Min häst, en guldfisk?

F

FlyForFun

Ja, ibland undrar man...

Jag har en söt liten korsningsponny i "medelåldern" som blev inriden för sådär tre år (jodå!) sedan. Vi red in honom enligt NH-principen, och det funkade hur bra som helst. Han är lättlärd! Men! Vi har en del småproblem som jag inte riktigt vet hur jag ska lösa på egen hand, eller med hjälp av egen fantasi. Jag har tidigare haft tränare som hjälpte oss, men nu har jag inget jobb och kan inte rida för någon - men hästen ska ju tränas ändå! Jag läser som en tok men tycker jag saknar en sådan där riktigt dum-pedagogisk bok som verkligen tar saker steg för steg och ger alternativ om första försöken inte skulle funka. NH for dummies, typ. :)

Om någon kan rekommendera en bra källa till inspiration, eller ge förslag på hur jag löser något av följande, skulle jag bli mycket tacksam.

  • Han verkar ibland ha guldfiskhjärna. Jag har alltid varit noga med att träna samma sak på olika ställen och i olika situationer, så att han lär sig att ett visst kommando betyder samma sak oavsett vad som händer runt omkring. Men vissa kommandon, som till exempel "stå", kommer han antingen inte alls ihåg, eller så "glömmer" han när det passar honom eller han kikar på något annat. Ibland kan jag t.ex. också, om han börjar tugga på grimskaftet, ta bort hans mule från det 550 gånger, och jag tycker att han borde börja fatta vinken, men det gör han bara inte... och det problemet har jag aldrig haft innan.

  • Han verkar också ha svårt att fatta att ryttaren finns kvar när man sätter sig på honom. När man går bredvid är han väldigt avslappnad och kan allt - men så snart man sitter upp verkar det som om man "försvinner" i hans ögon och saker blir mycket läskigare. Vi försökte ändå ta övergången från markträning till ridning mycket långsamt och blandade länge bägge delar, så att han skulle kunna koppla samman de båda, men vi kanske har gått för snabbt fram? Eller har han bara en teflonhjärna, där inget fastnar? :p

  • Han är väldigt trafiksäker i det att han inte är ett dugg rädd för traktorer, lastbilar, motorcyklar eller ens flygplan (!) Men trots träning blir han livrädd för "småsaker", som dörrar som öppnas, fåglar som prasslar i en häck etc. och då springer/hoppar han bara sin väg. Ska man träna honom lite á la polishäst?


Och som om inte detta vore nog... så har jag också ett par problem. Vi är en riktigt guldkombination, han och jag! :grin:


  • Jag misstänker att vi har vissa... tillitsproblem. När vi först fick honom trodde vi att han var inriden och red honom efter det. Det blev dock ganska tydligt efter ett tag att han inte förstod ett dugg, och vi började rida in honom - men! Det känns som om jag är lite färgad av de "tråkiga" ridturerna vi hade i början, och att det märks på mig när jag är i stallet. Det är lite tråkigt eftersom han är en rolig häst och jag visst tror att han kan bli hur bra som helst, men det känns som att jag har hjärnspöken! Jag "förväntar" mig bara dåligheter, och det känns som om de gånger jag lyckas slappna av och lita på honom, så går det åt skogen och så blir det bara värre till nästa gång!

  • Jag har också svårt för att galoppera genom kurvor, eftersom jag tidigare hade en häst som gick omkull i kurvorna när hans ben började bli dåligt. Det var många år sedan, men det sitter i, och jag märker att jag fortfarande spänner mig och börjar sakta av när jag kommer till slutet på långsidan. Jag har fått kollat igenom hästen, samt bett andra om att rida honom, för att utesluta att det är något fel på honom, men det är bara jag, ryttaren, som har det problemet.

De två ovanstående är ju något som jag behöver jobba med mest själv, men om någon vet några avslappnings/tillitsövningar vi skulle kunna göra ihop hade det varit toppen. Han är lite otålig men god som guld att ha att göra med på marken, så nog sjutton borde det gå att överföra till när man sitter på hans rygg! Och det hade gjort hela tillvaron i stallet så mycket roligare, speciellt med tanke på att den här hästen är oerhört känslig och påverkas mycket av mig.

Alla tips och idéer mottages tacksamt. Jag förväntar mig inte att nån ska kunna lösa allt det här, såklart, men några fingervisningar i rätt riktning hade inte varit dumt. :bow:
 
Sv: Min häst, en guldfisk?

Den här boken är super! Har bla visat den för en internationell horsemanship-tränare som regelbundet kommer till sverige och han tyckte att den verkade mkt bra och pedagogisk. Många och tydliga bilder och förklaringar. Den har efter varje övning en del med problemlösningstips om det inte riktigt blev som det var tänkt.... Dessutom är den billig! Engelsk text.

http://www.amazon.co.uk/101-Horsemanship-Exercises-Improving-Groundwork/dp/0715326724
 
Senast ändrad:
Sv: Min häst, en guldfisk?

Ang punkt två, har du tömkört honom något? Att hästen får gå tydligt först i alla situationer hjälper mycket när man sedan sitter på :)
 
Sv: Min häst, en guldfisk?

Den här boken är super! Har bla visat den för en internationell horsemanship-tränare som regelbundet kommer till sverige och han tyckte att den verkade mkt bra och pedagogisk. Många och tydliga bilder och förklaringar. Den har efter varje övning en del med problemlösningstips om det inte riktigt blev som det var tänkt.... Dessutom är den billig! Engelsk text.

http://www.amazon.co.uk/101-Horsemanship-Exercises-Improving-Groundwork/dp/0715326724

Tack - ska inhandla med ens! :bow: Åh, tänk att kunna rida så som på bilden, på en så avslappnad häst! :love:

the_connemara: Nej, faktiskt inte. Jag har, trots att jag har hållit på med hästar i över 20 år, aldrig tömkört. :o Kört vanligt har jag gjort, men jag kan prova!
 
Sv: Min häst, en guldfisk?

Tack - ska inhandla med ens! :bow: Åh, tänk att kunna rida så som på bilden, på en så avslappnad häst! :love:

the_connemara: Nej, faktiskt inte. Jag har, trots att jag har hållit på med hästar i över 20 år, aldrig tömkört. :o Kört vanligt har jag gjort, men jag kan prova!

Ett alternativ (eller komplement) är ju att leda i ett långt rep och leda fårn olika positioner. Att kunna gå vid hästens höft ger ju mycket mer utmaningar tex. Och självklart från båda sidor! Jag är skitkass på att leda på högersidan :o
 
Sv: Min häst, en guldfisk?

du kan få lite tips o ideer ifrån Perry Wood småböcker från threshold picure guid. finns på adlibris.

bombsäkra din häst (bombproofing tips)

easy handeling

riding the problem horse


practical horse whispering


( de tre sista finns inte på svenska än)

sen har han även skrivit en toppenbok som alla borde ha

real ridning, tror den heter rid i harmoni med din häst på svenska. många bra tips.
 
Sv: Min häst, en guldfisk?

Ett alternativ (eller komplement) är ju att leda i ett långt rep och leda fårn olika positioner. Att kunna gå vid hästens höft ger ju mycket mer utmaningar tex. Och självklart från båda sidor! Jag är skitkass på att leda på högersidan :o

Ja, det har vi provat, och det är han ganska bra på! Kanske ska öva mer på det.

Hehe, jag är inte heller bra på högersidan. Först trodde jag det var min häst, men när alla hästar jag red visade sig "bli" stela i höger sida insåg jag att det måste vara jag. :crazy:

Vanimelde, tack! Det gör inget att de inte finns på svenska, jag är magister i engelska, så det är absolut inget problem.
 
Sv: Min häst, en guldfisk?

då ska du helt klart läsa real riding på engelska. mycket går förlorat i översättningen tycker jag :)
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
753
Senast: Lutten
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 296
Senast: Miiikaela_
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 937
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 331
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp