W

whoa

ngn som har tips om hur man kan testa hästens syn? har mina funderingar kring 1 häst som jag träffar lite då & då & som blir väldigt nervös när man befinner sig ngn annanstans än precis framför hnm. kan visserligen handla om ngt helt annat än syn..men vill kunna utesluta det el om det e problem, tipsa ägaren om att anlita veterinär.
 
det är lite svårt att beskriva men du tar handen ca 30 cm från hästens öga uch gör långsamma +snabba rörelser mot ögat.Reagerar hästen inte förren du har handen nästan på ögat är det illa .
 
Lys med en ficklampa i hästens öga och se hur pupillen reagerar och se om du ser en grumling i linsen inne i ögat. Pupillen ska reagera och det ska inte finnas grumlingar i linsen.
 
ta en bommulstuss och håll ovanför ögat och släpp, då bör hon reagera, var försiktig så hästen inte känner vinddraget och reagerar av det.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 396
R
Hästvård Önskar höra era erfarenheter kring hovledsinflammation BAK. Uppkomst och orsak? Behandling? Rehabplan? Hur förebygga att det kommer...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 240
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 525
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 110

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp