Syntetsadlar...

IvoryTower

Trådstartare
Ni som har syntetsadlar, berätta om dem. Är de bra, bekväma osv. Funderar lite på en el två. Funkar de som dressyrsadlar?
Jag har inte ens suttit i en, men behöver framöver köpa en ny dressyrsadel till pållen och pållan behöver en allroundsadel. Men pållan har ingen manke knappt och de flesta sadlar vill kana runt på henne. Nån som vet lösning på det?
 
Jag har en Maxam allround som jag älskar :love:
Kan verkligen rekomendera den.
Ser ut som ny efter 2år :)

Jag har endast provsuttit i en Sigma dressyrsadel och satt inge vidare alls.Inte heller min stallkopmis som också har provat suttit i den.
Man skaver i musen :o

Har själv funderat på en Griffin dressyr, men det blev en New Engalnd :love:
 
Har oxå en maxam allround.. Suuperskön att rida i, och passar pollen utmärkt!!
Fin att titta på är den oxå,., :love:
Så det är nåt att satsa på..,!
Jag provsatt en sigma innan jag köpte min maxam, satt jättebra i den oxå, men min bakdel kanske är lite mjukare än din! :o :D
Skulle köpt den om det inte var "nylon" (?) stroppar till sadelgjorden!
Lycka till i sadeldjungeln!
 
Jag bara älskar mina Wintec Sport sadlar!!! Lätta att hantera, lätta att rengöra, ursköna att rida i. Jag har både en allround och en dressyr. Och bägge är lika bra att rida dressyr i. Denna modell har enkla kåpor och det gör att man sitter mycket närmare hästen och kan använda pyttesmå hjälper.
Och dom ligger stilla och bra på hästen utan att glida. Även om hästen ser ut som en övergödd boll = rund fjording utan manke.
Dessa finns inte att köpa som nya längre, men det finns begagnade att köpa.
Jag räknar med att mina drygt 20-år gamla sadlar ska hålla och se lika fina ut om 20 år till.
 
Vi har dressyrsadlar i syntet till alla hästar och de är helt suveräna!
 
Jag har bara erfarenheter av Griffin, jag har haft tre stycken olika genom åren och alla har varit lika bra/bekväma. De har legat bra på de olika hästarna och jag har suttit snyggt i dem.
Griffinsadlarna har tio års garanti på bommen. Dde är dessutom ullstoppade och omstoppningsbara. Kanonsadlar, helt enkelt!

Immer
 
Har en Wintec Allround (inköpt 1999 eller 2000) med traditionell stoppning (ej CAIR = luftputor) som ligger bra på de flesta hästar jag provat den på. Både halvblod, 2 olika fullblod och ett varmblod. Man kan dessutom byta koppjärn efter hästens storlek.
Sadeln är bekväm och känns "läder" men är lättare och mer lättskött, behöver bara torkas av lätt med en fuktig svamp, ingen smörja där inte.
Har ridit i CAIR-varianten också och den är likvärdig, de säger ju att den ska vara mjukare för hästen, men jag tror man kan välja vilken som. För ryttaren gör det ingen skillnad i alla fall, tycker jag.
Har ridit i den "moccaliknande" dressyrsadeln också, och den var också bra. Fast jag gillade inte moccatyget, jag upplevde att man fastnade i sin sits.
Men det är ju individuellt.
Wintec ligger på ca 4000:- för en allroundsadel, lite beroende på om det är CAIR eller inte. Allroundsadeln fungerar utmärkt att rida dressyr i och man får med vulster man kan sätta på om man vill ha mer stöd när man hoppar.
mvh Maria
 
Har en Griffin dressyr cob. Mycket bra att rida i och ligger bra på min runda häst utan manke. På Hööks har man öppet köp 14 dagar så att man kan ta hem och prova. De finns nu dessutom i X-vid bom.
 
jag har wintec allround. den är jättebekväm, mina kompisar som provat den tycker också det.
den är prisvärd också, och passar min häst perfekt. :)
 
Det finns stoppar på sigma sadeln som det är på Maxam.Det fanns det när jag kollade på den.
Påde nylon och maxam stropar.
Och ändå samma pris :mad:
 
Jeg har en wintec 500 dressyr, innkjøpt nå i helgen. Red første turen i den idag og jeg satt mkt bra i den. (har prøve sittet den før da, i butikken)
Wintec er absolutt noe jeg kan anbefale.
Jeg kjenner mange som har wintec og som er veldig fornøyde.
 
Tack för alla positiva svar :), verkar som det är dags att åka till affärerna och provsitta. Sitter och tittar i Hööks-katalogen och funderar på ev Maxam allround till pållan utan manke och en Griffin HB dressyr till pållen med mycke manke. Vad tror ni?
Var kan jag hitta Wintec här på nätet?
Jag bor i fd Skaraborg, nån som vet om de säljer Wintec i närheten?
 
Wintec modellerna som jag har gör tyvärr inte längre utan ddom får man försöka hitta på begagnat marknaden. Men dom nyare ska nog finnas i dom flesta välsorterade ridsportaffärerna.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 565
Senast: anna_panna
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
3 888
Senast: Fiorano
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 083
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 514
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp