Syntetsadel - snyggt på dressyrbanan?

godishanna

Trådstartare
Hopplöst att hitta sadel pga att min häst tydligen har ett "ovanligt utseende" på rygg o manke... Eftersom jag studerar har jag inte råd med specialbeställda sadlar. Nu hittade jag, på hööks, en syntetsadel från Thorowgood som faktiskt skulle tänkas passa för ett, inte oöverstigligt, pris av ca 3800kr. Nu till frågan. Jag har varit skeptisk mot syntetsadlar alltid, just för att jag tyckt de var fula. Men de nya modellerna ser ju nästan ut som läder, men hur är det med hållbarhet osv? Formar sig sadeln efter ekipaget precis som en lädersadel? :confused: Suck, sadlar är ju en hel vetenskap...

Sv: Syntetsadel - snyggt på dressyrbanan?

Både Griffin och Wintec ser snygga ut tycker jag. Men låt en sadelmakare prova ut sadeln så att den verkligen passar hästen också! Annars kan det bli en dyr historia :crazy: ;)

Griffinsadlarna är jättebra, tycker jag!

De ser absolut inte plastiga ut, är bra att sitta i och formar sig mycket snabbare efter hästen än en lädersadel.

Köp om den passar!

Just Griffin formar sig väldigt bra efter hästen, bättre och snabbare än en lädersadel gör. Snygga och hållbara är de med och man sitter bra i dem. Garantin från Thorowgood är 10 år på bommen och 3 år på övrigt material och hantverk (hööks ger bara ett år på material och hantverk) vilket är mycket bra.

Men den måste förståss passa på hästen också.

En ny syntetsadel känns tusen gånger bättre än en ny lädersadel, Om den passar hästen såklart. Själv föredrar jag vissa syntetsadlar framför andra lädersadlar. Men det är änna olika.