Syntetsadel till russ

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Esperanza_1980
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 256
E

Esperanza_1980

Är ute efter en sadel till vårt russ och har väl i första hand tänkt mig en syntetsadel. Har ni några förslag på någon/några bra? Gärna dressyrsadel, fast det kanske är svårt att få tag i. Sadeln bör vara ca 15"-15,5".

Sv: Syntetsadel till russ

nej, har själv ridit i en 15" wintec dressyrsadel

ojdå, nu tittade jag nog lite slarvigt, för nu när jag kolla 2 gårngen såg jag att där stod 15" oxå..

Det måste inte nödvändigtvis vara en syntetsadel, men helst eftersom jag vill att den ska vara lättare för barnen samt att en syntetsadel är mer lättskött. Var det nåt du tänkte på?

Den sadeln såg trevlig ut. Vart får jag tag i en sån? Nån butik på nätet som du vet har den?

Är också i sadel-letar tagen till mitt russ. Styvdottern rider i lånad sadel för tillfället. Har också funderat på syntetsadel då den som sagt är lättskött och inte väger så mycket.

Har själv provat lite olika syntetsadlar till vårt russ. Vill också ha en sådan för att de är lätta och lättskötta och bra sadlar (om de passar hästen) för billig peng, vårt russ rids ej så mkt. Det beror också på hur russet ser ut i ryggen om den har platt manke el inte, svängd el. rak rygg osv... Vårt russ har nu äntligen en sadel som passar. Han är 133 cm bred över ryggen, men har ändå lite manke, är rak i ryggen el nja, aningen svängd. Han har ganska lång rygg. Det som passade honom är en Maxam ponny 16" med vid bom. Vi provade en 15" innan med X-vid bom och den låg för nära samt såg väldigt pluttig ut på honom. Jag har även provat en CH 16,5 med vid bom, men den var för svängd och lite lång. Wintecen blev lite för svängd med det vida järnet. Horse Svaer har jag hört inte ska vara bra för hästarnas ryggar då bossarna tydligen är väldigt smala, har dock ingen erfarenhet av dessa själv!

Hoppas du hittar ngt som passar, jag hade tur, det finns inte så mkt att välja på i syntetväg tyvärr. En billig lädersadel skulle jag dock aldrig köpa även om han sällan rids, dock en begagnad märkessadel...

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
7
· Visningar
499
Senast: Capybara
·
Utrustning Hade ut en sadelutprovare som provade ut en ny sadel som hon tyckte låg bra på min häst. Hon hjälpte mig att beställa sadeln å nu ca 1... 2
Svar
27
· Visningar
2 355
Senast: Tossa90
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
674
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 084
Senast: Barret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka