat. Inte heller massa saker att fota, inklusive fåglar och andra djur och växter. Table Mountain är fint har jag hört (inte varit där själv).

Vi åker till Namibia om två veckor. Där känner jag mig mer hemma, så om ni åkt dit istället hade jag nog kunnat bistå med mer handfasta tips... :p Hoppas ni får en trevlig resa!
 
Åh, jag var i Sydafrika jan/feb för två år sen. Så fantastiskt land!
Mina favoriter på sydkusten var pingvinerna på Boulders beach och Kirstenbosch Botaniska trädgård (jättevackert trots att det var bedrövlig torka och vi var där sent på säsongen).
Tsitsikamma är en jättefin nationalpark med hängbroar som kändes helt livsfarliga men säkert var helt turistsäkra egentligen.
Godahoppsudden och Kapudden är häftiga att se för att ha sett dem när man ändå är där så att säga, och det ligger nationalparker runt där man kan se en hel del djur. Det roligaste med utflykten dit tyckte jag var att se klippdassar och pälssälar, Godahoppsudden är ju bara stenar :D

Knysna var en småstad vi var i som jag minns var en av få ställen på sydkusten som räknades som hyfsat säkert. Kapstaden kan ju vara lite creepy, man bör vara försiktig där så länge man inte håller sig vid Waterfront som är säkrare men även turistigare.

Hela Winelands är väldigt vackert med alla vinfälten. Vi besökte en vingård som hette Backsberg som var väldigt trevlig.

Jag var och red på en ranch i Noordhoek utanför Kapstaden. Vet att du inte frågade om hästaktiviteter, men de hade även ett ormsjukhus, det var lite udda!

Har inga bra safaritips, vi var mest på safari i de norra delarna i och runt Krüger.
 
Nu är det länge sedan jag var i Sydafrika (2004) men det jag minns bäst (förutom safarin i Krüger) var ridningen på Noordhoek beach och pingvinerna på boulders beach.
 
Tack för bra tips! Har börjat boka upp lite, Boulders beach verkar så intressant, så startar med 2 nätter där. Sedan har jag bokat en vingård utanför Stellenbosch. Övriga nätter får vi nog ta lite efter hand. Så trevlig att inte ha allt uppbokat, så man kan stanna längre på ställen man verkligen gillar!
 
Undrar om någon vill dela med sig av lite Sydafrika tips? Spontan-bokade flygbiljetter igår, och eftersom vi åker redan nästa vecka kommer det att bli ont om tid att läsa på. Vi kommer att resa till Kapstaden och planerar att bila längs sydkusten. Min intressen är blommor, fåglar, djur, foto, mat och vin. Men kom även med andra förslag på saker man inte bör missa! Häst-aktiviter går tyvärr bort p g a ointresserad pojkvän. Däremot är han väldigt vin-intresserad, så tips på vingårdar/vinprovning mottages tacksamt!
Sydafrika är fint, hoppas ni får en trevlig resa! 🙂 Jag har bara varit i norra delen av landet och skulle gärna se Kapstaden. Nu är det lite kort tid kvar, men annars hade jag kollat om det fanns biljetter till Blue Train som utgår från Kapstaden. Åka coolt gammal tåg, äta god mat och titta på landskapet vore inte alls fel!

Jag tyckte det var rätt jobbigt att köra bil där dock, eftersom jag är ovan vid vänstertrafik och dessutom körde en bil med manuell växellåda. Jag gick liksom i baklås när jag skulle växla med fel hand. Så automatlåda är mitt tips där!
 

Liknande trådar

F
Hästhantering Ja, ibland undrar man... Jag har en söt liten korsningsponny i "medelåldern" som blev inriden för sådär tre år (jodå!) sedan. Vi red...
Svar
7
· Visningar
1 938
Senast: vanimelde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp