Syntetsadlar

Trissa

Trådstartare
Finns dom fortfarande? De var ju jättepoppis ett tag på 90-talet, men hur är det nu? Finns det någon som använder dem?

Sv: Syntetsadlar

Ja, syntetsadlar är väl ändå mer etablerade idag, eller? :eek:

Wintec och Thorowgood (Gör Maxam, Sigma och Griffin) är jättestora, med mängder av modeller och utföranden.

Har själv haft en Griffin, och det var en jättebra sadel! Det är den dyraste och bästa av Thorowgods sadlar.

Däremot kanske det inte är så vanligt med de "udda" färgerna nuförtiden. Det är nog mest svarta och bruna...

Jag har ingen aning, tanken bara slog mig helt plötsligt! ;) Och så blev jag nyfiken.... De är väl betydligt billigare än lädersadlar, så de borde ju vara attraktiva ur den synvinkeln?

Jo, de är ju mkt billigare än bra lädersadlar men har bra/bättre garantier än många bra lädersadlar som är betydligt dyrare.

Jag har inte haft en lädersadel på 13 år och visst drömmer jag om en stubben avalon men man blir bortskämd med syntetsadeln.
Behöver ej putsas och är lätt och passar till de flesta hästar.
jag har haft lädersadel parallellt då min syrras häst hade det men den såldes snart.
Nu har jag en Griffin allround men vill ah en dressyr istället.
Frå köpa det till sommaren.

Var syntetsadlarna populära så sent som 90-talet??
Annars vet jag att dom var mycket populära när dom kom till sverige i början av 80-talet.
Både dom från Australien,wintec sport, och England, BR.

Då fanns dom i alla möjliga olika färger.

Numera ser dom för det mesta ut som vilken lädersadel som helst, och finna nästan enbart i svart...om man nu inte skulle vilja vänta minst 6 månader om man vill ha en ny wintec förståss eller en griffin robert withaker...

Själv har jag just nu en blå engelsk av märket BR och en svart wintec sport, och bägge är från början av 80-talet.
Jag har även haft en ljusgrå wintec sport tidigare, men den la kompisen beslag på då det var den enda sadel som visade sej passa hennes häst perfekt...
DEN sadeln saknar jag.....

Måste man vänta om man vill ha en ny Wintec/Robert W griffinsadel?

Om du vill ha en ny Wintec i brunt som inte är en flatback, så blir det en specialbeställning enligt dom i min ridsportaffär efter att ha mailat och frågat till Bates i Australien....

Robert Whitaker Showjumper av Griffin tillverkas BARA i brunt...

palle skrev:
Robert Whitaker Showjumper av Griffin tillverkas BARA i brunt...

FEL! Den tillverkas i svart också men saluförs inte på Hööks i den färgen. De kan dock beställa hem från england eller så kan man köpa en på Ingdams som saluför RW´n i svart.

lånar knapp..

har en sigma dressyr. passar mej och min häst bra! För mig var inte priset det avgörande (men självklart ett plus) utan att få tag på en sadel som låg bra på min breda häst och det gör denna!

Liknande trådar

Utrustning Jag har haft vanliga hederliga snösulor på alla hästarna jag ägt sedan mitten på 90-talet och det har alltid fungerat klockrent, tills...
Svar
14
· Visningar
924
Senast: Bison
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 918
Senast: Görel
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·
Utrustning Köpte ett begagnat träns, och hela tränset hade fått sig ett oljebad! 🫣 Där det bara är läder har jag lyckats få det ok genom att...
Svar
5
· Visningar
887
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Leverera valp vid 12 veckor?