syntetsadlar!? bra/dåligt?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare MariaAhmira
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 56
  • Visningar Visningar 4 161
Sv: syntetsadlar!? bra/dåligt?

Nu är det ju fuskmocka i sits o på knästöd så man sitter som ett klistermärke!:D

ok, betygen än så länge verkar ju vara ganska bra, särskilt Griffin!

har ni chansat när ni har köpt, alså inte haft utprovare?

Wintec Sport modellerna tillverkades bara i "tyg" i sitsen och framför och bakom skänklarna, där benen ligger är den slät....

Hållbarheten hos dessa sadlar som tillverkades fram till ca 1988-89 är MVG!!!!

Dom flesta används ju fortfarande och är i bra skick...
Det enda som kan vara skadat är dom skador som tyvärr orginalstigläderspännen gjort (puuh vilket långt ord det vart..).

Och jag har själv sett att dom användas på allt från Welshar till bruks nordisar....

:love: :love: :love:

Just nu har jag en Wintec 500 till mina hästar, tur att den passar bägge med det vita järnet i..

Och grannen har en Wintec Sport till sin foderhäst...

Och vi är lika nöjda med våra sadlar..

:bump: :bump: :bump:

MariaAhmira skrev:
har ni chansat när ni har köpt, alså inte haft utprovare?

Vad jag har hört om Griffin sadlarna så får man ju köpa en sadel från Hööks för att prova den, men då måste man ju se till att den inte blir smutsig, sen t.ex. RW sadeln finns även i svart, fast då måste de special beställa och har man beställt den så kan man inte lämna tillbaka den. Så därför är det bäst att "låna" hem en brun och kolla så den passar först, sen bara beställa en...

Uss vad svamligt... :crazy:

hihi, då jag fick min första ponny en mini shetis hadde jag en syntet sadel, jag har kvar den ännu!! å den är 10 år gammal nästa XD. Men asåå den är så söt!! man kan inte troa att nån kan rymmas i dén.. :D

jag har wintec sport. sen vet jag andra som har det också. dom är roliga för dom är i olika färger. :)

Griffin är den enda jag kan ge en stor tumme upp.

andra märken, kommer inte ihåg vilka, jg har varit i kontakt med har varit lite halvkass kvalitet på. sett jätteslitet ut efter ett halvår på ridskola osv.

Totola skrev:
Citat från Totola: Dom äldre wintec gillar jag (de i tyg-syntet, inte fuskläder) och de brukar passa fler hästar än de nyare som är gjorda för svankiga hästar :p

Jag hade min ett år innan hästen musklade ur den (eller egentligen musklade den ur sadeln redan efter ett par månader men vi löste det tillfälligt genom specialpad) och den hann bara få en repa.

Måste bara fråga dig - vad menar du med att de nyare passar svankiga hästar - luften i Cair-sadlarna hos Wintec skall ju jämna ut vad jag förstått...

Sedan undrar jag - detta med att hästen "musklade ur" sadeln - är det inte då man skall byta koppjärn - det finns ju lösa sådana att köpa för ca 300kr. vad jag fattat det hela som så är det en av finesserna med Wintec-sadlarna...

Detta är INTE kritik utan enbart frågor - har ju själv köpt en Wintec Cair precis till min första häst och kan inte så mycket om sadlar. Undrar alltså om Jag fattat fel.....:confused:

Hade en griffin allrouned på min ponny för några årsedan. Den var jättego att rida i och den skonade ryggen på ryttaren eftersom det var gel i sitsen och den var väldigt lätt att göra ren.
Däremot så var den väldigt hal när det regnade ute, men så hade den heller inte fusk mockan som dagens griffin har i sitsen.
Min sadel gick dessutom sönder efter några år, sprack i sömmar och vissa delar lossnade.:mad:
något som också var väldigt irriterande var att den knarrade jättemycket om man hade griffins egna stigläder

Det jag inte gillar med Griffinsadlar (eller rättare sagt, Thorowgood) är att bossorna är så smala. Men Wintec har ju bredare bossor...

Även om luften i sadlarna anpassar sig så förblir bommens form densamma. Och passar inte bommen på hästen passar inte sadeln heller oavsett stoppning, om man ska hårddra det.

Angående järnen så är det visserligen så att man ska byta ut dem allteftersom hästen ändrar sig. Dessvärre blir bommen mer och mer böjd, ju vidare järn man sätter i. Detta medför att vidden kan passa, men istället har bommen blivit för böjd. Dessutom kan man inte göra annat än byta sadel om hästen har breddat ur det vidaste järnet heller.

Jag har haft HorseSaver allround, Griffin Dressyr, två äldre Throwgood (Supra - dressyr samt Remedi - allround) samt provat en Wintec 500 Dressyr.

HorseSaver är i en division för sig. Inte nog med att den är ungefär hälften så dyr som de övriga, den är hälften så bra också. Låg kanon på min häst dock, men aj aj vilken hemsk sadel att rida i. Huuu vad obekväm!

De äldre Throwgood:arna (som var i samma material som Sigman är idag) var båda två rätt sköna, även om man kände att de hade ett par år på nacken rent kvalitetsmässigt. Utseendemässigt såg de inte märkvärdigt slitna ut, trots dagligt användande i ur och skur.

Wintecen provade jag bara i en minut innan jag bestämde mig för att aldrig köpa en sån sadel, inte ens i yttersta nödfall. Tyckte inte alls om den. Lika plastig som HorseSaver, och nästan lika hård för rumpan. Obehaglig sadel enligt mig.

Griffin! Oh, vilken SADEL! Griffin är nog den mest fulländade sadel under 15 000 kr jag ridit i. Gräsligt skön att rida i, och låg himla bra på min häst. Mjuk sits, och man får automatiskt en bra sits i den. Blir inte stel och obehaglig på vintern, som HorseSavern t ex.
Kan ju säga att det LÄTT (såvida den passar) blir en Griffin om jag ska köpa en bomsadel till min nya häst.

Wintec har inte syntet längre. Dom har nu sk. Equileather! super smidigt. behöver inte vara orolig om puttsning. Dom är väldigt lätta också både syntet och Equileather sadlar

För 1 år sedan köpte jag en Wintec dressyr och jag kan säga att det är det bästa köpet jag någonsin gjort! Älskar den sadeln, och det gör hästen också då sadeln har cairsystem (luftstoppad eller vad man säger)!

Har alltid sagt att jag aldrig skulle köpa en syntetsadel men det är faktiskt den bästa sadel jag haft! nu har ju jag en helt i konstläder så den ser ut precis som en vanlig lädersadel! har ingen direkt erfarenhet av dem här halvsyntetssadlarna med sånt där "tyg" så dem kan jag inte yttra mig om...

Just nu samlar jag ihop pengar till en hoppsadel helt i konstläder! Som sagt, har inge negativt alls att säga om wintecsadlarna! Tvärtom! :love:

Du vet ingen som har en Wintec sport som bara ligger och inte används?

Gärna en med färg...

Jag är väldigt förtjust i Griffin sadlarna :)
Wintec sadlarna är också helt okej, det enda jag stör mig på är det jobbiga när man ska göra ett bombyte där alla skruvar hoppar och far :devil:

Trodde det bara var jag som inte fixade det där med alla skruvarna :devil:

Liknande trådar

Utrustning Är det någon som har erfarenhet av Affectumsadlar? Det är ett relativt nytt märke, framtaget av en svensk sadelmakare. Jag har fått tips...
Svar
7
· Visningar
704
Senast: emma-vsm
·
Utrustning Hej Har problem med kondens i taket på transporten. Tänkte att det kunde avhjälpas med en takventilation, liknande sådan som finns...
Svar
6
· Visningar
352
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Erfarenheter, tankar eller jämförelser kring Rambo Micklem Comfort Girth eller Eric le Tixerant? Väger mellan dessa två främst. Har...
Svar
3
· Visningar
436
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka