Sysselsättning för stillasittande...

stjarnfrugt

Trådstartare
Jag har ett kontrollrumsbaserat arbete, nu under sommaren helt utan kollegor stora delar av tiden. Det betyder att jag måste befinna mig i samma rum med mkt begränsade möjligheter att röra på mig eller gå iväg. Ofta är det stillsamt, urtråkigt, men det kan i en handvändning krävas fullt fokus och insatser.

Mitt "problem" just nu är att sysselsätta mig under de händelselösa perioderna, speciellt nu när jag jobbar 12 tim/dygn helt ensam i flera dagar.

*Det måste vara något som jag omedelbart kan lägga åt sidan, ifall det blir en akut situation. Alltså inget pillergöra som man måste slutföra när det är påbörjat. Måla osv går ju inte eftersom jag inte vet hur länge jag måste lägga åt sidan när jag väl måste, färg som torkar i ett oplanerat skede är ju rätt trist tex.
*Det får inte störa mitt arbete, jag måste kunna göra det parallellt med att övervaka och styra mitt jobb.

Dumt nog lyckades jag inte fixa lämpen osv till E-kortet, det hade varit utmärkt att plugga teorin nu. Men det har jag ju alltså inte lyckats få klart :o
Men vad kan man göra? Korsord är ju en sak, men det orkar man ju inte med i 12 timmar. Läsa en bok, men jag har ingen bok jag har oläst som jag hinner ordna nu i helgen. Surfa kan jag ju göra, men det tröttnar man ju på efter ett tag :o Se på film kan jag inte göra.

Tips någon? Denna sommar borde ju folk ha svart bälte i inomhusaktiviteter, så dåligt väder som vi har (iaf här) :angel:
 
Lyssna på ljudbok eller podcasts?
Film eller serier borde väl också funka? Om man pausar när det behövs, såklart. Det finns streamingtjänster där man kan ladda ned filmer till offlineläge, så om du har en surfplatta borde det gå, kan jag tycka?
 
Jag kan inte titta på film/TV/serier eftersom det tar för mkt uppmärksamhet från mitt jobb. Man kan ju lätt räkna ut hur det skulle se ut om man haft uppmärksamheten på film och missat nåt väsentligt, vilket är betydligt lättare om man uppslukas av nån film än om man tex läser en bok. Arbetsgivaren skulle knappast sponsra med en TV heller, av den anledningen...

Jag har aldrig lärt mig virka, eller sticka heller för den delen. Trots flera försök :o men brodera borde jag kunna....

Poddar var ett bra förslag, måste ju gå att göra online :)

Visst kan jag ju läsa teorin, men jag hade tänkt köpa ett helt paket av en körskola för att få senaste litteraturen. Och då bör man väl ha lämpen och köpt en kurs tänker jag... men kan såklart kolla upp det :)
 
Sticka, virka, brodera, nåltova är mina förslag! :D Jag har alltid med mig någon stickning/virkning och är det tillräckligt enkelt mönster så kan man sticka utan att titta på stickningen och istället titta på något annat. Många fotboll och innebandy träningar/matcher har jag klarat av på det viset... ;)
 
Jag kan inte titta på film/TV/serier eftersom det tar för mkt uppmärksamhet från mitt jobb. Man kan ju lätt räkna ut hur det skulle se ut om man haft uppmärksamheten på film och missat nåt väsentligt, vilket är betydligt lättare om man uppslukas av nån film än om man tex läser en bok. Arbetsgivaren skulle knappast sponsra med en TV heller, av den anledningen...

Jag har aldrig lärt mig virka, eller sticka heller för den delen. Trots flera försök :o men brodera borde jag kunna....

Poddar var ett bra förslag, måste ju gå att göra online :)

Visst kan jag ju läsa teorin, men jag hade tänkt köpa ett helt paket av en körskola för att få senaste litteraturen. Och då bör man väl ha lämpen och köpt en kurs tänker jag... men kan såklart kolla upp det :)
Om du ska börja med broderi kan jag tex rekommendera korsstygn. Ta ett med stora stygn sp blir det inte så pilligt.
 
Om du ska börja med broderi kan jag tex rekommendera korsstygn. Ta ett med stora stygn sp blir det inte så pilligt.

Jag kom på att jag har ett påbörjat korsstygnsbroderi sedan säkert 4 år tillbaka. Som jag aldrig ides göra klart eftersom jag gjorde fel och inte orkade räkna tillbaka till där man skulle börja om :o Kanske dags att göra det klart snart :angel:
 
Youtube har mycket sysselsättning att lyssna på, titta på med om man känner för det. Personligen spelar jag online spel, inte flashspel som tex de som finns på facebook eller spelo eller nån annan liknande sida. Utan typ spel som howrse (fast inte howrse)... Finns rätt mycket sånt, flera hundra olika. Och alla (de som jag tänker på i alla fall) kan man bara släppa om man behöver det. Om du gillar att måla och sådär så kan du ju måla på/i datorn. Man behöver inte ha något fancy program på jobbdatorn (kanske inte är så uppskattat att dra ner heller?) men typ pixlr är som photoshop men onlinebaserat. Eller om det är en windows så borde ju MS Paint finnas, man kan pilla fram mönster till korsstygn/stick projekt eller bara köra på pixel art.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 967
Senast: Badger
·
S
Hästmänniskan Ni som jobbar på eller rider på ridskolor kan ni inte berätta lite i korta drag om vad det är för verksamheter som bedrivs, hur många...
Svar
10
· Visningar
2 029
Senast: Lucta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp