Syntetsadlar?

Bansan

Trådstartare
Vilka är era erfarenheter & bedömningar av syntetsadlar?
Något märke eller modell som är bättre än de andra?
Är syntetsadeln skonsammare mot hästens sygg?
Alla tankar & synpunkter kring syntetsadlar är välkomna.

Sv: Syntetsadlar?

Jag trivs hyggligt i syntet överlag rent ryttarmässigt. Det finns ju väldigt många märken och modeller. Syntetsadlar är väldigt lättskötta och framför allt billiga, så man kan få en riktigt hygglig sadel för en billig peng. De bättre syntetsadlarna är de välkända "märkessadlarna" typ Wintec, Griffin och Knights. Men det finns ju många andra som är bra också.

Den skonsamaste sadeln är den som passar hästen.

Egentligen gillar jag inte syntetsadlar, men är utav den principen att hellre en syntetsadel än en billig lädersadel. Personligen gillar jag inte syntetsadlar som är gjorda att likna läder, utan hellre de som är i lite mockliknande material i sits och kontaktytorna. Har ridit i lite olika märken, gillar Griffinsadlarna som fanns för några år sedan, men gillar ex. inte Wintec som är lite plastig enligt mig...

Är syntetnörd och tycker det ger mycket för pengarna. Det jag gillar är att sadlarna är så svåra att få förstörda, man kan i stort göra vad som med dem och de ser fortfarande nya ut, sen så trivs jag med att de inte väger något och är lätta att hålla rena.

Tyvärr så finns det alldeles för få varianter av bommar och de är ofta stora och breda. Fanns det två likvärdiga sadlar läder och syntet som passade mig och hästen så skulle jag ta synteten.

Jag har en griffin T4 Allround för hög manke. Den passar pållan perfekt och jag sitter väldigt bra/skönt i den. Jag älskar den! :love:

Liknande trådar

Utrustning Jag gillar montagehandskar men har aldrig riktigt hittat några favoriter. Jag gillar att ha ett ställe att köpa samma modell på hela...
Svar
13
· Visningar
764
Senast: jemeni
·
Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 241
Utrustning Erfarenheter, tankar eller jämförelser kring Rambo Micklem Comfort Girth eller Eric le Tixerant? Väger mellan dessa två främst. Har...
Svar
3
· Visningar
436
Utrustning När jag jobbade i stall för 10+ år sedan så tyckte jag att Mountain Horse ridkängor i denna modell Var oslagbara under den varma delen...
Svar
1
· Visningar
243
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka