Syntetsadel för korta, breda ryggar

Sparrisen123

Trådstartare
Finns det ens?
Jag är lite sugen på att skaffa en extrasadel till ponnyn att ha framförallt vid uteritt i blött/lerigt/äckligt väder samt lite hoppning ibland eftersom vi nu bara har en dressyrsadel.
Men eftersom sadeln inte kommer användas jättemycket är jag inte så sugen på att varken lägga pengar eller skötsel på en lädersadel, utan föredrar en billigare och mer lättskött syntetsadel.
Problemet då är (förutom det uppenbara: att jag inte har nån koll på syntetsadlar) att min ponny behöver en sadel med kort anläggningsyta, helst rundbossor, och som passar ganska breda ryggar (typ 34-36 på globus). Samtidigt får den inte vara allt för rak då han inte är spikrak, men inte svankig heller.

Jag vet att han långt tillbaka reds med en gammal Maxam 15" som låg bra, men 15" får jag definitivt inte plats i. Går det att anta att en större Maxam ligger lika bra (fast längre naturligtvis) eller kan den ligga an annorlunda hela vägen för att den blir längre? Och ja, självklart får den inte vara för lång. Det fanns plats för mer sadel när han hade den, skulle tro att 17" kan få plats om den inte är så lång i anläggningsytan.

Edit: Sadel som ligger bra, om ni vill ha nåt att jämföra med, är Globus Clic 17", jag tror den är 34.

Sv: Syntetsadel för korta, breda ryggar

Jag älskar min Thorowgood youngrider(16,5")!:) utbytbara järn, tycker nog att den kan likna globus i formen.

Thorowgood T8? Den kan man byta järn i,och ska vara ganska rejält bred.

Sen har du ju T6 också,men tror bara den går att få tag på begagnat.

Kan tillägga att youngridern passar lite rundare/bredare ryggar än övriga thorowgood hos hööks :)

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 287
Utrustning Nån som har förslag på sadel som är kort, passar hög manke med rygg åt det lite rakare hållet. Främsta problemet är att hästen har kort...
Svar
1
· Visningar
591
Senast: caballus
·
Utrustning Finns det syntetsadlar för hästar med kort och bred rygg, som inte är för djupa i sätet? Min häst har en lädersadel och den är så... 2
Svar
31
· Visningar
4 196
Senast: Elendil
·
Utrustning Finns det? Har en irish cob som jag mest lufsar i skogen med, men då vi ibland går till ridhuset, eller tränar lite dressyr i skogen så...
Svar
7
· Visningar
2 632
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Borlänge?
  • Eurovision 2025
  • Positiva tråden del 2

Hund, Katt, Andra Djur