Råd ang ev griffelbensfraktur

Countrystyle

Trådstartare
Hej!

För 5 veckor sedan fick min häst, ett 6-årigt quartersto, en spark över vänster bakben som orsakade ett fult och djupt jack strax ovanför kotleden. Hon var duktigt svullen, men inte halt. Tillkallade veterinär, som palperade, konstaterade sårficka ända in till benet framåt, men inte nedåt, så hon sydde ihop såret, med liten öppning nedåt så sårvätskan kunde rinna ut. Det blev boxvila med dagliga 20 min promenader för att hålla henne mentalt i schack. Hon fick även Finadyn och Hippotrim (tål ej penicillin). Såret läkte fint och efter 2 veckor togs stygnen och jag fick börja rida henne igen, i skritt med liiite trav under 2 veckor, därefter igångsättning mot vanlig ridning igen.
Veterinären var lite bekymrad över att svullnaden kring såret inte ville gå ner riktigt och sa att jag skulle röntga griffelbenet om svullnaden inte gav sig.

Nu har jag ridit henne mer normalt sedan i tisdags, dvs drygt en vecka och hon går kanon! Rör sig spänstigare och med mer påskjut bakifrån än hon gjort på länge! Hon visar ingen hälta vare sig i uppförs eller nedförsbackar, på volt, sidvärts, bakåt eller framåt, hon går jämnare och mer taktfast än hon brukar och hon ömmar ingenstans och är inte varm, bara lite tjock neråt kotleden, på utsidan, dvs mellan såret och kotledens nederdel. Hon har dessutom en rejäl benknöl framför ärret efter såret, alltså mot benets främre hälft. Hon har väldigt lätt för att få överben av sparkar och infekterade sår och i detta fallet hade hon både och...

Kan det vara fraktur ändå och måste det isf kollas upp? Har verkligen inte råd med fler vetrinärräkningar på henne nu! Detta var andra veterinäråtgärden sedan slutet av augusti!

Till saken bör nämnas att hon nu går i en sjukhage på 8X8 meter, men att hon, av spåren att döma, mest står still, så hon rör sig väldigt lite. Hon har ett stort tidigare ärr på insidan av samma bakben sedan en tidigare skada och brukar bli tjock i det benet när hon inte får röra sig fritt på större yta...
Jag har inte vågat släppa in henne i den nya flocken igen av rädsla för fler skador. (bytte stall 1a september, men då hade hon sjukhagsvila pga annan åkomma i framhovarna och hann bara gå med flocken någon vecka). Jag får ta mod till mig efter helgen, för hon måste ju trots allt få vara häst...

Vad kan hända om det är griffelbensfraktur och jag INTE gör något åt det?

Orolig själ tacksam för svar./Countrystyle
 
Senast ändrad:
Sv: Råd ang ev griffelbensfraktur

Det är ofta de inte visar hälta vid griffelbens fraktur. Min var inte ens halt på böjprov och jag upptäckte skadan då jag noterat bulan sen några dagar tillbaks och var inne på kliniken i annat ärende, och bad dem titta i samma veva.
Skada på griffelbenet och hästens skick i samband med läkning är väldigt beroende av VAR på griffelbenet frakturen sitter.

Jag skulle kolla upp detta just av denna orsak. Det finns en risk om frakturen sitter illa, att den kan orsaka retning på leden på sikt, om det blir pålagring osv.
 
Sv: Råd ang ev griffelbensfraktur

Om frakturen sitter rätt så plockar dom bara bort den lösa benbiten. Annars försöker dom sätta fast den lösa biten så att senorna får stöd. Om det finns lösa bitar så kan dom gå in i senan och orsaka stor skada.

Har själv varit med om det på ett framben. Då fick dom plocka bort den lösa biten och sen snitta senan hela vägen från knä till kota och sen från kota till hov göra små snitt i båda senorna. Rätt lång rehab och inte säkert att hästen blir till 100% bra igen.
 
Sv: Råd ang ev griffelbensfraktur

Sitter svullnaden som är kvar vid griffelbenet så skulle även jag vilja ha en röntgen.

En av mina fick en misstänkt griffelbensfraktur. Inte halt, och bara öm första dagen. Men rejält svullen. Svullnaden la sig rätt fort men det var kvar just över griffelbenet, och det blev fort (dagar) en hårdare knöl (början till pålagring). Hon var varm där men i övrigt kunde man klämma bäst man ville, som sagt inte halt etc. Samma för mig som för mackan, jag var in på klinik i annat ärende efter några dagar, och bad dem då kolla.

Vet var iom lokalisationen och hur det kändes nästan säker på att det var ett griffelbensbrott, men vi hade tur och griffelbenet hade 'bara' fått sig en rejäl smäll, och det samt benhinnan var rejält retad.

Det var dock inte helt 'faran över', då hon höll på att bygga ett överben där som sagt, och risken fanns om det blev för stort att det skulle trycka mot senan, och därför ge problem och behöva opereras.

Så hon behandlades med antiinflammatoriskt och överbenet smordes in med någonting (minns inte vad), och så 'vila' (skritta hur mkt som helst, men inget arbete) tills pålagringen inte var aktiv längre.

Sen skrev du: Har verkligen inte råd med fler vetrinärräkningar på henne nu! Detta var andra veterinäråtgärden sedan slutet av augusti!

Har hästen ingen försäkring? 2 veterinärbesök på 2-3 månader är ju olyckligt, men tyvärr inte unikt och ofta kan ju en skada/åkomma kräva just upprepade besök och det måste man vara medveten om? Men har inte hästen försäkring som sagt, då täcker ju den för du lär ju redan betalat självrisken?

Men, sitter svullnaden som är kvar övht i närheten av griffelbenet så skulle jag utan tvekan göra som vet föreslagit och röntgat, så du inte riskerar framtida problem. Att hästen känns fräsch behöver tyvärr inte betyda något, de har olika smärttröskel, och något som inte gör ont idag kan göra det om X tid.
 
Sv: Råd ang ev griffelbensfraktur

Detta sitter på utsidan, strax ovanför kotan på vänster bakben. Enligt skelettbilder jag tittat på går bakbenets griffelben inte ens där, utan slutar högre upp, så jag förstår inte riktigt hur veterinären får det till att griffelbenet kan vara skadat.... Det ser snarare ut som ett överben på skenbenet i så fall, då knölen sitter på benets främre del, inte den bakre där griffelbenet sitter. ountrystyle
 
Sv: Råd ang ev griffelbensfraktur

Om frakturen sitter rätt så plockar dom bara bort den lösa benbiten. Annars försöker dom sätta fast den lösa biten så att senorna får stöd. Om det finns lösa bitar så kan dom gå in i senan och orsaka stor skada.

Har själv varit med om det på ett framben. Då fick dom plocka bort den lösa biten och sen snitta senan hela vägen från knä till kota och sen från kota till hov göra små snitt i båda senorna. Rätt lång rehab och inte säkert att hästen blir till 100% bra igen.


Vaddå senorna får stöd? :confused: Griffelbenet fyller ingen funktion alls för hästen.

I mitt fall var brottet helt rakt och benet låg i läge. Jag fick ingen åtgärd alls annat än att ta det lugnt så att det fick bildas brosk i sprickan. Var inne på återkoll några veckor senare för att försäkra om att allt såg bra ut, vilket det gjorde. Har aldrig haft problem, detta var flera år sen.

som sagt, huruvida man väljer att plocka bort biten eller ej beror helt på hur frakturen ser ut och läget på denna.
 
Sv: Råd ang ev griffelbensfraktur

Jo, hon är försäkrad, men min ekonomi är kass, så allt blir kännbart. Jag måste dessutom ta ledigt från jobbet för att ta henne till klinik och då förlorar jag inkomst, dessutom. Jag måste dessutom hyra transport då jag inte har någon egen...
Självklart får jag bita i det sura äpplet om åtgärd är nödvändig, men jag tar henne inte till klinik om det inte är absolut nödvändigt. Sist tog det dessutom 3 timmar att lasta henne!

Som sagt, efter att ha kollat olika skelettbilder på häst för att se vart griffelbenet sitter, tycker jag inte skadan är i närheten av det. Såret, eller nu ärret, sitter strax ovanför kotleden, mitt på sidan av benet, med en sårficka ända in till skenbenet framåt. Den hårda knölen sitter från såret och FRAMÅT, inte bakåt mot griffelbenet. Den mjuka svullnaden (som inte är särskilt stor) sträcker sig neråt, mot kotan, samt lite bakåt mot senan. Men senläget på det benet är kroniskt tjockare pga en tidigare skada på benets insida. Hela hennes ben är fulla av överbensknölar efter sparkar och sår, så det får hon extremt lätt. Det som stör mig är den mjuka svullnadén ner mot kotan. Där sitter ju inte heller nåt griffelben, att döma av skelettskissen.
/Countrystyle
 
Sv: Råd ang ev griffelbensfraktur

Fast gäller det själv griffelbenshuvudet så är det ju senfästen där, kanske det som menades? De kan ju frakturera högt upp med, även om det är vanligare att det är själva det långa benet som har noll funktion som går av.

De gånger jag vet man försökt skruva ihop och inte bara plockat bort eller låtit det läka ihop om det ligger rätt har varit just vid höga frakturer, och för att det annars kommer bli problem för senorna som fäster.
 
Sv: Råd ang ev griffelbensfraktur

Jag förstår. Men frågan är ju då varför hon har en mjuk svullnad i anslutning till ett ärr. Kan du inte ta ut veterinären hemma igen då? Risken finns ju att det blir 'dubbla utgifter', dvs att vet anser du bör åka till klinik, men har du tur så kan det ju vara så att hemmavet konstaterar att svullnaden inte berör några vitala strukturer? (För jag skulle nog vara bekymrad om hästen 5 v efter en skada hade en kvarstående mjuk svullnad som du beskriver)
 
Sv: Råd ang ev griffelbensfraktur

det var väl åtskilliga veckor sen veterinären tittade på henne och då var väl svullnaden större och mer utbredd den också, i kombination med sårskadan?
I det läget kan det ju vara svårt att lokalisera exakt var svullnaden är centrerad/stammar från, kanske därav gick det inte att utesluta möjligheten att det var en skada på griffelbenet?
 
Sv: Råd ang ev griffelbensfraktur

vetrinären plockade stygnen för 3 veckor sedan ocvh då hade svullnaden gått ner väsentligt, men hon gillade inte svullnaden då i alla fall, nu tycker jag att svullnaden varierat lite från dag till dag och hon rör sig som sagt inte mkt och blir då tjock i det benet pga den tidigare skadan på benets insida.

Hade hon inte varit pluffsig i kotan så hade jag inte brytt mig alls.
Nu kommer jag att vara bortrest torsdag till söndag, så då får hon gå kvar i den lilla hagen, men sedan ska jag börja succesivt släppa ut henne med flocken i stora hagen och kvarstår svullnaden trots mer rörelse så får jag kolla upp det vidare.
 
Sv: Råd ang ev griffelbensfraktur

Vaddå senorna får stöd? :confused: Griffelbenet fyller ingen funktion alls för hästen.

I mitt fall var brottet helt rakt och benet låg i läge. Jag fick ingen åtgärd alls annat än att ta det lugnt så att det fick bildas brosk i sprickan. Var inne på återkoll några veckor senare för att försäkra om att allt såg bra ut, vilket det gjorde. Har aldrig haft problem, detta var flera år sen.

som sagt, huruvida man väljer att plocka bort biten eller ej beror helt på hur frakturen ser ut och läget på denna.

Det är precis som Alexandra_W förklarde. Den vanligaste frakturen är längre ner. Det måste finnas en viss bit av gaffelbenet för att senorna ska ha stöd. Min häst bröt sitt exakt på gränsen för att bara ta bort benet eller försöka sätta fast det.
 
Sv: Råd ang ev griffelbensfraktur

Jag förstår :bow: tack för förklaringen!

men visst menar du fortfarande griffelben? du skrev gaffelben nu, hehe, har sett att folk ofta blandar ihop, eftersom du hade det rätt från början har du nog bara snubblat på tangenterna.

tack igen för förtydligande och förklaring!
 
Senast ändrad:
Sv: Råd ang ev griffelbensfraktur

Jag förstår :bow: tack för förklaringen!

men visst menar du fortfarande griffelben? du skrev gaffelben nu, hehe, har sett att folk ofta blandar ihop, eftersom du hade det rätt från början har du nog bara snubblat på tangenterna.

tack igen för förtydligande och förklaring!

Blandade ihop griffel och gaffel när jag skulle svara :rofl:
Men det är griffel jag menade ;)
 
Sv: Råd ang ev griffelbensfraktur

Skulle ABSOLUT kolla upp det. Min häst fick lymfangit som inte ville gå ner riktigt, gick ner mestadels men en liten svullnad på ett ställe gick inte ner med penicillin (alla typer av).

Fick antagligen en spark i samband med det för vid röntgen visade hon en griffelbenfraktur, trots att hon inte var halt.
 
Sv: Råd ang ev griffelbensfraktur

Igår kväll var benet ännu tjockare och lite varmt. Jag longerade några varv fötr att kolla hälta och hon var ohalt och tvärpigg, men jag ringde ändå vetrinären. Hon ställde ett antal frågor om hälta, feber, ömhet, hur svullnaden låg, osv och sa sen att hon inte var sätrskilt orolig. Hon trodde att hästen fått en benhinnereaktion efter sårskadan, eftersom den var djup, men hon trodde inte längre att det var fraktur då hästen inte ömmar det minsta när jag trycker och klämmer på benet samt att hon inte är halt och har ingen lokal puls. Hon tyckte jag skulle avvakta och se tuill att hästen rör på sig så att hon får igång på cirkulationen, då hon troligen tjocknat pga att hon står still hela dagarna. Efter en halvtimmes lätt ridning var svullnaden halverad.
Jag får se hur det ser ut nu ikväll... Kan tillägga att min vetrinär är extremt noggrann med allt så hon har koll på läget.
 
Sv: Råd ang ev griffelbensfraktur

Vad skönt!

Min ömmade inte heller det minsta, men ändå hade hon frakturen. Vill inte oroa dig, berättar bara mina erfarenheter :)
 
Sv: Råd ang ev griffelbensfraktur

Hej!
Jo, jag är tacksam för det, det tycks variera väldigt från fall till fall. Igår kväll hade svullnaden gått ner nästan helt och benet var åter kallt, vilket jag meddelade vetrinären. Nu ska jag vara bortrest några dagar och ser hästen först på måndaga kväll igen, så jag får se hur hon ser ut då, när hon inte rört sig nåt på 4 dagar....
Kan ju inte kräva att hästvakten ska motionera henne med! ;)
Kommer hålla kontakt med veterinären tills detta är helt utläkt och avklarat.
/Countrystyle
 

Liknande trådar

Hästvård Bakgrundsinfo: Min häst fick för ca 1,5 månad sen lymfangit av ett litet sticksår. Benet givetvis lika tjockt som en stople och hon var...
2
Svar
34
· Visningar
4 565
Senast: mackan
·
C
?
Hästvård min häst betér sig jätte konstigt, skulle vara tacksam om någon vet nåt om de här eller varit med om nåt liknande... ska försöka...
Svar
4
· Visningar
1 230
Senast: coletessan
·
Hästvård Kort resume: Kring 9 december noterar jag att hon rör sig ovanligt lite i hagen och inte busar vilket är olikt henne. Dock var...
Svar
18
· Visningar
2 056

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp