Syntet sele

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare betty1boop52
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 529
B

betty1boop52

Hej ! Jag funderar på att köpa sele till mina ponnier. Jag kommer kanske inte köra jättemycket men kanske 5-6 gånger i månaden, dottern rider oxå.
Jag har en lädersele till shettisen nu men tycker den är lite stel och otymplig dessutom saknas baksele till den, så frågan är om jag ska köpa en syntetsele i stället. Den kostar bara lite mer komplett, än vad det gör att köpa baksele... Är det någon som har erfarenhet av syntetselar? Jag har tittat på den här http://adelssons.jetshop.se/syntet-p-114-c-146.aspx Vad tror ni om den?

Sv: Syntet sele

Ingen som har en sån sele? Ingen som har någon idé??? Vågar jag prova?:confused:

Jag tror du får mer svar om du frågar i körforumet.
Men iaf; Jag hade inte köpt den selen. Detta inte för att jag har erfarenhet av den och pga att den skulle vara dålig, utan helt enkelt pga att den är så fruktansvärt ful :)

Det finns budgetläderselar som inte kostar mkt mer än sådär som ändå inte är särskilt stela och otympliga.

Jag tror du får mer svar om du frågar i körforumet.
Men iaf; Jag hade inte köpt den selen. Detta inte för att jag har erfarenhet av den och pga att den skulle vara dålig, utan helt enkelt pga att den är så fruktansvärt ful :)

Det finns budgetläderselar som inte kostar mkt mer än sådär som ändå inte är särskilt stela och otympliga.

Vet inte om jag tänker tacka för ditt svar... Smaken är ju som bekant som baken... Utseendet var kanske inte det jag frågade om eftersom det är för hemmabruk den ska användas så är inte utseendet det viktiga för mig. Det jag prioriterar är funktionen för både mig och hästen!

Jag har använt syntetsele som maratonsele upp till svår klass och tycker att den fungerade jättebra, dessutom var det skönt att bara slänga den i tvättmaskinen när den blev skitig.

Jag tycker att syntetsele är ett mycket bättre alternativ än en budgetlädersele. Inte minst med tanke på hur produktionsvillkoren för det billiga lädret är. Otrolig miljöförstöring med starka kemikalier och ett fruktansvärt utnyttjande av fattiga människor som varken får tillräcklig lön eller skyddskläder. Usch och fy.

Hur vet du att produktionsvillkoren är så mycket bättre på syntetselen? Selen i frågan är väl tillverkad i asien någonstans skulle jag tippa och där är det väl som vanligt inte speciellt bra villkor.

Det är sant, det är inte heller säkert att det är bra. Men bättre är det nog, djurhållningsbiten faller ju t ex bort. Och de stora märkena som t ex Zilco och Tedex sys i Australien. Så det som är mest tveksamt är tillverkningen av själva råmaterialet.

Vad gäller det billiga lädret så vet jag att produktionsvillkoren är vidriga, i Indien är det t ex ofta kastlösa som tvingas arbeta med garvningen för en skitlön, och det är väldigt tunga kemikalier som används och sen släpps ut i naturen.

Det bästa är förstås att köpa vegetabilgarvat från t ex Tärnsjö, sytt av en sadelmakarmästare med marknadsmässig lön. Men det var nog inte aktuellt i det här fallet.

Liknande trådar

Körning Ska börja köra en shettis och behöver köpa sele. Jag har kollat runt och fastnat för drive out men de är ju restade sen ett bra... 2
Svar
23
· Visningar
4 773
Senast: svea
·
R
Körning Hejsan! Jag skall ta upp körningen med min häst igen och helt enkelt börja om från början då hon ej är korrekt inkörd samt har dåliga... 2
Svar
23
· Visningar
9 662
Körning Har ju fått hem en minishettis på foder för obestämd tid (1-2 år minst) och ska börja köra! Har provat både tömköra och med vagn och...
Svar
8
· Visningar
2 250
Senast: Vogue
·
Körning När skattepengarna kommer ska det införskaffas en ny rockard till min lilla shettisfröken. Frågan är vilken jag ska köpa? Tidigare...
Svar
4
· Visningar
2 474
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31
  • Hönstråden II