Erfarenheter av hovledsinflammation bak?

Jag har nog uttryckt mig otydligt.

Veterinären ville bedöva leden följt av böjprov för att kunna fastställa att det är just den leden. Det gick inte att sticka i leden eftersom att hästen sparkar. Hästen slutar sparka när hon är så pass sederad att hon knappt längre kan stå upp (men även då försöker hon sparka) och en så pass groggy häst går inte att göra något böjprov på.

Så nej, veterinären tyckte inte heller att detta var optimalt eller fullständigt men vad ska man göra när hästen inte går att bedöva. 🤷‍♀️

Hovledsinflammation är alltså inte fastställt utan det är den slutsats vi har kunnat dra av det vi sett hittills. Därav att jag skrev ”misstänker” i min TS.
Det kanske du gjorde. Jag menade att själva undersökningen och hela grejen kändes rörig. Vidhåller vid tidigare inlägg.
 
Ja, alltså jag har fått planen och följer den förstås men vill ändå höra vad andra har för erfarenheter och hur andras rehab har sett ut.
Okej. Jag har bara erfarenheter från fram tyvärr.
Men önskemålet från veterinärer då har varit sjukhage samt promenader med stegvis ökande längd. I början bara 5 min. Sedan åb och när hältfri börja blanda in uppsuttet, skritt först, sedan efter någon eller ett par veckor någon minuts trav osv. Allt på raka spår.
 
Hur ser hästens hovar ut? Är det verkligen hovleden som spökar och inget annat? Låga trakter och caudial failure är ju vanligt speciellt bak.

Jag är varken duktig på hovar eller på att fotografera uppenbarligen, men såhär ser det ut.

Hö bak (problembenet)
2FB2E303-BD22-4523-952C-A186C9D09479.jpeg

Denna lyckades inte hovslagaren behandla färdigt när hon var hit 12/4.

Postar fler bilder i nästa inlägg
 
7DE24746-0EC1-443B-807A-2131D2799681.jpeg


Uppe till vänster: vä bak
Nere till höger: vä fram

Vet inte var min hö fram bild tog vägen 🤷‍♀️
 
Följdfråga nudå:

Någon som vet hur snabbt man eventuellt skulle kunna se en förbättring efter att ha sprutat?
 
Och nästa följdfråga… Ursäkta om jag framstår som helt okunnig men har aldrig haft en skadad häst tidigare…

Hur gör man med verkning framöver?

Eftersom hästen vill sparka när man böjer benet, även vid sedering. Hon slutar sparka först när hon är så kraftigt sederad att hon knappt kan stå men även då försöker hon. Har svårt att se hur verkning bak ska gå till 🤔

Jag lyckas ju kratsa ur hoven men då håller jag den väldigt lågt och är snabb som tusan. Hovslagaren vill ju gärna böja till benet betydligt mer än så.
 
Och nästa följdfråga… Ursäkta om jag framstår som helt okunnig men har aldrig haft en skadad häst tidigare…

Hur gör man med verkning framöver?

Eftersom hästen vill sparka när man böjer benet, även vid sedering. Hon slutar sparka först när hon är så kraftigt sederad att hon knappt kan stå men även då försöker hon. Har svårt att se hur verkning bak ska gå till 🤔

Jag lyckas ju kratsa ur hoven men då håller jag den väldigt lågt och är snabb som tusan. Hovslagaren vill ju gärna böja till benet betydligt mer än så.
Är den alltså inte verkad innan?
Eller menar du att sparkandet uppkom vid böjning och nu märks även till vardags?

Vinkeln vid verkning är ju inte ens i närheten av hur det är när man gör böjprov.

Om det inte går att lyfta bakbenen normalt utan att den sparkar skulle jag misstänka att det är något mer som är fel högre upp.
 
Och nästa följdfråga… Ursäkta om jag framstår som helt okunnig men har aldrig haft en skadad häst tidigare…

Hur gör man med verkning framöver?

Eftersom hästen vill sparka när man böjer benet, även vid sedering. Hon slutar sparka först när hon är så kraftigt sederad att hon knappt kan stå men även då försöker hon. Har svårt att se hur verkning bak ska gå till 🤔

Jag lyckas ju kratsa ur hoven men då håller jag den väldigt lågt och är snabb som tusan. Hovslagaren vill ju gärna böja till benet betydligt mer än så.
Kan du inte ha henne barfota då?
 
Är den alltså inte verkad innan?
Eller menar du att sparkandet uppkom vid böjning och nu märks även till vardags?

Vinkeln vid verkning är ju inte ens i närheten av hur det är när man gör böjprov.

Om det inte går att lyfta bakbenen normalt utan att den sparkar skulle jag misstänka att det är något mer som är fel högre upp.

Kanske missade att skriva detta i min TS:

Anledningen till att jag ringde ut veterinär över huvud taget var för att hovslagaren hade svårt att få böja benet vid verkning nu senaste tillfället. Hästen försökte som dra tillbaka benet.

Jag har inte upplevt några problem vid daglig skötsel förrän nu efter att veterinären har sprutat lederna. Det GÅR stt kratsa hoven men hästen är inte jättenöjd. Man får vara snabb och hålla hoven låg.

Hästen har blivit skodd fram/verkad bak var 7:e vecka men nu senast så kunde inte hovslagaren slutföra behandlingen eftersom hästen drog åt sig benet.
 
Kanske missade att skriva detta i min TS:

Anledningen till att jag ringde ut veterinär över huvud taget var för att hovslagaren hade svårt att få böja benet vid verkning nu senaste tillfället. Hästen försökte som dra tillbaka benet.

Jag har inte upplevt några problem vid daglig skötsel förrän nu efter att veterinären har sprutat lederna. Det GÅR stt kratsa hoven men hästen är inte jättenöjd. Man får vara snabb och hålla hoven låg.

Hästen har blivit skodd fram/verkad bak var 7:e vecka men nu senast så kunde inte hovslagaren slutföra behandlingen eftersom hästen drog åt sig benet.
Då har jag svårt att tro att det bara är hovleden som är problemet.
Vet du hur det var hos förra ägaren?

Tills det är utrett kanske sen behöver sederas när hovslagaren kommer. Alt åka till klinikhovslagare där den kan sederas på plats.
 
Rent spontant tycker jag hovarna ser ok ut, men jag är verkligen inte bra på detta 😅 Men liksom inte omg katastrof.

Ang hovslagaren så tänker jag att det borde vara något problem högre upp som börjat ställa till det men ni inte hittat det? Har någon veterinär med bättre kunskaper inom kiro kollat hästen? Annars kanske det är nästa steg om hästen är svår att sticka alt så borde kliniken ha någon de rekommenderar vidare till. Inte för behandling som så (ni misstänker väl det är mer fel) utan för att hjälpa utredningen vidare när hästen är svårstucken.

Om man tar bort det onda så försvinner jättemycket "felbeteenden". Hästar försöker ju visa för oss att något är fel. Även om det självklart kan finnas lite misstänksamhet eller försvar pga rädsla för smärta kvar som man kan behöva jobba med när man hittat och åtgärdat det som gjorde ont från början.

För att kunna verka medan ni letar fel hade jag försökt hitta en väg där hästen förstår att ni försöker orsaka så lite smärta och obehag som möjligt och ändå kunna hål efter lite men annars är det ändå enklare när hästen är barfota eftersom hästen (gärna med hjälp av grövre underlag) sliter en del själv.
 
Hon är barfota bak men måste väl ändå verkas ?
Tror nog hon kan gå några veckor utan behöva verkas och att smärtan då blir bättre med tiden. Min Donna såg liknande ut i fötterna när hon kom och är en himla skillnad nu, hon va super öm fotad med så låga trakt och darrade typ när man lyfte bak (hon hade då lyckats flisa hovarna rejält första veckan i hagen :nailbiting: då det är helt annat klimat här).

Det är verkligen skillnad nu, dom är inte perfekta än men hon har mycket mindre svullnad och är inte öm. Vi har dock på boots på banan och vid uteritt.

Mitt tips hade varit att köpa stall mattor och en rasp, snack evt ihop dig med din hovslagare, men så du evt. kan underhålla under tiden mellan verkningar och ta lite på tån på henne och runda kanterna. Det är inte super svårt och nog lättare för dig om du kan ta det väldigt lite i taget. Om hästen har ont kan hon nog inte lyfta lång tid åt gången, tyvärr upplever jag lite att vissa hovslagare inte riktigt har tålamod för att hästen kan behöva sätta ner foten med mycket jämna mellanrum. Dom har ju ont. Ibland kanske man får dra 1-2 drag med raspen och då får hästen sätta ner foten. Då tar det lång tid, men är ju så det är :)
 
Vår ponny vrickade sig i hagen för två somrar sedan. Hon behövde inte sprutas i leden utan det räckte med metacam och vila i mindre hage i några veckor då vi upptäckte skadan direkt. I samband med detta fick hon svårt att lyfta det bakbenet. Vet hade kollat igenom hela hästen och kommenterat att hon var spänd i ryggen och rekommenderade kiro.
Kiro hittade spänningar, främst i lårmuskeln och musklerna högt upp på rumpa och ner mot hasen. Blev stor skillnad efter behandling och vi fick order om att fortsätta stretcha och massera där och efter ytterligare en vecka så var det inga problem att lyfta bakbenet igen och har inte varit problem sedan dess.
Så utan att alls veta så kan det ju vara så att din har gått och spänt sig pga skadan eller att det blivit något i samband med ledskadan, sträckning eller liknande och kanske värt att kolla upp?
 
Vår ponny vrickade sig i hagen för två somrar sedan. Hon behövde inte sprutas i leden utan det räckte med metacam och vila i mindre hage i några veckor då vi upptäckte skadan direkt. I samband med detta fick hon svårt att lyfta det bakbenet. Vet hade kollat igenom hela hästen och kommenterat att hon var spänd i ryggen och rekommenderade kiro.
Kiro hittade spänningar, främst i lårmuskeln och musklerna högt upp på rumpa och ner mot hasen. Blev stor skillnad efter behandling och vi fick order om att fortsätta stretcha och massera där och efter ytterligare en vecka så var det inga problem att lyfta bakbenet igen och har inte varit problem sedan dess.
Så utan att alls veta så kan det ju vara så att din har gått och spänt sig pga skadan eller att det blivit något i samband med ledskadan, sträckning eller liknande och kanske värt att kolla upp?
Väldigt bra poäng, i samband med dåliga hovarna så har Donna haft världens spänningar med, som dock blivit bättre i takt med hovarna. Så skulle definitivt kolla upp det med en duktig equiterapeut. Donna hade inte ont i ryggen, men spänd i bog/höft- hon hade dock satt sig på röven i hagen med.
 
Då har jag svårt att tro att det bara är hovleden som är problemet.
Vet du hur det var hos förra ägaren?

Tills det är utrett kanske sen behöver sederas när hovslagaren kommer. Alt åka till klinikhovslagare där den kan sederas på plats.

Ja, enligt förra ägaren tillika uppfödaren har hon aldrig varit skadad, behandlad eller visat på smärta.

Klinik funkar inte eftersom hon sparkar maniskt i transporten. Det är knappast gynnsamt för det redan påfrestade benet. Bättre att vi behandlar hemma. Men nu var ju egentligen frågan kring sedering, hur funkar det att verka en häst som är så pass sederad så hon knappt kan stå?
 
Sen tänker jag utgå ifrån att Distriktsveterinärerna skickar hit kompetent personal trots språkförbistringen.

Veterinären kände igenom hela hästen noga och länge innan hon beslutade sig för att problemet finns långt ner i benet. Jag har gett dom helt fria händer vad gäller allt, kosta vad det kosta vill, men de har valt att fokusera på benet: vilket ju inte är orimligt eftersom att hästen enbart markerar just när hoven böjs och en jäkla massa kladd rann ut när de stack i hovleden.

Det viktigaste i nuläget är att få bort smärtan så att hästen går att sköta om. Sedan kommer jag låta undersöka mer grundligt hur hennes status är i övrigt men nu är det full fokus på smärtan just i hovleden.
 
Sen tänker jag utgå ifrån att Distriktsveterinärerna skickar hit kompetent personal trots språkförbistringen.

Veterinären kände igenom hela hästen noga och länge innan hon beslutade sig för att problemet finns långt ner i benet. Jag har gett dom helt fria händer vad gäller allt, kosta vad det kosta vill, men de har valt att fokusera på benet: vilket ju inte är orimligt eftersom att hästen enbart markerar just när hoven böjs och en jäkla massa kladd rann ut när de stack i hovleden.

Det viktigaste i nuläget är att få bort smärtan så att hästen går att sköta om. Sedan kommer jag låta undersöka mer grundligt hur hennes status är i övrigt men nu är det full fokus på smärtan just i hovleden.
Kommer inte ihåg om du har skrivit det, men tänker att om hästen har så ont att du inte ens kan lyfta hoven så kanske det vore bra att få smärtstillande utskrivet? Typ Metacam. Djur får ju inte lida och har hästen ont så lider den och då ska smärtstillande sättas in.
Hästen bör ju rimligtvis ha ont även när den går och står då hoven böjd även då?
 

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
905
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
920
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 077
Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
5 771
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp