syskondags??

• Småbarn
  • Trådstartare Trådstartare angel83
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 808
A

angel83

hur tänkte ni när ni planerade syskon??
hur långt ha ni mellan era barn??

börjar bli lite sugen på en liten till ha en 2 åring idag..:confused:
men man vet ej det ska gå hon är i sån trots just nu..:confused:
hur reagerade syskonen när ni kom hem ned en till??::

snälla skriv lite hur ni tänkte o hur det gick??

Sv: syskondags??

Tänkte mest att vi vill ha ett barn till

Vi vill ha 2-3 år mellan syskonen

Har bara en son på 14 månader.

Vi hoppas att det kommer gå bra. Trotts ska inte få hindra oss från att skaffa ett barn till.

Jag hänger inte riktigt med, är du gravid igen eller inte?

Du skriver i så många trådar om syskon och syskonvagnar och annat, så det låter ju som om ni väntar en liten till, men sist jag frågade var du iaf inte gravid igen =)

Till TS:

Vi tänkte mest att vi ville ha barn tätt, så vi skyddade oss aldrig efter att My föddes. Jag blev gravid på andra ägglossningen efter förlossningen som inföll när My var drygt 10 månader, och vi kommer att ha ca 1,5 år mellan våra barn när nästa bebis kommer i september. Hur det har gått kan jag således inte svara på ännu, men det ska nog gå bra!

//Julia

Haha ne jag är inte gravid;) MEn vet precis vad jag vill ha den dagen vi väntar smått igen. Man måste vara förberedd vet du. Första barnet var ju inte alls planerat så man missade ju allt planerande hehe. Får passa på nu då ju.

kan inte påstå att vi diskuterade eller planerade sådär värst mycket, hur länge det skulle vara mellan dem eller så... Det blev när det passade, helt enkelt. :idea:
Har ganska precis 2 år mellan ettan och tvåan, ytterligare 15 månader till trean och exakt 4 år (+ en dag) senare föddes fyran.
Här har det inte varit några konstigheter när syskonen skulle komma. Ettan var så stor att hon på något sätt förstod att vi skulle få en bäbis, som skulle få ärva hennes spjälsäng. Tvåan var så liten att hon inte riktigt hade begrepp om vad som hände när hennes lillebror kom. Och när minstingen föddes var alla syskonen överlyckliga! :love:
(jag fick för övrigt veta idag att de ville ha ytterligare 70 syskon :eek: )

jag skulle säja att det blir vad man gör det till, det är givetvis mer jobb med ett till barn samtidigt som man faktiskt har nytta av att de är två och kan roa varandra...

Vi ville ha en till och ge sonen ett lilla syskon. Det passade in bra oxå ekonomiskt och tidsmässigt i våra liv.

2 år och 2½ månad.

30213349.jpg

Vi pratade om att börja försöka och "råka" tjuvstarta, struntade i kondomen en gång vi ville igentligen ha ett vårbarn 2010 ;) Syskon var självklart för oss redan innan vi var gravida med första barnet.

Vi fick tvillingar första gången och där kände vi båda att det absolut inte var läge att skaffa något mer barn de 3-4 första åren. Inte för att de på något sätt varit jobbiga eller svåra (snarare tvärtom!) utan för att det skulle kännas orättvist att de skulle få dela på uppmärksamhet med ytterligare ett barn då de själva fortfarande var så pass små.

Nu har barnen nyss fyllt 5 år och vi får ett nytillskott inom kort. Alla är överlyckliga, såväl föräldrar som storasystrar som bara längtar efter att få träffa nykomligen:love:.

Tiden får väl utvisa om det blev ett bra åldersglapp men spontant känns det toppen! Tjejerna är stora nog att sköta sig själva på ett helt annat sätt än när de var yngre och det känns som att vi ska kunna ge bebin den uppmärksamhet och tid som den förtjänar utan att våra äldre barn känner sig åsidosatta.

Tiden får väl utvisa om det blev ett bra åldersglapp men spontant känns det toppen! Tjejerna är stora nog att sköta sig själva på ett helt annat sätt än när de var yngre och det känns som att vi ska kunna ge bebin den uppmärksamhet och tid som den förtjänar utan att våra äldre barn känner sig åsidosatta.

Vi tänker ungefär som du. Vi kanske inte väntar 5 år, men mycket väl tills dottern fyllt 3 iallafall. Vi känner att vi vill kunna ge henne ensamtid medan hon är liten, sedan vill vi ha henne lite mer självgående och att hon går att prata med på ett annorlunda vis än nu :-)

- Vi visste att vi ville ha en till och tyckte det var dags.

- 2 år och 7 månader

- Storebror har reagerat förvånansvärt bra! Jag trodde det skulle vara mycket värre. Han pysslar bland annat med lillasyster, ger henne leksaker och gungar henne i babysittern så hon gapskrattar! Man ser även att ju större lillasyster blir (är snart 6 mån) desto mer glädje har de av varann. För oss känns det som en perfekt åldersskillnad.

+ 1 på den men vi har bara 2 år emellan. Allt har gått toppenbra hittills, enda gången lillebror är i farozonen är när storebror blir arg på mig, då ryker han på en snyting om man inte är observant. Men jag är så glad att vi har två, det är skitmysigt!

Här är en till som har en 6 månaders och blivande 3 åring som tar jätteväl hand om sin lillasyrra :love:
De verkligen älskar varandra och så kul att se att de busar redan nu.

Däremot storebrors trots mot mig och maken :devil:

okej roligt o höra!
förmodligen löser det sig alltid när andra barnet kommer...
få se när vi vill börja planera ett till...;)

Jag kommer ha 1år och 8månader mellan mina barn när den lilla kommer i November...

Tyvärr så fick vi ta ställing till den otroligt (enligt mig) korkade lagen att vill man behålla sin ersättning från försäkringskassan så måste man vara gravid igen inom 1 år och 9 månader.
Nu föll det sig ändå så naturligt att pratet om att skaffa nästa kom rätt lägligt också...

Fast planen var följande: jag behövde vara gravid innan julen 2010. Planen var att jag kanske skulle bli gravid i slutet av sommaren/ tidiga hösten 2010. Pga av jag hade ett missfall och och sonen inte blev till så lätt så tänkte vi i januari 2010 att händer det så händer det... och det hände direkt! Glad för det är vi och jag känner samtidigt att det blev helt rätt för våran del!

När det gäller SGI:n så kan jag tillägga att både jag och sambon jobbade mycket innan våran som blev till och är därför rätt rädda om vår ersättning. Nu har vi andra arbetsförhållanden som gynnar oss mycket bättre med barn men inte då det gäller föräldraledigheten! Och ja jag vet pengar är inte allt men jag är glad om jag kan vara hemma en längre tid än att behöva ta alla dagar direkt bara för att kunna överleva!

jag kan bara säga det, att börja försöka i tid, för det är inte alltid man får som man vill, och det går så där enkelt som man trodde. :crazy:

Jag tyckte nog det vore optimalt med 3 år mellan barnen, tänkte att då är den stora såpass stor att h*n klarar en del själv ändå, men det är samtidigt så nära att de kan leka ihop. Men nu står jag här, många missfall senare, och dottern är 4½. Inget syskon ännu. :cry:

Mellan mig och min syster är det 14 månader. Mina föräldrar resonerade som så, att det var skönt att ha blöjåren avklarade. Visst var det körigt med två så små, men i gengäld var det snabbt övergående och de fick börja sova på nätterna igen. :grin: Dock kom jag & Syrran aldrig överens som barn, och lekte inte med varandra, trots att vi kom tätt...

Vi är i försökande stadiet och har en skrutt på två år nu.... men hoppas att nästa kommer innan sommaren nästa år.... det kommer nästan bli tre år mellan dem och eftersom jag om ett par år fyller 40 år och pappan är precis det och vill inte att barnen ska ha för gamla föräldrar när de växer upp så har vi blivit tvungna att lägga om våra första planer på att ha fem år mellan dem. Fem år just för att då har varje barn sn egen tid och bli en egen individ. Vi får hoppas att det går vägen ändå! Skrutten nu har en enorm vilja, vilket är bra men det är också jobbigt när den sätter sig på tvären!

Pratade nyligen med mamma ang att ha flea barn och att ha barn tätt/nyfödd bebis och småbarn samtidigt. Hon har 5 barn och mellan mig och min lillasyster är det 1,5 år. Hon sa att man löser allt det där när det kommer. Man älskar sina barn även när man måste gå upp klockan 7 med 1-åringen efter en natt med vaken bebis. Och man tar sig ur sängen och man överlever dagen, utan problem. Man är trött ibland även när man inte har barn och man tål ganska mycket. Man hittar på lösningar och lär sig att ge tid åt alla barnen, och även överleva själv. ;) När ungarna kommer isäng har alla fått mat och rena pyamaser även efter en lång dag. Och det är ju det som är viktigt.

Alla åldrar kräver uppmärksamhet och "hinder" så ska man ha det som när man fick första barnet får man vänta tills den första flyttat ut innan man skaffar nästa. :p Så det bästa är nog att skaffa nästa när man känner att man vill ha en till unge helt enkelt. När man vill uppleva allt igen. Sen löser sig det andra längs vägen. Jag upplevde aldrig min mamma som en stressad mamma som inte hade tid med sina barn, tvärt om. Trots både äldre och yngre syskon.

Jag har också 5 år lite drygt mellan mina tvillingtjejer och lillebroren !
Det var alldeles perfekt !

första barnet planerade vi inte alls, född i mars 2009 andra barnet hade vi bara börjat fundera över när det visade ett plus, vi hade gärna haft lite större mellanrum emellan men det är ju alldeles för sent o tänka på nu:D;) född på midsommarafton 2010 så han är en månad redan!
de skiljer 15 månader på våra pojkar.

när vi skulle hämta elias hos min mamma efter vi kommit hem från förlossningen så var han först lite tjurig på oss men sen dess har han bara verkligen älskat sin lillebror:love: han tar vartenda chans han bara kan att gosa med honom, ligga med huvudet i hans knä, krama honom, klappa hans hår eller ligga o snusa på honom:) alltid ett leende på läpparna så fort han ser lillebror.
vi upplever att han har blivit mkt kramigare sen de blev två men det kan ju lika gärna vara ett utvecklingstadie:)

Liknande trådar

Övr. Barn Jag håller på att bli knäpp av allt velande och tankar och funderingar fram och tillbaka 😅 Jag har idag ett barn på 1,5år. Jag lever... 2
Svar
26
· Visningar
2 251
Senast: MiniLi
·
Småbarn Vår dotter fyllde 3 år i helgen och vi har pratat om att det är dags att sluta med napp då. Hon har fått välja om hon vill lämna dem... 2
Svar
23
· Visningar
1 599
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag... 2 3
Svar
45
· Visningar
3 241
Senast: gammalek
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 388
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka