Syntetsadel - snyggt på dressyrbanan?

godishanna

Trådstartare
Hopplöst att hitta sadel pga att min häst tydligen har ett "ovanligt utseende" på rygg o manke... Eftersom jag studerar har jag inte råd med specialbeställda sadlar. Nu hittade jag, på hööks, en syntetsadel från Thorowgood som faktiskt skulle tänkas passa för ett, inte oöverstigligt, pris av ca 3800kr. Nu till frågan. Jag har varit skeptisk mot syntetsadlar alltid, just för att jag tyckt de var fula. Men de nya modellerna ser ju nästan ut som läder, men hur är det med hållbarhet osv? Formar sig sadeln efter ekipaget precis som en lädersadel? :confused: Suck, sadlar är ju en hel vetenskap...

Sv: Syntetsadel - snyggt på dressyrbanan?

Både Griffin och Wintec ser snygga ut tycker jag. Men låt en sadelmakare prova ut sadeln så att den verkligen passar hästen också! Annars kan det bli en dyr historia :crazy: ;)

Griffinsadlarna är jättebra, tycker jag!

De ser absolut inte plastiga ut, är bra att sitta i och formar sig mycket snabbare efter hästen än en lädersadel.

Köp om den passar!

Just Griffin formar sig väldigt bra efter hästen, bättre och snabbare än en lädersadel gör. Snygga och hållbara är de med och man sitter bra i dem. Garantin från Thorowgood är 10 år på bommen och 3 år på övrigt material och hantverk (hööks ger bara ett år på material och hantverk) vilket är mycket bra.

Men den måste förståss passa på hästen också.

En ny syntetsadel känns tusen gånger bättre än en ny lädersadel, Om den passar hästen såklart. Själv föredrar jag vissa syntetsadlar framför andra lädersadlar. Men det är änna olika.

Det är inget fel på syntetsadlar, men ska du tävla så njaaaa... Wintec Isabell Werth är fin, (kostar mellan 14-19000 beroende på material osv) men annars så tycker jag man inte ska använda Wintec om man ska tävla. Det är en sak om man tävlar hoppning, d¨å är det inte så noga, men dressyr.... Visst, om Griffin är det enda som passar din häst (till ett rimligt pris) och du tävlar på låg nivå så är det okej, men att tävla medelsvår regional... Du skulle bli utskrattad.. Tyvärr är dressyrvärlden så...

Jag har nu wintecs sadlar i equa leather och equa seath (isabell werth), de är båda helt klart värda sitt pris (7 reespektive 13000),

just den isabell werth-sadeln älskar jag :love: och jag tycker den är snyggare än den i läder :crazy: , nu tävlar jag ju mest hopp/fälttävlan, men har tävlat dressyr på lokalnivå och folk så tycka vad de vill men hästen älskar sadeln och jag likaså!

Har innan jag gick över till wintec köpt 6 stycken (!!!) sadlar som kostat över 10000kr/styck under loppet av två år... :crazy: :o :crazy: hästen ändrade sig, lädret såg slitet och fult ut (trots att jag smörjer väl), bommen töjer sig osv.
så jag säger det, aldrig mer läder, och aldrig mer något annat än wintec :) :love:

//Joiz som ska ge en ny hoppsadel (wintec) till pållen i julklapp

Diabolical_Kitten skrev:
Det är inget fel på syntetsadlar, men ska du tävla så njaaaa... Wintec Isabell Werth är fin, (kostar mellan 14-19000 beroende på material osv) men annars så tycker jag man inte ska använda Wintec om man ska tävla. Det är en sak om man tävlar hoppning, d¨å är det inte så noga, men dressyr.... Visst, om Griffin är det enda som passar din häst (till ett rimligt pris) och du tävlar på låg nivå så är det okej, men att tävla medelsvår regional... Du skulle bli utskrattad.. Tyvärr är dressyrvärlden så...

Håller med, det skulle vara lite pinsamt :crazy: därför jag vill ha en som liknar läder... Men så kommer vi ju inte tävla dressyr mer än klubb eller lokalt, därför vill jag inte satsa på en dyr sadel. Det måste ju finnas något till normalpris som passar min plutt.

Som andra har sagt ska jag självklart prova ut sadeln oavsett vilken jag väljer :)

Men har du ngn bild på hur din häst ser ut>? Griffins sadlar är ju inte unika, så passar Griffin finns det många sadlar som passar. Har hästen kort, lång, rund, platt, bred rygg? Är hästen vldigt grov eller smäcker? Vilken stl behöver du? 16,17, 18", har du långa/korta ben, är du smal/kraftig?

Min pålle är ganska smal över ryggen och mkt manke, jag behöver 17,5". Det är sadeln "Richard Davidson" jag funderar på alltså inte "Grifin" som är för normala eller lite bredare hästar.

Hur var det nu, var garantin på material 3 år från Thorowgood och 1 år från Hööks? Jag trodde att Hööks var de enda som sålde Thorowgoods sadlar...

Jga har haft en äldre Griffin Dressyr, när den hade konstläder så hela sadeln såg läder aktig ut.Trivdes mkt bra med den men den kräver en häst med ganska rak rygg enligt mig.Samma med wintec, de flesta har ganska rak anläggningsyta.
Jag ska skaffa en wintec till min nya islandshäst när jag rider in honom, tycker sadlarna har bra kvalité, är himla snygga å dessutom är de bättre för hästen då det är luft i dem å de inte tappar formen + at man kan ändra bomvidd så man slipper rida med för smal, bred sadel.
Men jag rekommenderar absolut Griffin!

När man byter till ett vidare koppjärn blir bommen mer svängd. Vid bom i Wintecsadlar är hur bananformad som helst...
Så kan jag informera dig om att det är flera saker oms visar att flairsystem (delvis cair med, beroende på vilket märke) är skadliga för hästens rygg!
Luften utvidgas och tvärtom vid kyla och värme. Alltså utvidgas luften vid värme, typ i sadelkammaren, och sen på vintern blir luften mer kompakt, vilket på sikt kan skada ryggmuskulaturen. Ska man använda flair och cairsystem måste man justera luften väldigt ofta, ca varannan månad på vintern om inte oftare.

Diabolical_Kitten skrev:
Och vad är det som äör sp ovanligt med hans rygg? Har han rak/svankig rygg? Smäcker? Kort/lång?
Hm manken... ca 10 cm hög mätt från lägsta punkten på manken och lång, slutar typ mitt på ryggen... :crazy: och så är han rätt smal över ryggen f.ö. Har träffat fyra olika sadelmakare som provat sadlar på honom men ingen har lyckats hitta en passande sadel :cry:

Som sagt finns det mkt som är skadligt för hästens rygg, det är skadligt att bara rida den så därför väljer man det minst skadliga.Jag väljer hellre en sadel stoppad med luft som behåller samma mängd luft på båda sidor än en som är stoppad med ull å blir ojämn å extra dålig.

Luften blir jun ojämn!
En sadel med sadelstopparull där man rider på korrekt sätt, rider in den på korrekt sätt, har jämlånga ben, korrekt sits, en häst som är jämnd, stannar jämn.

Det är väl inte så konstig att om man hoppar upp från marken på en stor häst varje dag från samma sida att stoppningen/bommen blir sned. Vid en sadel med luft kan bossorna också flytta på sig. Bara för att de är fyllda med luft betyder inte att dom är bättre...

I vilken prisklass har du letat, vilka märken har du provat, var bor du och vilka sadelutprovare har hjälpt dig?

Du ska inte lita på sadelmakare, utan diplomerade sadelutprovare.
Hög och lång manke finns det sadlar för.. Vill helast se en bild innan jag kan nämna några märken .

jag föredrar en bra lädersadel, delvis pga att det är roligt och smörja och piffa upp sadeln lixom. sen är en bra lädersadel rätt trevlig att rida i. Jag har dock en syntetsadel själv. (unghästar) och utgår från den sadel som passar hästen, oavsett syntet eller läder. viktigare att du trivs i den (och hästen) än hur den ser ut.

om folk skrattar på tävling så är dom rejält omogna.

Men det är ju så dressyrvärlden är. Att komma med en syntetsadel som Griffin på tävling är som att inte knoppa hästen. Eller som att ha blå ridbyxor och grön kavaj. Eller ridstövlar med snörning. Kom igen liksom.. Dressyrvärlden är så, om man nu gillar det eller inte..

jag har inte alltid knoppat hästen, och absolut inte nu med en häst med lång man (ve o fasa :smirk: ) jag har tävlat dressyr med svarta ridbyxor ;-) och jag har startat dressyrtävling med hoppsadel.

med placeringar dessutom :smirk:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka