Sv: Syntetsadel till russ
Har själv provat lite olika syntetsadlar till vårt russ. Vill också ha en sådan för att de är lätta och lättskötta och bra sadlar (om de passar hästen) för billig peng, vårt russ rids ej så mkt. Det beror också på hur russet ser ut i ryggen om den har platt manke el inte, svängd el. rak rygg osv... Vårt russ har nu äntligen en sadel som passar. Han är 133 cm bred över ryggen, men har ändå lite manke, är rak i ryggen el nja, aningen svängd. Han har ganska lång rygg. Det som passade honom är en Maxam ponny 16" med vid bom. Vi provade en 15" innan med X-vid bom och den låg för nära samt såg väldigt pluttig ut på honom. Jag har även provat en CH 16,5 med vid bom, men den var för svängd och lite lång. Wintecen blev lite för svängd med det vida järnet. Horse Svaer har jag hört inte ska vara bra för hästarnas ryggar då bossarna tydligen är väldigt smala, har dock ingen erfarenhet av dessa själv!
Hoppas du hittar ngt som passar, jag hade tur, det finns inte så mkt att välja på i syntetväg tyvärr. En billig lädersadel skulle jag dock aldrig köpa även om han sällan rids, dock en begagnad märkessadel...