Syntetsadlar ?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare sabin
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 288
S

sabin

Hej ! jag har en ganska ung ponny som vi nyss har köpt. Vi har fått låna en sadel, men snart är det dags att köpa en egen.. Ja vill gärna ha en hopp-och en dressyr sadel, men har tyvärr inte råd :( syntetsadlar är ju billigare, men ja har ingen erfarenhet av dom.. Men om du har haft/har en så kan ni väl skriva lite för och nackdelar med dom kanske ? :)

Sv: Syntetsadlar ?

Jag har haft en wintec wide och har nu en bomlös i syntet och har inget emot materialet i sig(förutom att läder luktar mycket godare:p).

Har dock inte så myckete erfarenhet av syntetsadlar i sig. Har ju bara haft ww:en och det är ju en allround(mot dressyr).

Den kostade 5900:- ny men finns begagnat i bra skick för 3-4000.:laugh: Utbytbara järn och luftstoppning(cair).

Vad har din häst för typ av rygg? Night Hawk är en allroundsadel som är i syntet, den finns också i dressyr och heter då Lady Hawk. Den passar lite rakare ryggar och är en helt ok sadel. Finns begagnat från runt 2000 kr, en riktigt trevlig sadel med utbytbara koppjärn. Wintec som också har utbytbara koppjärn har ju en hel massa modeller i både hopp, dressyr och allround. De passar något böjdare ryggar men det är lite olika beroende på modell. Wintec har ganska lågt andra handsvärde så det är helt klart värt att kolla på begagnat marknaden där man kan få en riktigt fin sadel för 2-4000 kr beroende på modell.

Övriga syntet sadlar har jag inte så stor erfarenhet utav men vad jag har hört är tex globus syntetsadlar av sämre kvalite än exemplen ovan.

Har haft både Griffinsadlanrna som säljs på Hööks bla och Wintec i olika modeller, gillar båda! Finns ju lite billigare modeller men jag tror och tycker nog att under 3-4 tusen i nypris får man ingen bra sadel för.

Svarar alla :

Den kostade 5900:- ny men finns begagnat i bra skick för 3-4000.:laugh: Utbytbara järn och luftstoppning(cair).

Okej, det va ju ett bra pris, ska kolla lite på begagnat då :laugh:

Hon har en "normal böjd" rygg, som jag ser det iaf. :)

Tack för alla svar, nu har ja blivit lite klokare !

Jag lånar din tråd lite grann om det är okej? :)

Jag är ute efter en sadel till min halvblodspojke, 2½ år, inför inridningen. Jag skulle vilja ha en dressyrsadel i syntet med utbytbara koppjärn. Jag gillar Thorowgood T6:ans leatherlook ;)

Vad skulle ni säga att min grabb har för rygg? Rak/svängd?
Vilka sadlar och modeller skulle fungera till honom?

(kan ta bättre bilder om ni vill.)

Jag köpte min första wintec för 10 år sen och är såld!!! just den sadlen har jag först haft som "enda sadeln hästen accepterade" och tävlade både dressyr, hopp o fälttävlan i den... nu har vi den på ponnyn + som unghästsadel, lätt, tålig, lätskött osv. beställde sen isabell werth med cair från tyskland innan den hann komma till sverige. och var helsåld. älskar det "mockamaterialet" i den sadeln, man behöver inga helskodda ridbyxor längre :angel: sadeln är mycket mindre sliten än vad en lädersadel hade varit efter så många år.. lyxig fin sadel måste jag säga :). även köpt wintec PRO dressage och hafty en wintec jpro jump och till o med wintec westernsadel!

aldrig mer tunga, vårdkrävande lädersadlar... känns extra bra då jag är vegetarian ;P (har dock 20 läderträns så där sket sig den moraliska folosofin).

extra plus med bytbar bom.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en dressyr sadel (en ganska ovanlig här i Sverige) är en sommer remos musica 18tum som köptes ny sommaren 19 som jag...
Svar
1
· Visningar
326
Senast: DarkInNight
·
Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 331
Hästhantering Hej Jag har rätt så nyligen flyttat till ett mindre stall med min ponnyvalack på 21 år. Rätt så omgående började ena stoet i flocken...
Svar
9
· Visningar
506
Senast: animalasia
·
Övr. Djur Hej på er! Jag är i tankarna att köpa mig ett smådjur att ha i en mindre lägenhet till hösten. Smådjuret är tänkt som sällskap till mig...
Svar
17
· Visningar
728

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka